• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
یکشنبه 23 مرداد 1401
کد مطلب : 168455
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpM9w
+
-

قطار احداث خط4 مترو پرسرعت شد

اجرای فاز نخست پروژه توسعه شرقی خط4 متروی تهران مطابق با برنامه زمان‌بندی شده درحال پیشروی است

باتوجه به اینکه تقویت حمل‌ونقل عمومی، به‌ویژه مترو به‌عنوان حمل‌ونقل پاک و ارزان، یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت جدید شهر تهران است، در طول یک‌سال اخیر شبکه مترو با سرعت و شتاب بیشتری در مسیر گسترش و توسعه قرار گرفته است. یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار حوزه مترو و حمل‌ونقل عمومی شهر تهران که این روزها آغاز شده و در حال اجراست، به توسعه شرقی خط4 مترو مربوط می‌شود. در همین رابطه، عملیات حفاری تونل‌های دسترسی به تونل اصلی پروژه توسعه شرقی خط4 مترو تهران در حال پیگیری بوده و فاز نخست این طرح، مطابق با برنامه زمان‌بندی شده درحال پیشروی است.
به گزارش همشهری، براساس برآوردهای انجام شده در افق سال1420، از مجموع کل مسافران خط4 در این سال که رقمی حدود 2میلیون نفر تخمین زده می‌شود، 25درصد آن را مراجعان به ایستگاه‌های توسعه شرقی خط4 تشکیل می‌دهند که این امر خود گویای اهمیت ساخت و توسعه بخش شرقی این خط است. توسعه شرقی خط4 در نهایت 9محله و نقطه شلوغ و پرتردد پایتخت شامل تهران‌نو، تهرانپارس شرقی و غربی، دردشت، حکیمیه، میدان شقایق، میدان شاهد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و دانشگاه شهید عباسپور را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

فاز نخست 3سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

علی عدلی، مجری خط4 متروی تهران در این رابطه به همشهری می‌گوید: «طرح توسعه شرقی خط4 مترو از بهار سال1398 با مطالعات مربوط به امکان‌سنجی، ارزیابی مسیر و طراحی پایه آغاز شد. هم‌اکنون مرحله مطالعات به‌طور کامل انجام شده و مصوبات نهاد‌های بالا دستی نیز کاملا اخذ  و برای 90درصد کل مسیر هم طراحی تفصیلی انجام شده است. این پروژه از 3فاز تشکیل شده است که فاز نخست آن به طول تقریبی 4ونیم کیلومتر از ایستگاه شهیدکلاهدوز آغاز شده و تا ایستگاه شهیدباقری در تقاطع خطوط 2 و 4مترو ادامه دارد. فاز دوم به طول 2ونیم کیلومتر از ایستگاه شهیدباقری تا فلکه سوم تهرانپارس ادامه پیدا می‌کند. فاز سوم هم به طول 4کیلومتر از فلکه سوم تهرانپارس شروع شده و با عبور از میدان شاهد(میدان پروین) و محله موسوم به خاک‌سفید تا محدوده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و دانشگاه شهیدعباسپور می‌رسد. در واقع امروز حدود 5ماه است که کارهای مقدماتی فاز نخست پروژه شروع شده و پیش‌بینی می‌شود با تامین به‌موقع منابع مالی مورد نیاز از طریق ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی روی ایستگاه‌های مسیر، ظرف مدت 3سال بخش‌هایی از فاز نخست شامل 2ایستگاه از 4ایستگاه موجود در این فاز به بهره‌برداری رسیده و وارد مداربهره‌برداری شود. این ایستگاه‌ها یکی در تقاطع خیابان دماوند و بزرگراه شهیدباقری و دیگری در تقاطع بزرگراه‌های شهیدباقری و شهیدسلیمانی(تقاطع با خط2) قرار دارد.»

تامین مالی پروژه از طریق ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی
مجری خط4 متروی تهران درباره نحوه تامین مالی این پروژه هم از ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای این منظور خبر می‌دهد، یعنی همان روشی که شهردار تهران برای اجرا و تکمیل پروژه‌های شهری روی آن تأکید دارد. عدلی در این رابطه به همشهری می‌گوید: «برای تامین مالی پروژه نیز قرار است از ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی که روی سطح 10ایستگاه مسیر احداث خواهد شد، بهره گرفته شود. برای این منظور در حال پیگیری امور و جلب همکاری مناطق مربوطه جهت صدور مجوزهای لازم هستیم. در عین حال به‌صورت موازی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هم مذاکراتی انجام شده است تا پس از حصول نتیجه نهایی و دریافت مجوزهای لازم پیمانکاران واجد شرایط را انتخاب کنیم.» با تعیین تکلیف این بخش از پروژه و تامین مالی هم از طریق ایجاد مجتمع‌های ایستگاهی و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، گام بزرگی در توسعه شرقی خط4 متروی تهران برداشته خواهد شد.

آمارها و نکته‌ها:
  پروژه توسعه شرقی خط4 مترو به طول حدودی 11کیلومتر از ایستگاه شهیدکلاهدوز آغاز می‌شود و تا محدوده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ادامه دارد.
  توسعه شرقی خط4 مترو دارای 10ایستگاه است.
  توسعه شرقی این خط مناطق4، 8 و 13را تحت پوشش قرار می‌دهد.
  فاز نخست پروژه توسعه شرقی خط4 متروی پایتخت شامل 4ایستگاه می‌شود.
  هم‌اکنون تونل‌های دسترسی به تونل اصلی طرح در حال حفاری است.
  این پروژه در 3فاز اجرا می‌شود که فاز نخست دارای 4ایستگاه، فاز دوم دارای 2ایستگاه و فاز سوم دارای 4ایستگاه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید