• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193827
+
-

مطالعات کارشناسی، پشتوانه محکم احداث خطوط جدید شبکه مترو

شهریور ماه سال 1400 مطالعات اولویت‌بندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره‌برداری، فنی-‌اجرایی و همچنین نسبت منافع به هزینه ، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاه‌های مترو به تصویب رسید. بر پایه این مطالعات هر‌7‌سال حدود 50 کیلومتر از بخش های مختلف خطوط جدید، امکان ساخت و بهره‌برداری دارد. البته مدیریت شهری فعلی قصد دارد این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهد تا روند احداث و تکمیل خطوط جدید ، حتی المقدور مشمول افزایش سنواتی بهای خدمات و کالا نشود. به این ترتیب می‌توان گفت برنامه زمان‌بندی اجرای خطوط جدید و ایستگاه‌های خطوط چهارگانه متروی تهران با جزئیات کامل مشتمل بر زمان عبور دستگاه حفار مکانیزه از ایستگاه‌ها، تاریخ دقیق تملک موقت هر ایستگاه، اجرای سازه نگهبان، هسته مرکزی ایستگاه، تجهیزات برقی و مکانیکی ایستگاه، ریل‌گذاری و همچنین زمان بهره‌برداری از هر ایستگاه مشخص بوده و در صورت تامین به موقع منابع مالی لازم، قابل تحقق است. از مهمترین اقدامات انجام شده در این پروژه، بازنگری مطالعات طرح جامع ریلی توسط مشاوران یادشده در ابعاد دقیق‌تر و گسترده‌تر بوده و بدین ترتیب مطالعات طرح جامع ریلی توسط مشاوران این پروژه مجدداً بررسی و با اصلاحاتی بر روی آن تدقیق و نهایی شده‌است.
برای اولین بار در ایران در انجام این مطالعات از مجموعه مشاوران شهرسازی و ترافیکی نیز در تعیین موقعیت دقیق ایستگاه‌ها و همچنین ظرفیت خطوط استفاده‌شده و باتوجه به مطالعات انجام شده، مجموعه خطوط جدید متروی تهران ضمن جذب حداکثر میزان مسافر، کمترین هزینه اجرا و بهره‌برداری را باتوجه به مطالعات دقیق و گسترده‌ای که انجام شده‌است، داراست. در مطالعات خطوط جدید متروی تهران، بررسی اثرات احداث و بهره‌برداری از هر یک از ایستگاه‌های خطوط جدید متروی تهران بر میزان جذب مسافر سایر خطوط متروی تهران نیز مدنظر قرار‌گرفته‌است. بدین ترتیب خطوط جدید متروی تهران صرفا در محدوده مطالعات 4‌خط جدید مورد مطالعه قرار‌نگرفته بلکه مطالعات در ابعاد شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران برای کل خطوط بررسی شده‌است.  از دیگر اقداماتی که توسط مشاوران خطوط جدید متروی تهران انجام‌شده‌است می‌توان به استخراج کلیه تملک‌های مورد نیاز برای احداث تونل و ایستگاهها و همچنین دپو و پارکینگ مورد نیاز خطوط چهارگانه اشاره‌کرد. در این راستا کلیه استملاک‌های مورد نیاز با شهرداران محترم مناطق طی جلسات کارشناسی جمع‌بندی و نهایی‌شده و به‌منظور تملک این اراضی در اختیار سازمان املاک شهرداری تهران قرار‌گرفته‌است.
 
اولویت های اجرایی خطوط جدید
اولویت‌بندی اجرا و بهره‌برداری از خطوط جدید متروی تهران نه تنها باعث جذب بیشتر سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این پروژه عظیم می‌شود بلکه کاهش هزینه‌ها وکمک به وضعیت فعلی خطوط هفتگانه موجود را به دنبال خواهد داشت. به‌عنوان مثال در خط ۱۰ ایستگاه کوهسار یک ایستگاه تبادلی با خط ۶ مترو داشته و مسافری که از شهر کرج به سمت تهران می‌آید، همیشه در ایستگاه صادقیه پیاده شده که همین امر باعث شلوغی ایستگاه مذکور می‌شود. اما بعد از ساخت خط مترو در بخش حدفاصل وردآورد-کوهسار، بخش عمده‌ای از مسافران به جای پیاده شدن در ایستگاه صادقیه و رفتن به ایستگاه امام خمینی (ره) می‌توانند در ایستگاه وردآورد از طریق خط ۱۰ وارد خط ۶ و در نهایت کل شبکه خطوط متروی تهران شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید