احداث جذابترین خط مترو
پروژه احداث خط11 مترو با عبور از 6منطقه و تبادل مسافر با 7خط دیگر در دستور کار قرار دارد
خط۱۱ مترو با گذر از 6منطقه پایتخت، عملا بخش قابل توجهی از نیازهای حملونقلی مناطق جنوب، جنوبغرب و غرب تهران را پوشش داده و پای شبکه حملونقل ریلی را به شکلی پررنگ به این محدودهها باز خواهد کرد. به گزارش همشهری، یکی از خطوط جدیدی که اجرای آن در طرح جامع حملونقل و ترافیک پایتخت تکلیف شده خط۱۱ است. خطی به طول ۳۲کیلومتر با ۲۱ایستگاه که از سهراه ورامین آغاز میشود و تا محدوده کوهک ادامه خواهد یافت. خط۱۱ بهدلیل برخورداری از 7ایستگاه تبادلی با سایر خطوط مترو، به یکی از مهمترین و پرمسافرترین خطهای این شبکه تبدیل خواهد شد. مدیر مطالعات خطوط جدید در شرکت متروی تهران، با تأیید مطالب عنوان شده، گفت: «خط۱۱ مترو غیر از تأثیرگذاری قابل توجه بر معادلات حملونقلی پهنه جنوب غرب پایتخت، به لحاظ جاذبههای سرمایهگذاری بخش خصوصی نیز یکی از جذابترین خطوط بهشمار میآید، چراکه امکان احداث 30مجتمع ایستگاهی بهمنظور کمک به هزینههای اجرای طرح در طول خط شناسایی شده است.» به گفته آرش خدابخش این خط در مناطق ۱۶، 17، 18، 19، ۲۰ و ۲۱ ایستگاه داشته و از ایستگاه تبادلی با اکثر قریب به اتفاق سایر خطوط ساخته شده و در دست احداث خواهد بود. او افزود: «بهرهبرداری از این خط، به کاهش ترافیک خط۵ و مسافرانی که از استان البرز به سمت تهران و بالعکس تردد دارند، کمک میکند.» خدابخش در قسمت دیگری از صحبتهای خود به عبور خط۱۱ از زیر محورهای شریانی مهم تهران اشاره کرده و میگوید: «قاعدتا استفاده شهروندان از ایستگاههای مترو در این خط و جایگزینی این وسیله حملونقلی پاک، ایمن و ارزان به جای وسایل نقلیه شخصی، میتواند بار ترافیک در بزرگراههای شهیدرجایی، آزادگان، شهیدکاظمی، آیتاللهسعیدی، شهیدلشکری، شهیدفهمیده، جاده
تهران-ورامین، فتح و شهیدچراغی را کاهش دهد.» براساس این گزارش، اولویت نخست شروع عملیات اجرایی خط۱۱ به بخش ایستگاه چیتگر تا ایستگاه عبدلآباد مربوط میشود که اخیرا تفاهمنامهای هم با بخش خصوصی در مورد احداث آن منعقد شده است.