• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 3 خرداد 1402
کد مطلب : 192676
+
-

آغاز برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز در تهران

از هر 5دفتر مشاور املاکی که در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند یکی از آنها فاقد جواز کسب است

برنامه هیأت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران برای برخورد با مشاوران غیرمجاز و فاقد مجوز اعلام شد. سمانه محرمی‌نمین، نایب‌رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: در حال حاضر از هر 5دفتر مشاور املاکی که در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند یکی از آنها فاقد جواز کسب است.

بساط مشاوران املاک غیرمجاز را امسال جمع می‌کنیم
نایب‌رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران تأکید کرد: تمام تلاش هیأت مدیره اتحادیه مشاوران املاک در سال‌‌جاری بر این است که به سرعت واحدهای صنفی غیرمجاز را از چرخه فعالیت در بازار املاک و مسکن خارج کنیم، زیرا این اقدام در آرامش خاطر جامعه، اعم از موجران و مستأجران و همچنین مالکان و خریداران نقشی مؤثر خواهد داشت. محرمی‌نمین گفت: در دوره جدید فعالیت هیأت‌‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران تلاش کرده‌ایم با افزایش تعداد بازرسان و نظارت دقیق و مستمر و همچنین تلاش برای تحقق شعار هر عضو یک بازرس، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به دفاتر غیرمجاز که به شکلی قارچ‌گونه در حال گسترش هستند، اقدام کنیم.

فاصله غیرمجازها تا پلمب؛ فقط 2هفته
به‌گفته نایب‌رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران، با وجود همه موانع و خلأهای قانونی، طبق ضوابط موجود هم امکان برخورد قاطع با مشاوران املاک غیرمجاز فراهم است. چنان‌که پس از نخستین اخطار واحد غیرمجاز فقط 2هفته برای اصلاح مسیر خود مهلت دارد. در غیر این ‌صورت نامه درخواست پلمب واحد غیرمجاز به اداره اماکن ارسال خواهد شد.
سمانه محرمی‌نمین در عین حال تأکید کرد: درصورتی‌که این مهلت 2هفته‌ای درنظر گرفته شده برای مشاوران متخلف حذف و امکان ارسال بلافاصله نامه درخواست پلمب به اداره اماکن فراهم شود، سرعت حذف دفاتر غیرمجاز فعال در حوزه املاک، با توجه به فرارسیدن فصل جابه‌جایی‌ها، افزایش خواهد یافت و از حجم پرونده‌های قضایی و همچنین میزان نارضایتی عمومی کاسته خواهد شد.

دسته‌بندی مشاوران املاک غیرمجاز
نایب‌رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران، دفاتر املاک فاقد مجوز را به 4دسته تقسیم کرد و توضیح داد: دسته نخست، در بین واحدهای مشاور املاک فاقد مجوز شامل مغازه‌های تجاری هستند که به دلایل مختلف ازجمله دریافت نکردن گواهی پایان‌ کار ساختمان، پایین بودن متراژ، نارضایتی شریکان یا وارثان و فرار مالیاتی، بدون مجوز و به شکل غیرقانونی در این صنف فعالیت می‌کنند. دسته دوم، مشاوران فعال در آپارتمان‌های مسکونی هستند که به هیچ وجه از امکان اخذ مجوز برخوردار نخواهند شد. دسته سوم و چهارم هم شامل واحدهای فروش مستقر در مال‌ها و واحدهای فروش و اجاره مستقر در برج‌ها هستند.

معضلی به نام دفاتر مشاوران املاک برج‌ها و مال‌ها
به‌ گفته نایب ‌رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران، دفاتر فروش مستقر در مال‌ها و برج‌ها یک معضل جدی بر سر راه ساماندهی مشاوران املاک هستند. محرمی‌نمین توضیح داد: اینگونه دفاتر به‌صورت غیرقانونی به تنظیم قرارداد اجاره یا فروش اقدام می‌کنند. آنها عموما مانع تنظیم قراردادهای منطبق بر معیارهای حقوقی در دفاتر مشاوران املاک قانونی و دارای مجوز می‌شوند. او تأکید کرد: چون عمده افراد فعال در اینگونه دفاتر خود به‌عنوان مالک در برج‌ها و مال‌ها ذی‌نفع هستند، عموما املاک در اختیارشان را با قیمت‌های نجومی و غیرکارشناسی عرضه می‌کنند و نظم اقتصادی را در بازار املاک به هم می‌زنند.

غیرمجازها؛ عامل افزایش قیمت در بازار املاک
سمانه محرمی‌نمین تأکید کرد: واحدهای غیرمجاز فعال در حوزه مشاور املاک که به‌صورت غیرقانونی قراردادهای فروش و اجاره را تنظیم می‌کنند، عموما عامل تعیین قیمت‌های بالا و غیرکارشناسی در بازار مسکن هستند. عملکرد این نوع واحدها نظم اقتصادی را به مخاطره می‌اندازد.

آثار سوءفعالیت غیرمجازها در افزایش کلاهبرداری‌ها
به‌گفته نایب‌رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران، حساسیت اتحادیه درباره آثار فعالیت دفاتر فاقد مجوز بی‌مورد نیست زیرا اغلب مشاهده شده عمده تخلفات رخ داده در این حوزه از جانب دفاتر فاقد مجوز سر می‌زند. او در تکمیل بحث خود هشدار داد: مشاوران املاک فاقد مجوز، امکان اخذ کد رهگیری را ندارند و به همین دلیل امکان محاسبه و شمارش و جمع‌آوری آمار دقیق از نحوه خرید و فروش‌ها و همچنین چگونگی عقد قراردادهای اجاره در این دفاتر وجود ندارد؛ بر همین اساس تداوم حضور اینگونه از دفاتر در بازار املاک می‌تواند در نهایت سیاستگذاران بازار مسکن را هم دچار گمراهی کند. ضمن اینکه متأسفانه در دفاتر بسیاری از مشاوران فاقد مجوز، راه برای کلاهبرداری و سوءاستفاده از اعتماد مشتریان باز است.

فعالیت غیرمجازها دور از چشم بازرسان و ناظران
نایب‌رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران در عین حال توضیح داد: چون واحدهای غیرمجاز عموما در مکان‌های فاقد دید انتظامی مستقرند، طبیعتا بازرسان اتحادیه مشاوران املاک هم از امکان نظارت کافی بر آنها برخوردار نیستند. او افزود: همچنین از آنجا که متصدیان واحدهای غیرمجاز فعال در حوزه مشاوره املاک، از دانش و آگاهی حقوقی کافی در زمینه کار خود برخوردار نیستند، مشاهده شده اغلب، قراردادهایی را تنظیم می‌کنند که برای موجر و مستأجر و خریدار و فروشنده و همچنین مراجع قضایی، دردسرساز و هزینه‌زاست.

چگونگی تشخیص مجازها از غیرمجازها
سمانه محرمی‌نمین در توضیح چگونگی شناسایی واحدهای مشاوره املاک مجاز از غیرمجازها گفت: مراجعان و استفاده‌کنندگان از خدمات مشاوران املاک برای شناسایی و تفکیک مشاوران دارای مجوز از مشاوران فاقد مجوز، لازم است جواز فعالیت مشاوران را رویت و نشانی درج‌شده در مجوز صادر شده را با محل کسب تطبیق دهند. او در عین حال افزود: البته توجه داشته باشید نصب جواز کسب برای مشاوران املاک در محلی که قابل رویت باشد، الزامی است. ضمن اینکه اطلاعات مزبور را می‌توان از طریق مراجعه به سایت اتحادیه مشاوران املاک هم کسب کرد.

تفاوت دفاتر دارای مجوز با غیرمجازها
نایب‌ رئیس دوم اتحادیه مشاوران املاک تهران تأکید کرد: براساس ماده80 قانون نظام صنفی، اعضای صنف مشاور املاک هم می‌بایست مانند دیگر صنوف برای فعالیت مجوز رسمی اخذ کنند. برای دریافت این مجوز گذراندن دوره‌های تخصصی ضروری است. زیرا آموزش اولیه، پیش از اعطای مجوز باعث می‌شود تعداد قراردادهایی که بر اصول حقوقی صحیح و همچنین رعایت موارد مربوط به احراز مالکیت و اخذ استعلامات دقیق مبتنی نیست، به ‌شدت کاهش یابد.
سمانه محرمی‌نمین گفت: در نتیجه ملاحظه می‌کنید که اعطای مجوز برای فعالیت در صنف مشاوران املاک صرفا به اجاره یک واحد مسکونی یا تجاری و چند میز و صندلی محدود نمی‌شود بلکه فرد صاحب صلاحیت از نظر اتحادیه کسی است که از آموزش کافی برای رعایت حقوق افراد در جامعه برخوردار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید