• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221992
+
-

پلمب 85 ضایعات‌فروشی غیرمجاز در تهران

مدیرعامل سازمان پسماند: 2هزار میلیارد تومان در 8ماه اخیر از سوی پیمانکاران سرمایه‌گذاری یا صرف خرید ماشین‌آلات شده است

گزارش
پلمب 85 ضایعات‌فروشی غیرمجاز در تهران

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

رهاشدگی تهران از منظر پاکیزه‌سازی‌ معابر در دوره مدیریت شهری گذشته باعث افزایش گلایه شهروندان شده بود و از همین جهت رسیدگی به وضعیت رفت‌وروب و نظافت تهران در سامانه 137در صدر خواسته‌های مردم قرار گرفت؛ موضوعی که زاکانی و تیمش در ابتدای ورود آن را آسیب‌شناسی کردند و بعد از بررسی‌های متعدد تصمیم به تغییرات بزرگ و اساسی در حوزه جمع‌آوری پسماند گرفتند.
بالاخره سال گذشته طرح ویژه‌ای برای نظافت پایتخت راه افتاد و قراردادهای پیمانکاران از اساس اصلاح شد که همین امر سبب شد به‌طور محسوس شاهد بهتر‌شدن وضعیت رفت‌و‌روب گوشه‌گوشه شهر باشیم.

قضاوت درباره عملکرد سازمان پسماند با سامانه 137
روز گذشته در دویست‌وبیست‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر، مدیرعامل سازمان پسماند شهر تهران حاضر شد تا آخرین وضعیت اقدامات انجام‌شده در این حوزه را تشریح کند. رضا محمدی با اشاره به اینکه 2مأموریت شامل تنظیف و آراستگی و مدیریت پسماند برعهده ماست، گفت: در 8ماه اخیر 5گام برنامه تحولی را درنظر گرفتیم که مشارکت مردم در آراستگی شهر نخستین بند این 5گام بود و سامانه ۱۳۷ برای قضاوت عملکرد ما فعال است.

نارضایتی از رفت‎وروب شهر در 6-5سال اخیر
او با اشاره به اینکه قرار بر این شد بر مبنای اساسنامه، سازمان پسماند بازوی عملیاتی باشد و ما در اقدام اخیر خود به اساسنامه پرداختیم، گفت: در دوره پیشین مدیریت شهری به دهه ۷۰ بازگشتیم و با ۱۵۴پیمانکار، امور دنبال شد. هر ناحیه به یک یا بعضا به 2پیمانکار واگذار شد. بیشترین نارضایتی از وضعیت رفت‌وروب به ۵، ۶ سال اخیر مربوط می‌شود.

صرف هزینه‌های گزاف برای نظافت شهر
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه براساس قراردادهای قبل باید سرمایه ۶ تا 7میلیارد تومانی به‌کار گرفته می‌شد تا از یک جاروی ۴۰میلیون تومانی استفاده شود، اضافه کرد: ما پیمانکارانی که توان فنی داشته باشند تا بتوانند ۱۴هزار پاکبان را مدیریت کنند، نداشتیم و به ناچار به سمت یک اقدام تحولی با زیرساخت درست رفتیم.

انعقاد قراردادهایی با پیمانکاران پسماند
محمدی ادامه داد: قراردادها 3ساله منعقد شد تا پیمانکاران ماشین‌آلاتی را که از شهر خارج شده بود، بازگردانند. 2هزار میلیارد تومان در 8‌ماه اخیر از سوی پیمانکاران سرمایه‌گذاری و ماشین‌آلات خریداری شده است. امروز پیمانکاران با توجه به اینکه خودشان سرمایه‌گذاری کرده و ماشین‌آلات خریداری کرده‌اند با حساسیت بیشتری خدمات ارائه می‌دهند.

توسعه تجهیزات برای نظافت شهر
او با تأکید بر اینکه ۸۰ دستگاه ماشین دیزلی خریداری شده، اما هنوز موفق به شماره‌گذاری نشده‌ایم، ادامه داد: جغرافیای قراردادها و مدت پیمان‌ها اصلاح و سامانه نوماند زیرنظر سامانه شهرزاد راه‌اندازی شده است. در این راستا توان پیمانکاران افزایش یافت و با توجه به اینکه ممکن بود رانندگان آموزش لازم را ندیده باشند، این آموزش صورت گرفت تا نوماند در ۲۲منطقه شهر تهران اجرا شود و باید تا پایان خردادماه اطلاع‌رسانی نیز انجام شود.

عادلانه‌شدن جمع‌آوری پسماند در نواحی مختلف
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: ناحیه3 منطقه۲۱ روزانه ۱۵تن و یکی دیگر از نواحی شهر روزانه ۱۵۰تن زباله دارد. ما فهرست بهای ابلاغی سازمان برنامه را ابلاغ کردیم تا عدالت اجرا شود. امروز عدد عادلانه‌ای برای جمع‌آوری پسماند در نواحی مختلف داریم.

آمار تماس شهروندان با 137پیرامون نظافت تهران
محمدی با اشاره به وضعیت آمار تماس شهروندان با سامانه 137پیرامون نظافت شهر، گفت: هنوز در خیابان ۱۰۰درصد کار خود را انجام نداده‌ایم، اما با وجود این، نارضایتی‌ها در بهمن‌ماه به ۱۸هزار مورد رسید. در این بازه زمانی نارضایتی‌ها ۵۰درصد کاهش یافت. با وجود این معتقدیم همین ۵۰درصد نیز میزان بالایی است. این را هم باید درنظر گرفت که آب‌گرفتگی در بهمن‌ماه روند افزایشی داشت، اما با وجود این، پیام‌های نارضایتی ۵۰درصد کاهش داشته است.

معضل زباله‌گردی در شهر
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با اشاره به معضل زباله‌گردی در تهران، افزود: عدم‌آراستگی ناشی از فعالیت زباله‌گردها در یک‌ماه گذشته کاهش ۷۰درصدی داشته است. این طرح تا پایان فروردین‌ماه ادامه خواهد یافت تا میزان زباله‌گردی مجدداً کاهش یابد.

تفکیک زباله از مبدأ به صفر نمی‌رسد
او ادامه داد: شعار تفکیک از مبدأ سال‌هاست که مطرح می‌شود و بیش از ۱۸سال است که آموزش در این زمینه ارائه می‌شود. بیش از ۲۰۰نفر آموزشگر در سطح شهر آموزش تفکیک از مبدأ می‌دادند، اما هرگز میزان تفکیک از مبدأ به صفر نمی‌رسد.

دستور قضایی برای مقابله با ضایعات‌فروشی
محمدی با تأکید بر اینکه دستور قضایی محکمی برای مقابله با ضایعات‌فروشی‌ها دریافت کردیم، افزود: ضایعات‌فروشی‌ها بدون دخالت شهرداری در سامانه مجوزها، اجازه فعالیت دریافت کرده بودند و ما جلوی این درگاه را گرفتیم. ماشین‌آلاتی که به‌صورت غیرمجاز پسماند جمع‌آوری می‌کنند، توقیف می‌شوند. در مدت اخیر ۸۵ مجموعه ضایعات‌فروشی غیرمجاز پلمب و بیش از ۱۵۰خودرو توقیف شده است.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید