• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 20 فروردین 1403
کد مطلب : 221912
+
-

دستگیری ۲۹حفار غیرمجاز در تعطیلات نوروز

فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا از دستگیری ۲۹نفر به‌دلیل انجام حفاری‌های غیرمجاز برای کشف اشیای عتیقه از ابتدای سال خبر داد.
به گزارش همشهری، سردار رضا بنی اسدی با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری و در ایام تعطیلات نوروزی، ۸میلیون‌و۷۱۳ هزار و ۴۲ نفر از ابنیه‌، اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بازدید کرده‌اند، گفت: در این حوزه افزایش ۸۶درصدی را به نسبت سال گذشته شاهد بودیم‌ و از این تعداد بازدید‌کننده ۵هزارو۹۱۵ نفر از گردشگران کشورهای خارجی بوده‌اند که آن هم افزایش ۳۳درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت، تعداد ۲۹حفاری غیرمجاز برای کشف اشیای عتیقه صورت گرفته و ۲۹نفر نیز در این رابطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. در همین راستا اخبار مردمی واصل شده به یگان حفاظت ۵۹۴ تماس بوده است که به نسبت مدت مشابه افزایش ۳۴درصدی دارد.
او با بیان اینکه گشت‌زنی‌های هدفمند و مستمر یگان حفاظت میراث فرهنگی در سطح کشور انجام می‌شود، گفت: با توجه به تلاشی که در این رابطه صورت می‌گیرد، رشد ۸۳۷درصدی را شاهد بودیم و یک‌هزارو۷۸۹ قلم شی‌ء مشکوک کشف شده است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد. از این‌رو حضور پلیس برای حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست.
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا در پایان با تأکید بر اینکه امنیت پایدار در کشور به‌طور مستمر جاری و ساری است و نمی‌توان برای آن قیمتی تعیین کرد، خاطرنشان کرد: هرچند نعمت امنیت در ایران به‌دلیل در دسترس بودن، دغدغه اصلی و عمومی نیست، مردم ما قدردان این نعمت که توسط امنیت سازان بی‌سنگر در فراجا تأمین می‌شود، هستند. از این‌رو امنیت خط قرمز ما است و با مخلان امنیت قاطعانه برخورد می‌شود. با توجه به اینکه حفظ مستمر آثار تاریخی و کمک به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همواره در سرلوحه کاری قرار دارد، حفاظت و حراست از میراث فرهنگی در کشور تشدید خواهد شد.
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی تأکید کرد: حفظ حقوق بیت‌المال بسیار مهم است چرا که در حوزه میراث فرهنگی و سایر سازمان‌هايی که سرمایه‌های عظیمی از بیت‌المال را حفاظت می‌کنند اگر غفلتی صورت بگیرد، آثار تاریخی مورد تعرض افراد شرور و فرصت‌طلب قرار خواهد گرفت و امنیت مردم نیز به خطر خواهد افتاد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید