• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189772
+
-

راهگشای اردوهای‌جهادی

سمیه فراهانی- جهادگر

حضور در اردوهای جهادی برای همه افراد همراه با تجربیات پرباری در مسیر زندگی است. ‌ در اردوهای جهادی تجربه همدل شدن و همدردی کردن با هموطنانِ کمتر برخوردار و همچنین پشتیبانی از اردوهای درمانی از طریق همیاری و همکاری با عزیزان داوطلب را دارم. تجربیات و مشاهدات از حضور در اردوهای جهادی بیانگر این مهم است که حضور بانوان در اردوهای جهادی در اغلب موارد گسترده‌تر و پرتعدادتر از حضور آقایان بوده است. به‌صورت کلی در فعالیت‌های خیرخواهانه معمولا خانم‌ها زودتر داوطلب می‌شوند.
تقریبا در هر حوزه‌ای به‌ویژه در مسیر رفع مسئله آسیب‌های اجتماعی، کودکان کار، اشتغال‌زایی، درمان و حتی در بخش‌هایی از فعالیت‌های عمرانی حضور خانم‌ها پررنگ و برجسته است و در این راستا محدودیتی وجود ندارد. اینطور نیست که فعالیت و حضور بانوان را صرفا محدود به فعالیت‌های جانبی بدانیم و این غلط است اگر نقشی فرعی برایشان درنظر بگیریم.
اساسا بانوان در متن اردوهای جهادی حضور دارند و این حضور به‌صورت جدی، ملموس و اثربخش مشاهده می‌شود. حضور بانوان حس همدلی حاکم بر فضای اردوهای جهادی را چه برای اعضای گروه، چه برای خدمت گیرندگان بیشتر می‌کند؛ این منظره که خانم‌ها و آقایان، شانه به شانه هم برای یک هدف آن هم سازندگی و آبادانی وطن تلاش می‌کنند، تصویر بسیار سازنده و امیدبخشی است. همانطور که نمی‌توان جامعه را بدون نقش‌آفرینی بانوان تصور کرد، نمی‌شود بانوان را از جریان فعالیت‌های جهادی نیز حذف نمود. در عرصه‌های مختلف فعالیت‌های جهادی خصوصا در مدیریت و برنامه‌ریزی‌ها، حضور بانوان نه‌تنها غیرقابل اجتناب، بلکه لازم و ضروری است، چرا که دید جامع و عمقی‌نگر، تدبیر، شفقت و دلسوزی بانوان برای رفع کاستی‌ها و مشکلات موجود، بی‌تردید راهگشاست.
آن چیزی که می‌تواند در کنار سایر فعالیت‌ها در دستور کار اردوهای جهادی قرار گیرد، کارآفرینی است. توسعه کسب‌وکار روستایی به شرط نیازسنجی صحیح و ارزیابی ظرفیت‌ها و امکانات امری در دسترس و قابل اجراست. این مسئله نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در راستای توانمند‌سازی‌ جوانان مستعد بومی و همچنین افزایش مهارت‌های آن‌هاست.
یکی از مسائلی که امروز برای پیشرفت و اعتلای کشور عزیزمان به آن نیازمندیم ارتقای روحیه همدلی است و این مهم یکی از پررنگ‌ترین وجوه اردوهای جهادی است. اینکه افراد یاد بگیرند با وجود تفاوت‌ها در کنار هم برای اهداف مشترکی تلاش کنند، مهربان باشند، به دردهای یکدیگر توجه داشته باشند و برای رفع آنها بکوشند که باعث نزدیکی دل‌ها شده و وحدت‌آفرین است.
نسل امروز را می‌توان برای حضور در محیط‌های داوطلبانه با نمایش عملکرد درست و ترسیم صحیح فضا تشویق و می‌توان این سبک زندگی را در تمام لحظات اردوهای جهادی تمرین کرد. چرا که به تصویر کشیدن این زیبایی‌ها می‌تواند برای حضور پررنگ‌تر نوجوانان و جوانان اثرگذار باشد.
البته تحقق این مهم مستلزم پذیرفتن تفاوت‌های نسل دیروز و امروز و به رسمیت شناختن آن است، بدون آنکه دایره برای حضور سلیقه‌های متفاوت بسته و محدود شود و باید با تأکید بر اصول مشترک، شرایط را برای حضور همه افراد در اردوهای جهادی هموار کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید