• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188940
+
-

افزایش درآمد شهرداری با 5راهکار

زینب زینال‌زاده- روزنامه‌نگار

شهرداری تهران با پاسخگویی به نیاز شهر و شهروندان زمینه ایجاد تحول را فراهم می‌کند اما  اداره شهر نیاز به درآمد پایدار با 3 شاخص مستمر و دائمی،  مناسب‌ با شرایط کالبدی - زیست‌محیطی و  انعطاف‌پذیری دارد. به‌گفته سیدمرتضی حسینی، کارشناس برنامه‌ریزی و اقتصاد شهری، درآمدهای پایدار 3مشخصه و ویژگی دارند و در اکثر کشورهای توسعه‌یافته بیش از 60درصد منابع شهرداری‌ها به همین درآمدهای پایدار اختصاص دارد؛ به‌طور مثال در شهر توکیو حدود 70درصد و در چین‌تایپه هم حدود 74درصد منابع درآمدها پایدار است. آنطور که حسینی عنوان کرده: «به‌طورکلی درآمدهای پایدار از 2بخش تأمین می‌شود؛ منابع داخلی که معطوف به انواع عوارضی است که شهرداری در ازای ارائه خدمات دریافت می‌کند و منابع خارج  ازمدیریت شهری که شامل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فروش اوراق و کمک‌های دولت می‌شود.»  این کارشناس اقتصاد شهری 5راهکار برای تحول در درآمد ها شهری پیشنهاد داده است.

1- جایگزینی عوارض نوسازی با درآمدهای ناپایدار
در سال‌های اخیر مدیران شهری از طریق فروش تراکم، درآمدهای ناپایدار خوبی کسب کردنداما این کار در درازمدت قطعا آسیب‌های جدی به شهر وارد می‌کند. نمی‌توان تراکم‌فروشی را صفر کرد، اما می‌توان از طریق افزایش تعرفه جرایم تراکم و کاهش مجوزها به درآمد پایدار سالم دست‌یافت.

2-دریافت مالیات سبز
تهران در مسیر تبدیل‌شدن به شهر هوشمند حرکت می‌کند. شهر هوشمند، نیازمند اقتصاد هوشمند است و اقتصاد هوشمند هم منجر به مالیات سبز می‌شود. در این نوع مالیات، مدیریت شهری با ارائه خدمات الکترونیک هزینه‌ای را دریافت می‌کند.

3-توسعه و توجه به مقوله گردشگری
به‌تازگی در تهران پلتفرم‌های مربوط به معرفی مکان‌های گردشگری و... و راهنمایی مردم ایجاد شده است و مدیریت  شهری می‌تواند در قبال خدماتی که ارائه می‌دهد هزینه دریافت کند.

4-دریافت عوارض چندمنظوره
شهروندان ملزم هستند در قبال خدماتی متنوعی که دریافت می‌کنند عوارض بپردازند. در چنین شهری وقتی مردم در کمترین زمان و با صرف حداقل هزینه‌ها بهترین خدمات را دریافت کنند، قطعا به پرداخت عوارض ترغیب می‌شوند.

5-تبدیل تهران به شهر هوشمند
تهران، نیازمند هوشمند شدن است؛ چراکه اقتصاد، حمل‌ونقل، محیط‌زیست، زیرساخت و حکمروایی هوشمند همگی در قالب نوآوری باهدف برقراری عدالت اجتماعی، کاهش هزینه‌های خدمت به شهروندان و افزایش کیفیت، پیش‌بینی می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :