• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187379
+
-

ارز واردات موبایل سامانه‌ای شد

با حذف ارز نیمایی، بعد از این تمام گوشی‌های زیر 600دلار با ارز تالار دوم وارد کشور می‌شود

قیمت موبایل در هفته‌های اخیر با جهش چشمگیری مواجه بوده است. تغییرات روزانه نرخ ارز از هفته‌های پایانی بهمن، قیمت انواع گوشی‌ها را نیز با رشد روزانه و هفتگی مواجه کرد و قیمت بعضی گوشی‌ها طی یک هفته 6تا 8میلیون تومان بالا رفت. همزمان، انتشار خبر تغییر نرخ ارز واردات موبایل نگرانی مصرف‌کنندگان را بیشتر کرده است. هفته گذشته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل از درخواست این انجمن از بانک مرکزی برای حذف ارز نیمایی واردات گوشی‌های موبایل خبر داد.

چرا واردکننده‌ها ارز نیمایی نخواستند؟
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در توضیح دلایل این اقدام انجمن به همشهری گفت: در چند‌ماه اخیر تا سوم اسفند که تخصیص ارز به رویه قبل بود، بازرگانان و واردکنندگان به سختی می‌توانستند ارز را به قیمت نیمایی تهیه کنند. مهدی‌ عبقری با اشاره به مشکلات 3نرخی بودن ارز واردات موبایل، اضافه کرد: واردکننده‌ها برای تامین ارزهای متفاوت برای گوشی‌های زیر 300دلار، بین 300تا 600دلار و به‌ویژه ارز حاصل از صادرات خود برای گوشی‌های بالای 600دلار با مشکلات پیچیده‌ای مواجه بودند. او افزود: واردکننده باید جزئیات واردات خود را در سامانه‌های متعدد ثبت کند اما در ادامه این زنجیره می‌توانست مفسده‌هایی ایجاد شود ازجمله اینکه با توجه به گرانی ارز آزاد، کالا با قیمت بیشتری عرضه شود یا با هدف بهره‌برداری از تفاوت 60تا 70درصدی اختلاف نرخ، از بازار جمع‌آوری و به کشورهای مجاور قاچاق شود. به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان، این انجمن نهایتا به این جمع‌بندی رسید که بسته‌ای شامل 3خواسته را مطرح کند به این شرح که ارز نیمایی گوشی‌های زیر 300دلاری حذف شود، در تمام رویه‌ها، چه زیر 300 تا بالای 600دلار از ارز سامانه‌ای استفاده کنیم و یک تک نرخی واقعی را داشته باشیم و سوم اینکه در تخصیص و تامین ارز تسریع شود. عبقری درباره تأثیر این اقدام بر قیمت‌های بازار نیز گفت: این موضوع مطمئنا باعث افزایش نخواهد شد و حتی کاهش قیمت را نیز به همراه دارد. او با بیان اینکه هیچ‌گاه ارز نیمایی با قیمت 28.500تومان به‌دست واردکنندگان نرسیده، افزود: با درصدهایی که ما برای تامین ارز هزینه می‌کنیم عملا نرخ ارز نیمایی هیچ‌گاه برای واردکنندگان کمتر از 34هزار تومان نبوده و امروز که نرخ ارز به 37.500 افزایش یافته مسلما تغییر فاحشی را در قیمت نهایی نخواهیم داشت و این اختلاف نیز با 10تا 15درصدی که واردکننده از سود خود در رقابت کم می‌کند، جبران می‌شود.

استقبال بازار از حذف ارز نیمایی
فعالان بازار نیز معتقدند این اقدام با حذف سوءاستفاده‌های رانتی در نهایت به نفع مصرف‌کننده خواهد بود. یک واردکننده و فروشنده موبایل در این زمینه به همشهری گفت: حذف ارز نیمایی سیاست خوبی است که در نهایت با رقابتی شدن بازار به کاهش قیمت گوشی‌ منجر می‌شود. میثم غنی‌زاده اضافه کرد: با تک‌نرخی شدن ارز واردات موبایل، کار به‌دست واردکننده واقعی بخش خصوصی می‌افتد و به‌طور شفاف مشخص می‌شود چقدر خرید کرده‌ایم، چقدر وارد کرده‌ایم و با چه قیمتی باید به مصرف‌کننده بفروشیم. او با اشاره به اینکه چندنرخی بودن ارز واردات گوشی باعث افزایش رانت‌خواری شده بود، اضافه کرد: بعضی نهادهایی که حوزه فعالیتشان به موبایل ارتباطی ندارد در سال‌های اخیر با دریافت ارز نیمایی گوشی وارد کرده‌اند و در مواردی حاشیه‌هایی از جنس شایعات مربوط به آیفون 14را برای بازار ایجاد کرده‌اند. چنان‌که گفته می‌شود محموله بزرگی از آیفون 13را یکی از سازمان‌های شبه‌دولتی وارد کرده و دلیل تأخیر در رجیستری شدن آیفون 14همین عامل بوده است.

چسبندگی قیمت‌ها در بازار موبایل
تغییرات نرخ ارز در ماه‌های اخیر قیمت گوشی تلفن همراه را به‌شدت افزایش داده است. مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت انواع گوشی در یک‌ماه اخیر از پایین ‌رده تا پرچم‌دار دست‌کم 50درصد افزایش یافته اما فروشندگان از افزایش 100درصدی و 2برابر شدن قیمت بیشتر گوشی‌های پرفروش با رشد نرخ ارز می‌گویند و نکته قابل توجه اینکه کاهش به نسبت خوب نرخ ارز در روزهای اخیر نیز قیمت‌ها را کاهش نداده است. یک فروشنده موبایل در این زمینه به همشهری گفت: با رسیدن نرخ دلار به 60هزار تومان قیمت گوشی براساس دلار 60هزار تومانی بالا رفت و الان که قیمت دلار تا 50هزار تومان پایین آمده هیچ کاهش قیمتی را شاهد نیستیم. حمید پناهی در توضیح افزود: پرفروش‌ترین گوشی‌ها در بازار سامسونگ A53 و A73 بود که الان قیمت این مدل‌ها به 16تا 20میلیون رسیده و مصرف‌کننده نمی‌تواند برای خرید آنها هزینه کند، امروز تنها چیزی که مردم می‌توانند بخرند سامسونگ A13 و شیائومی نوت11و سامسونگ A04 است و زور مصرف‌کننده عادی به چیزی بیش از این نمی‌رسد، این در حالی است که قیمت A13 در این مدت 2برابر شده است. به‌گفته او، قیمت این گوشی پایین‌رده پیش از تغییرات نرخ دلار 4میلیون تومان بود که با دلار 60هزار تومانی به 8میلیون تومان رسید و امروز هم که قیمت ارز پایین‌تر آمده نهایتا 7میلیون و 500تومان به فروش می‌رسد و نه کمتر.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید