• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187370
+
-

روستا‌های آفتابی

رئیس شورای اسلامی شهرستان تهران از روستا‌های جنوب منطقه19 در بخش‌ آفتاب بازدید کرد

گزارش2
روستا‌های آفتابی

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

روستا‌های بخش آفتاب در جنوب پایتخت، هم در حریم منطقه19 شهرداری قرار دارند، هم در کنار اسلامشهر و چهاردانگه هستند، هم در محدوده طرح توسعه حرم مطهر و خط مترو و بزرگراه و شهرک‌های صنعتی گوناگون. این روستا‌‌ها هم طرح هادی با خانه‌های یک و چندطبقه دارند و هم زمین‌های کشاورزی؛ جایی که نقشه‌ها و قوانین مختلف با هم تناقض پیدا می‌کنند و هر تکه زمین سرنوشتی پیدا کرده است.
بخش آفتاب در منطقه وسیع شمال بهشت‌زهرا و نمایشگاه بین‌المللی آفتاب قرار دارد و شامل کاربری‌های گوناگون است.
دیروز احمد صادقی، رئیس شورای اسلامی شهرستان تهران همراه با ‌حسین مطلبی‌نژاد، بخشدار آفتاب از برخی روستا‌های این بخش بازدید کرد. بازدید از روستای جعفر‌آباد جنگل شروع شد. مسئولان پس از حضور بر مزار شهدای جعفرآباد، اقامه نماز در مسجد و ملاقات خانواده شهید حسن جعفر‌آبادی از بخش‌های مختلف این روستا بازدید کردند. در اراضی اطراف روستا محصولاتی مانند گندم، جو، ذرت و صیفی‌جات کاشته می‌شود و انتهای رودخانه کن، آب مورد نیاز ساکنان را تامین می‌کند. شغل بسیاری از ساکنان روستا تولید محصولات چوبی مانند مبلمان و کابینت است. یکی از کارخانه‌های این روستا با 50کارگر تمام مراحل ساخت مبلمان از دریافت الوار خام تا تحویل کالای نهایی را انجام می‌دهد. اهالی از کمبود امکانات و نقص زیرساخت‌هایی مانند آسفالت جاده درختی، احتمال جمع‌آوری موتور‌های آب و آلودگی شهرک‌های صنعتی مجاور شکایت داشتند اما مشکل عمده این روستای 800نفری، حریم روستا و ساخت‌وساز در آن بود. یکی از مشکلاتی که اعضای شورای روستا بیان می‌کردند، قرارگرفتن روستا در طرح توسعه حرم مطهر بود.
در ادامه صادقی و همراهان به رحیم‌آباد رفتند و از بازسازی حمام قدیمی که آماده کاربری گردشگری می‌شد، بازدید کردند.
 این حمام واقع در خیابان هشتی، ‌ از سوی سرمایه‌گذار خصوصی تملک و بازسازی شده است و برای استفاده در بهار سال ‌آینده به‌عنوان مرکز گلابگیری آماده می‌شود و سقف گنبدی آن با مصالح سنتی مانند کاهگل ترمیم شده است. مقصد بعدی روستای کوچک شُکرآباد در نزدیکی بزرگراه بود که اهالی آن از بسیاری امکانات محروم هستند. یکی از مشکلات ساکنان روستا‌های اطراف 2بزرگراه خلیج‌فارس و هاشمی، مالکیت زیرگذر‌ها و رسیدگی به آنهاست. حمل‌ونقل بین روستا‌ها نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو‌ست. بخشدار آفتاب همچنین توجه رئیس شورای اسلامی شهرستان تهران را به ساخت برخی زیرگذر‌های خودرو زیر بزرگراه‌های منطقه جلب کرد که به‌دلیل رعایت‌نکردن نکات فنی و عمرانی با وجود صرف هزینه زیاد، کاربری مناسب و ایمنی لازم را ندارند. مسئولان شهری در ادامه به حسن‌آبادباقراُف رفتند.احمد صادقی در انتهای این بازدید درباره پیگیری مطالبات اهالی بخش آفتاب‌گفت: «در تهران طرح‌های جامع و تفصیلی‌ داریم که تمام ساخت‌و‌ساز‌ها و توسعه شهر باید براساس آنها انجام شود. مرجع هم شورای‌عالی معماری و شهرسازی و مجری نیز شهرداری‌ها هستند. در روستا‌ها این کار بر عهده بنیاد مسکن گذاشته شده است که در قالب طرح هادی انجام می‌شود. در سال‌های گذشته افزایش قیمت زمین باعث شد که باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی زیادی به خانه و کارگاه تبدیل شوند.»
او افزود: «از طرف دیگر، تقسیم ارث باعث تکه‌تکه‌شدن زمین‌ها می‌شود که خود مشکل دیگری است. در این زمینه یا مرجع قانونی وجود ندارد یا هرکس تفسیر خودش را ارائه می‌کند. نیاز است در قوانین بازنگری شود.»
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: «یک حریم شهر تهران داریم و یک حریم پایتخت که هر کدام ضوابطی دارد. در کنار مسائل و مشکلات طرح هادی روستایی هم وجود دارد و بعضا کسانی بدون ضوابط و مقررات اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز و تغییر کاربری می‌کنند که هم اراضی باغ و مزرعه را از بین می‌برد و هم باعث ایجاد ساختمان‌های ناایمن می‌شود.»
صادقی افزود: «برخی ‌روستا‌ها به‌دلیل نرسیدن جمعیت به حد نصاب شامل برقراری خطوط اتوبوسرانی نمی‌شوند، اما دهیاری‌ها می‌توانند در این زمینه برای ایجاد خطوط تاکسیرانی برنامه‌ریزی کنند. با توجه به اینکه برخی‌ ساکنان این روستا‌ها در شهر تهران شاغل هستند، نیازمند همکاری بین‌دستگاهی هستیم.»
او در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری درباره نقش اعضای شورای شهرستان تهران در حل مشکلات بین‌دستگاهی، بیان کرد: «شورای شهرستان فرصتی برای انعکاس مسائل و نیاز‌های ساکنان این مناطق به ارگان‌های مسئول است. اخیرا با دستور رئیس‌جمهور، رئیس شورای اسلامی استان در جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان حضور پیدا می‌کند که مسیری برای بیان مشکلات است.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید