• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186910
+
-

هر هفته، یک مهارت

عکاس‌باشی در سفر

عمر سفر کوتاه است و چیزی که بعد از یک سفر دلچسب باقی‌می‌ماند، خاطرات آن هستند. عکس‌ها مهم‌ترین ابزار برای ماندگار کردن خاطرات هستند و چه بهتر که با یادگیری مهارت‌ عکاسی، یادگاری‌های بهتری از سفرتان بر جا بگذارید. برای اینکه عکس‌های خوبی در سفر بگیرید، لازم نیست حتما دوره‌های عکاسی را گذرانده باشید یا دوربین حرفه‌ای همراهتان باشد، با رعایت کردن بعضی نکات می‌توانید با یک دوربین معمولی و حتی گوشی موبایل، عکس‌های خوب و باکیفیت بگیرید.

با هر وسیله‌ای که عکس می‌گیرید، سعی کنید قبلا تنظیمات مختلف آن را امتحان کنید و با گزینه‌های متنوع آن آشنا شوید. منوهای دوربین را مرور کنید و با مفاهیمی مثل نوردهی، سرعت شاتر، دیافراگم و فرمت فایل آشنا باشید.
اگر قصد دارید از مناظر و دیدنی‌های سفر عکاسی کنید، داشتن نگاه متفاوت و ویژه به سوژه را تمرین کنید. قبل از شما مسافران زیادی از همان منظره عکس گرفته‌اند اما تفاوت هر عکس، به متفاوت‌بودن زاویه نگاه افراد بستگی دارد. خلاقیت داشته باشید و مناظر را از قاب نگاه‌شخصی خود ببینید.
اگر دوست دارید عکس‌هایی از خودتان یا همسفران در طبیعت بگیرید، بد نیست چرخی در اینترنت بزنید و ژست‌های مناسب عکاسی را ببینید تا عکس‌های‌ تکراری و کلیشه‌ای از آب درنیاید.
اگر می‌خواهید از تمام قابلیت‌های  دوربین موبایل‌تان در عکاسی با موبایل در سفر بهره ببرید، برنامه پیش‌فرض نصب شده روی خود گوشی را نادیده بگیرید و از یکی از برنامه‌های مخصوص عکاسی با موبایل که کم تعداد هم نیستند  استفاده کنید.
لنز دوربین خود را تمیز کنید! همین نکته ساده می‌تواند سرنوشت کیفیت عکس‌هایی را که می‌گیرید عوض کند. با یک لنز کثیف، حاصل زحمات‌تان تعدادی عکس تار و کدر می‌شود که مجبورید آنها را از حافظه دوربین‌تان حذف کنید.
داشتن ابزارهای جانبی کمک می‌کند عکس‌های بهتری بگیرید. اگر سه‌پایه همراه داشته باشید، عکاسی از سوژه‌های خاص یا موقع تاریکی هوا راحت‌تر می‌شود. یکی دیگر از ابزارهای ضروری، شارژر و پاوربانک است تا تمام شدن باتری دوربین، شما را از ثبت خاطرات جا نگذارد.
عجله نکنید تا با گرفتن عکس‌های پشت سر هم، دقت، فدای سرعت نشود. کادربندی، تنظیم نور و دقت به زاویه عکاسی وقتی عجله دارید فراموش می‌شود و در نهایت عکس‌هایی تکراری، با کادرهای نامناسب و بی‌کیفیت ثبت می‌شود و به یادگار می‌ماند.
رفته‌اید سفر که لذت ببرید، نه اینکه تمام مدت مشغول عکس گرفتن باشید! حواستان به ثبت خاطرات باشد اما در عکس‌گرفتن افراط نکنید. اگر هدف‌تان از سفر، فقط گرفتن عکس نبوده، خودتان را از لذت سفر محروم و البته همسفرانتان را با عکس‌گرفتن افراطی کلافه نکنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید