• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 اسفند 1401
کد مطلب : 186786
+
-

امید و‌ رؤیا همسفر می‌شوند

حالا که امید(تک‌درنای سیبری) با جفت بلژیکی خود «رؤیا» مسیر جدیدی را در زندگی آغاز کرده سؤال این است که آیا این دو پرنده در مهاجرت به سیبری با هم همسفر می‌شوند؟ آیا ۱۵سال تنها مهاجرت‌ کردن «امید» به پایان رسیده و سال آینده این دو را با هم در فریدونکنار خواهیم دید؟
ایرنا گزارش داده است که بعد از ۱۵سال دوباره رقص و آواز درنای نر برای جلب توجه درنای ماده در منطقه فریدونکنار از سر گرفته شده است؛ به‌عبارتی تاریخ برای امید تک‌درنای فریدونکنار دوباره تکرار شد. امید تک‌درنای سیبری را که ۱۵سال است به تنهایی برای زمستان‌گذرانی وارد فریدونکنار می‌شود را قطعا خیلی‌ها می‌شناسند، این پرنده که تنها بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری است از لحاظ وفاداری و حفظ مسیر مهاجرتش به ایران به قهرمانی تبدیل شده که در این مدت به تنهایی کریدور غربی مهاجرت که به ایران ختم می‌شد را حفظ کرده است؛ اما مسئله این است که این تک‌درنا تا چه زمانی می‌تواند این رسالت را انجام دهد؛ اگر اتفاقی برایش بیفتد و تلف شود و یا به مرگ طبیعی بمیرد، آن وقت تکلیف چیست؟ بعد از انجام اقدامات بین‌المللی ۶بهمن‌ماه امسال «‌رؤیا» جفت «امید» از بلژیک به ایران آمد و با رعایت پروتکل‌های لازم وارد منطقه فریدونکنار شد. ابتدا در سازه رهاسازی‌ در محل زمستان‌گذرانی امید جای گرفت که بعد از دیدن رفتارها و آواهای مخصوص از سوی این دو پرنده، با مشاوره‌های بین‌المللی تصمیم بر رهاسازی گرفته شد. بر این اساس رهاسازی به‌طور تدریجی انجام گرفت و باعث شد تا امید بعد از ۱۵سال دوباره رقص و آواز را از سر بگیرد تا توجه‌ رؤیا را به‌خود جلب کند و بعد از آن هر دو به رقص درآمدند. این نزدیکی بارقه امید را در دل دوستداران محیط‌زیست برای حفظ این مسیر پروازی و ادامه نسل این گونه جمعیتی روشن کرد.
زمانی که‌رؤیا وارد ایران شد، پروفسور جورج آرچیبالد، بنیانگذار بنیاد بین‌المللی درنا(ICF) در پیامی ضمن قدردانی از همکاران ایرانی و مرکز پرورش درنا در بلژیک(CBCCBelguim) گفت: همه با هم دعا کنیم که این دو درنای سیبری به سرزمین زادآوری در سیبری مهاجرت کنند و آنجا یک درنای جوان را پرورش دهند و سپس در امنیت به تالاب ایران بازگردند.
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره گفت: انتظار داریم که امید و‌ رؤیا نیمه اول اسفندماه مهاجرت کنند. غلامرضا ابدالی افزود: اکنون این دو پرنده کاملا با هم هستند و به خوبی با هم کنار آمده‌اند و امیدواریم با همدیگر مهاجرت کنند اما اگر با درصد کمی این اتفاق نیفتد سناریوی دومی تعریف کرده‌ایم که از ‌رؤیا نگهداری کنیم تا سال آینده که امید دوباره به ایران برگردد. همچنین عضو تیم بین‌المللی احیای درنای سیبری درباره شرایط امید و ‌رؤیا به ایرنا گفت: امید و‌ رؤیا شبانه‌روز در کنار هم هستند، تغذیه بسیار عالی در طبیعت دارند، پرواز می‌کنند، آواز می‌خوانند و آماده مهاجرت هستند، در واقع شواهد نشان می‌دهد  که حتما با هم مهاجرت می‌کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید