• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
پنج شنبه 29 دی 1401
کد مطلب : 183272
+
-

در شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر، امروز سپاهان و استقلال با مربیان پرتغالی به مصاف هم می‌روند و فردا مهدی تارتار روبه‌روی یحیی گل‌محمدی می‌ایستد

پنجشنبه پرتغالی

پنجشنبه پرتغالی

نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران از عصر امروز آغاز می‌شود. نیم‌فصل اول با قهرمانی پرسپولیس و نایب‌قهرمانی گل‌گهر به پایان رسید و در انتهای جدول نیز 2تیم نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان در رتبه‌های پایانی قرار گرفتند تا خطر سقوط را بیش از سایر تیم‌ها احساس کنند. ناکام بزرگ هفته‌های آخر استقلال تهران بود که با یک مساوی و یک باخت، فقط یک امتیاز از 2بازی پایانی گرفت و تا رتبه چهارم جدول سقوط کرد. استقلال در شروع نیم‌فصل دوم نیز بازی سختی دارد و جدال این تیم با سپاهان حساس‌ترین بازی هفته شانزدهم خواهد بود.
 
   یک پرتغالی کنار یحیی می‌ماند
جدال سپاهان و استقلال که از ساعت16:30 امروز در ورزشگاه نقش‌جهان آغاز می‌شود، حساس‌ترین بازی هفته شانزدهم لیگ برتر خواهد بود. این دو تیم در ابتدای فصل جاری 2سرمربی پرتغالی را جانشین مربیان ایرانی خود کردند و جالب بود که طبق قرعه نخستین بازی این دو پرتغالی در مقابل یکدیگر شکل گرفت. در بازی افتتاحیه پرتغالی‌ها، ژوزه مورایس در تهران از سد ساپینتو گذشت و حالا بازی برگشت آنها نیز در حالی برگزار می‌شود که سپاهان و استقلال مثل بازی رفت با یکدیگر هم‌امتیاز هستند. پرتغالی‌ها از 15بازی دور رفت به 27امتیاز رسیدند که این معدل امتیازگیری برای قهرمانی در لیگ برتر ایران کافی نیست. در 2هفته پایانی دور رفت، شکست سپاهان مقابل پیکان و باخت استقلال در تبریز ضربه بزرگی به این دو مدعی زد و بین آنها با پرسپولیس صدرنشین فاصله‌ای 5امتیازی ایجاد کرد. استقلال دیروز در حالی به اصفهان سفر کرد که 4بازیکن اصلی‌اش را به دلایل مختلف به همراه نداشت. روزبه چشمی 4اخطاره است و سیدحسین حسینی هم به‌خاطر مصدومیت این بازی را از دست داده تا کاپیتان اول و دوم آبی‌ها در این بازی غایب باشند. عارف غلامی و محمدحسین مرادمند نیز همچنان مصدوم‌اند تا دفاع میانی استقلال باز هم با زوج یزدانی و سیلوا بسته شود. در آن سوی میدان سپاهان بعد از اینکه شهریار مغانلو در 2بازی آخر لیگ و حذفی 4گل زد، امید زیادی به اوج‌گیری این مهاجم و گلزنی‌اش در بازی بزرگ هفته بسته است. مثل همه بازی‌های بزرگ لیگ برتر ایران، احتمال مساوی در این مسابقه از هر احتمالی پررنگ‌تر است اما این نتیجه می‌تواند برای هر دو تیم به فاصله‌ای 7امتیازی با صدر جدول منجر شود. بنابراین اگر سرمربیان پرتغالی دوست دارند همچنان در کورس رقابت با گل‌گهر و پرسپولیس و سرمربیان ایرانی‌شان بمانند، باید فقط به کسب 3امتیاز در این مسابقه بیندیشند.
 
   جنگ دفاع و حمله
امروز علاوه بر بازی بزرگ اصفهان، 2مسابقه دیگر از هفته شانزدهم در شهرهای رفسنجان و انزلی برگزار می‌شود. در رفسنجان تیم مس میزبان نساجی است و شاهد بازی سختی میان 2تیم نیمه بالای جدول خواهیم بود. مس با بهترین آمار دفاعی در تاریخ لیگ برتر باید مقابل تیم حمید مطهری قرار بگیرد که بعد از 3تیم صدر جدول، صاحب چهارمین خط حمله موفق لیگ است. در انزلی هم ملوان میزبان پیکان است و با قصد انتقام به مصاف حریف می‌رود. در بازی رفت این دو تیم دانیال جهانبخش نخستین گل فصل را زد و پیکان برنده شد. اما جهانبخش امروز به همراه امیر شبانی، ثابت ‌ایمانی، کرمانشاهی، عزیزی و یکی دو بازیکن دیگر مصدوم و محروم هستند تا پیکان به‌شدت با مشکل کمبود بازیکن مواجه باشد.
 
   به یاد شوت عمری
و اما در روز جمعه هم 3بازی دیگر از هفته شانزدهم برگزار می‌شود که در مهم‌ترین آنها پرسپولیس میزبان ذوب‌آهن خواهد بود. بازی رفت 2تیم در فولادشهر با دفاع همه‌جانبه ذوبی‌ها بدون گل مساوی تمام شد. اما در آن زمان نه لوکادیا به پرسپولیس پیوسته بود و نه محمد عمری هنوز خودش را به‌عنوان یک پدیده جدید معرفی کرده بود. تیم یحیی در مقطعی از فصل با گل‌های لوکادیا پیش رفت و بعد از رفتن این مهاجم نیز درخشش عمری در خط حمله قرمزها آغاز شد. اتفاقا محمد عمری در بازی رفت مقابل ذوب‌آهن 10دقیقه به میدان رفت و در همان 10دقیقه شوت زیبایی به تیر دروازه حریف کوبید که شاید اگر گل می‌شد، کشف این پدیده 13هفته زودتر انجام می‌شد! مهدی تارتار سال گذشته هم در اصفهان از پرسپولیس امتیاز گرفت اما در تهران با 2گل مغلوب قرمزها شد.
اگر فردا یحیی بتواند از سد این حریف چغر بگذرد و 35امتیازی شود، با توجه به بازی‌های سخت سپاهان-استقلال و تراکتور-گل‌گهر احتمالا فرار بزرگی را از دست تعقیب‌کننده‌هایش آغاز خواهد کرد.
 
   یک فینال و یک دربی
یک دربی در خوزستان و یک دوئل 6امتیازی بین قعرنشین‌های جدول، 2بازی دیگر روز جمعه خواهند بود. مس کرمان و نفت مسجدسلیمان که در انتهای جدول فقط 2رتبه و 2امتیاز با هم فاصله دارند، نخستین بازی فردا را در شهر کرمان برگزار می‌کنند. بازی رفت 2تیم در هفته اول با برتری پرگل نفت مسجدسلیمان (3-2) تمام شد، اما نفت بعد از آن شروع خوب و کسب 2پیروزی در 5هفته اول دیگر رنگ پیروزی را ندید و در 10بازی فقط یک امتیاز گرفت! رقیب این دو تیم در انتهای جدول نفت آبادان است که فردا در دربی خوزستان از فولاد میزبانی می‌کند. در بازی رفت، نفتی‌ها با رضا پرکاس یک مساوی بدون گل در اهواز گرفتند اما حالا تاوارس به‌عنوان سومین سرمربی این فصل آبادانی‌ها باید به فکر بردن جواد نکونام در ورزشگاه تختی آبادان باشد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید