• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
سه شنبه 20 دی 1401
کد مطلب : 182401
+
-

اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه ممکن است در فوتبال این کشور انقلاب برپا کند

رئیس علیه زیدان، همه علیه رئیس

رئیس علیه زیدان، همه علیه رئیس

رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه آدم منفوری است. او بود که باعث شد کریم بنزما آن همه سال از تیم ملی دور بماند. رابطه نوئل لوگائه (لوگرت) با دیدیه دشان هم عالی است و دلیل تمدید 4ساله قرارداد سرمربی تیم ملی فرانسه همین شخص بوده است. کسی با تمدید قرارداد دشان مشکلی نداشت، چون او 2‌بار تیم را به فینال جام جهانی و 2‌بار به فینال 2‌تورنمنت اروپایی برد و 2‌قهرمانی به‌دست آورد. اما چیزی که باعث شده موقعیت دشان متزلزل شود، رفتار سخیف رئیس فدراسیون بود که به زین‌الدین زیدان افسانه‌ای توهین کرد. لوگائه در گفت‌وگو با رادیو مون‌کارلو هرگونه تماس با زیدان را تکذیب و موضع خود را درباره شایعه احتمال مربیگری او در تیم ملی برزیل اینگونه بیان کرد: «اصلا برایم اهمیتی ندارد که او چه کاری می‌خواهد انجام دهد. او هر جایی که می‌خواهد برود. خیلی خوب می‌دانم که زیدان همیشه مورد توجه بوده است. او کلی طرفدار دارد و بعضی از آنها برای رفتن دشان لحظه‌شماری می‌کردند اما چه‌کسی می‌تواند از کار دشان به‌طور جدی ایراد بگیرد؟ هیچ‌کس. به من چه ربطی دارد که زیدان می‌خواهد چه کار کند؟ من هرگز او را ملاقات نکرده‌ام و فدراسیون هم هرگز به قطع همکاری با دیدیه فکر نکرده است. زیدان به هر تیمی و باشگاهی‌ که می‌خواهد، برود. او تلاش کرده با من تماس بگیرد؟ مطمئنا نه. حتی اگر او تماس می‌گرفت، تلفنش را جواب نمی‌دادم.»
این اظهارات واکنش‌های تندی را در پی داشت. کیلیان امباپه در واکنش به رئیس فدراسیون توییت کرد: «زیدان یعنی فرانسه. ما اینگونه به اسطوره‌ها بی‌احترامی نمی‌کنیم.» باشگاه رئال‌مادرید هم اظهارات لوگرت علیه زیدان را تأسف‌بار خواند و در بیانیه‌ای نوشت: «اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه برای کسی که این نمایندگی را دارد نامناسب است، مانند اظهاراتی که در مورد کریم بنزما، کاپیتان تیم‌مان، برنده کنونی توپ طلا، قهرمان لیگ ملت‌ها با فرانسه در سال‌2021 و برنده 5‌لیگ قهرمانان اروپا نیز بیان می‌کند.»
امیلی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه گفت زیدان اسطوره فوتبال فرانسه است و نباید چنین اظهاراتی علیه او بیان شود: «به‌نظر من نیازی به بیان چنین حرف‌هایی نبود. این یک بی‌احترامی شرم‌آور بود که احساسات همه را جریحه‌دار کرد. زیدان اسطوره فوتبال و ورزش ماست.» فرانک ریبری، جبرییل سیسه، یوری ژورکائف و فلورن پیترو از دیگر چهره‌های ورزشی بوده‌اند که نسبت به اظهارات لوگرت موضع گرفتند.
با گذشت یک روز از روانه‌شدن سیل انتقادات، رئیس 81ساله فدراسیون فوتبال فرانسه در گفت‌وگو با آژانس خبری فرانسه از زیدان عذرخواهی کرد: «بابت اظهاراتی ناآگاهانه که قطعا بازتاب‌دهنده عقاید من نبوده، عذرخواهی می‌کنم.»
رئیس درباره کریم بنزما هم حرف نامربوط زده و گفته: «شاید اگر کریم در تیم بود، ژیرو نمی‌توانست در ترکیب باشد و این همه گل بزند. دوران فوتبالش را تحسین می‌کنم و بهترین سال عمرش را داشت. متأسفانه در نخستین یا دومین تمرین دچار مصدومیت شد. اطرافیانش چه می‌گویند؟ برایم مهم نیست. پزشکان تلاش خود را کردند. 24‌بازیکن داشتیم و بازی‌ها را با 24‌بازیکن تمام کردیم. بنزما وقتی که مسابقات تمام شد، به تمرین برگشت نه قبلش.»
گفته می‌شود که بنزما تصمیم گرفته سکوتش در مورد تیم ملی فرانسه را بشکند و حقایق را در مورد خط‌خوردنش توسط دشان بیان کند. بنزما با آمادگی کامل می‌توانست در مراحل حذفی جام جهانی شرکت کند اما دشان مصدومیتش را بهانه کرد تا او را خط بزند. کریم قبلا علیه دشان هم صحبت کرده و گفته بود: «او تحت‌تأثیر نژادپرست‌های فرانسوی است. اگر یک‌ نفر بتواند ثابت کند که خط‌خوردن من ورزشی است، سکوت خواهم کرد.» البته او بعد از 5.5سال دوباره به تیم ملی برگشت و در لیگ ملت‌های اروپا قهرمان شد اما در جام جهانی توسط دشان درحالی‌که می‌توانست بازی کند به بهانه مصدومیت خط خورد.
دیدیه دشان به موجب بندی که در قراردادش با فدراسیون فوتبال این کشور داشت، با رساندن خروس‌ها به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی 2022 و پس از آن فینال، گزینه تمدید خودکار قراردادش را تا سال2026 فعال کرد و به این ترتیب مربیگری زیدان در تیم ملی کشورش منتفی شد و کریم بنزما هم از تیم ملی خداحافظی کرد اما موج تازه‌ای که شکل گرفته ممکن است ورق را برگرداند و رئیس مجبور به استعفا شود و در قرارداد دشان هم تجدیدنظر صورت بگیرد. سرمربی تیم ملی هم از ترکش‌های مصاحبه بد رئیس فدراسیون بی‌بهره نمانده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید