• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 11 دی 1401
کد مطلب : 181501
+
-

نبرد قرص‌های ضدکرونا

دانش
نبرد قرص‌های ضدکرونا

درحالی‌که در موج‌های قبلی کرونا رقابت شرکت‌های داروسازی برای تولید واکسن بود اکنون و در موج جدید این قرص‌های ضدکرونا هستند که نبض بازار را در دست گرفته‌اند.
درمان ضد‌ویروسی برای کووید-19 در چند قرص از شرکت‌های مختلف خلاصه شده است. از ابتدای شیوع این بیماری درمان‌های مختلفی برای آن درنظر گرفته شده که بسیاری از آنها پس از مدتی از سوی متخصصان رد شد تا اینکه شرکت فایزر قرص ضد‌ویروسی به نام پکسلووید را ساخت که در مهار بیماری‌های خفیف تا متوسط در افراد پرخطر مؤثر واقع شد. حالا یک شرکت دارویی چینی توانسته قرصی تولید کند که در فاز3 آزمایش بالینی به اندازه قرص پکسلووید در مهار بیماری مؤثر است. نتایج این کارآزمایی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد، نشان می‌‌دهد که این درمان عوارض جانبی کمتری نسبت به پکسلووید دارد. حدود 67درصد از افرادی که قرص آزمایشی موسوم به VV116 را مصرف کردند، عوارض جانبی را گزارش کردند، اما 77درصد از کسانی که پکسلووید استفاده کرده بودند دچار عوارض شدند. این قرص جدید همچنین کمتر از پکسلووید در واکنش با سایر داروها، مانند داروهای بی‌خوابی، تشنج یا فشار خون بالا، عوارض جانبی غیرمنتظره‌ای ایجاد کرد.
دکتر پاناژیس گالیاتساتوس، استادیار پزشکی در جانز هاپکینز گفت: این دارو به خوبی پکسلووید اما کم عوارض‌تر از آن است. VV116 مشابه رمدسیویر ضد‌ویروسی است که سازمان غذا و دارو آن را تأیید کرده است. دکتر پیتر گولیک، دانشیار پزشکی در دانشگاه ایالتی میشیگان گفت، تیم سازنده داروی جدید شامل شرکت‌های داروسازی Junshi Biosciences و Vigonvita Life Science فرمول را تغییر دادند تا بدن بتواند آن را به شکل قرص جذب کند.
داروهای ضد‌ویروسی برای جلوگیری از تکثیر ویروس طراحی شده‌اند. به‌گفته گولیک، از آنجایی که آنها مانند واکسن‌ها پاسخ آنتی ‌بادی را تحریک نمی‌‌کنند، نسبت به تغییرات ویروس کرونا کمتر حساس هستند، چراکه گونه‌ها و زیرشاخه‌های جدید تکامل می‌‌یابند. علاوه بر رمدسیویر، سازمان غذا و دارو مجوز اضطراری را به 2قرص ضد‌ویروسی اعطا کرده است: پکسلووید و مونلوپیراویر. مؤسسه ملی بهداشت مولنوپیراویر را به‌عنوان یک جایگزین در شرایطی که نه پکسلووید و نه رمدسیویر در دسترس است پیشنهاد کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید