• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96569
+
-

تکذیب ساخت داروی ضدکرونا

طی روزهای اخیر شایعاتی درباره ساخت داروی گیاهی درمان COVID-19 در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اما معاونت علمی ریاست‌جمهوری این مسئله را تکذیب کرده است

بیشتر از ۲۰شرکت بیوتکنولوژی در نقاط مختلف جهان در تلاش برای ساخت و آزمایش واکسن نوع جدید ویروس کرونا هستند اما هیچ کدام تاکنون از موفقیت کامل خود در این زمینه پیش از انجام آزمایش‌های لازم حرف نزده‌اند.  طی روزهای اخیر اما در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی فایل‌های صوتی و مطالبی درباره کشف واکسن و داروی درمان COVID-19 منتشرشده که در آنها ادعا می‌شود واکسن آماده است و مافیا مانع از ورود آن به بازار شده‌ است. در برخی سایت‌ها، گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی حتی تبلیغات فروش شربت گیاهی ضد‌ویروس کرونا به چشم می‌خورد!
معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری روز گذشته در هماهنگی سازمان غذا و دارو در بیانیه‌ای کشف هر نوع داروی ضدکرونا تا این لحظه را قویا رد کرده و شایعات پخش شده را سودجویی شیادان از نگرانی مردم در رابطه با این ویروس دانسته است. 
مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این باره اعلام کرده است: با افزایش تب بیماری کرونا در کشور،  شیادان و متقلبان از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به جان و مال مردم کم نگذاشته‌اند. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در بیانیه خود تاکید کرده است: پس از برگزاری جلسات فشرده کارشناسی،  شایعات منتشر شده در فضای مجازی با عنوان اسپری و داروی گیاهی و هرگونه شایعه دیگر در خصوص واکسن‌های ضدکرونا را کذب محض و صرفا سودجویی شیادان می‌داند.
محققان کشور مانند دیگر دانشمندان جهان در تلاش برای ساخت واکسن نوع جدید ویروس کرونا هستند اما هیچ کدام از این تلاش‌ها تاکنون به نتیجه قطعی نرسیده است و اصولا ساخت چنین دارو یا واکسنی نیاز به طی پروسه‌های علمی از جمله طی آزمایش‌های انسانی دارد. چند شرکت در جهان تاکنون اعلام کرده‌اند واکسن ویروس کرونای جدید را ساخته‌اند اما همگی تولید آن را ملزم به طی‌کردن مراحل استاندارد ساخت واکسن از جمله تست انسانی دانسته‌اند که به صورت معمول حداقل نیاز به ۶ ماه زمان دارد.
معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرده مراتب برای مجازات خاطیان به نهادهای ذیربط اعلام خواهد شد و از مردم نیز درخواست می‌شود که اخبار را فقط از مراجع ذی‌صلاح دنبال کنند. در بیانیه تاکید شده است: سربازان کشور در عرصه علمی،  دوشادوش فعالان حوزه پزشکی و سلامت،  تمام توان و تمرکز خود را برای تامین نیازهای علمی مربوط به این بیماری به کار گرفته‌اند و هرگونه پیشرفتی در این خصوص،  فورا از طریق مراجع رسمی به اطلاع مردم شریف و قهرمان ایران خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید