• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 4 دی 1401
کد مطلب : 181070
+
-

معجزه ساعی

قصه شهر
معجزه ساعی

70سال است آنها که در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران تحصیل می‌کنند، در محوطه سرسبز دانشکده، مزار مردی را می‌بینند که اگرچه ۴۲سال بیشتر زندگی نکرد اما در عمر کوتاه خود، یادگارهایی شکوهمند از سرسبزی و طراوت طبیعت بر جای گذاشت که خاطره او را نسل‌ اندر نسل زنده نگه خواهد داشت.
«مهندس کریم ساعی» که روزگاری در دانشکده کشاورزی تحصیل می‌کرد و حالا در پناه سایه درختان کهنسال دانشکده آرمیده، پایه‌گذار جنگلداری علمی و نخستین مدیر جنگلبانی کشور بود. او که برای نخستین بار آماری از مساحت جنگل‌های پهناور سراسر کشور تهیه کرد، یادگارهای زنده فراوانی هم در دل پایتخت دارد؛ پارک ساعی و درختان تناور بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه (ولیعصر) که به ابتکار و طراحی او ایجاد شدند. خیابانی که حالا یکی از شاخصه‌های اصلی‌اش همین درختان کهنسال هستند و بوستانی که در روزهای پاییزی و زمستانی، زیبایی‌اش دوچندان می‌شود.
سال۱۳۱۷ وقتی «دایره جنگل» به‌عنوان نخستین نهاد مدیریت جنگل‌ها در کشور راه‌اندازی شد، ساعی تصدی آن را برعهده گرفت و بر اثر اقدامات او یک سال بعد این نهاد کوچک به «اداره جنگلبانی» و بعدها به «اداره کل جنگل‌ها» ارتقا یافت. در همان سال‌ها او و همکارانش قوانین و مقررات جنگل را تدوین کردند و به تصویب مجلس آن زمان رساندند اما ریاست او بر این اداره کل دوام چندانی نداشت و برخی از سودجویان که قوانین و مقررات جنگل منافع اقتصادی‌شان را به خطر انداخته بود، با استفاده از نفوذ برخی افراد پرونده شکایتی از ساعی را به دیوان کیفری بردند و او را از کار برکنار کردند. با این حال ساعی خانه نشین نشد و پیشنهاد کرد تا در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران رشته جنگل‌ایجاد شود و خود نیز به‌عنوان استاد در این دانشکده مشغول به‌کار شد.
ساعی موفق شد تا در سال۱۳۲۵ برای نخستین بار مساحتی از جنگل‌های ایران را تخمین بزند. پس از آن در سال۱۳۲۷ جلد اول و در سال۱۳۲۹ جلد دوم کتاب
«جنگل شناسی» را منتشر کرد که با نشر این کتاب اساس اطلاعات علمی جنگلبانان کشور پی‌ریزی شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید