• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 7 خرداد 1397
کد مطلب : 17923
+
-

بالانشینی قیمت‌ها در بازار سنندج

کالاهایی چون گوشت و مواد لبنی و بسیاری از مواد اولیه که جزو سبد کالای سلامت به شمار می‌روند افزایش قیمت داشته‌اند

بازار
بالانشینی قیمت‌ها در بازار سنندج



محمدتوفیق مشیرپناهی| سنندج- خبرنگار:

بعد از پایان تعطیلات نوروزی و شروع زندگی عادی در سال 97 و اعلام دستمزدها و درصد افزایش آن، کالاها و مایحتاج عمومی و اقلامی مثل روغن، برنج و انواع گوشت قرمز و سفید گران شد. برخی گرانی را با بالارفتن دلار مرتبط می‌دانند. طی 3 ماه اخیر در مطبوعات، مجلس، شوراهای اسلامی و هیأت دولت تصمیماتی درباره تثبیت قیمت‌ها، نرخ‌گذاری کالاها و بررسی تعرفه‌های آب و برق گرفته شد. نتیجه هرچه باشد باید تاثیر آن به مردم برگردد. این در حالی است که این روزها که در ماه مبارک رمضان هم به سر می‌بریم شهروندان از افزایش قیمت‌ها در بازار سنندج گله دارند. هرچند به گفته رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بر بازار نظارت هم می‌شود.

یک فروشنده میوه‌ در راسته پشت پاساژ آشنا در سنندج می‌گوید: ما اینجا هر روز شاهد افزایش قیمت‌‌ها و نگرانی شهروندان از این مساله هستیم؛ مردمی که به خاطر گرانی کارشان از چانه زدن گذشته است. این گرانی به ویژه در مورد میوه‎های نوبرانه دیده می‌شود که عده معدودی قادر به خریدن آنها هستند. امسال نوبرانه زردآلو کیلویی 18 هزار تومان، گوجه‌سبز کیلویی 50 هزار تومان، توت سفید کیلویی 15هزار تومان و توت‌فرنگی کیلویی 10 هزار تومان بود و گرانی این میوه‎ها باعث شد که مشتریان ما از کارمندان و کارگران گرفته تا فرهنگیان و هنرمندان برای خریدن جنس ارزان‌تر سراغ دستفروشان و بساطی‌ها را بگیرند.
«آکو حسین‌خانی» می‌افزاید: فروش ما در دو زمان اول ماه و آخر ماه که یارانه‎ها را واریز می‎کنند بیشتر از بقیه روزهای ماه است، اما امسال قیمت میوه‎ها از سال گذشته 30 درصد گران‎تر شده است. این در حالی است که درآمد مشتریان ما که بیشتر حقوق‌بگیر هستند، فقط 20 درصد افزایش یافته است. بنابراین دخل و خرج با هم نمی‎خواند.


مشکلات اقتصادی بازنشسته‌‌ها

یک خانم بازنشسته بهزیستی می‌گوید: انتظار گرانی اول سال را داریم، اما نه تا این اندازه که قیمت‌ها هر روز افزایش پیدا کنند و شب بخوابید و فردا ببینید همان اقلام مصرفی گران‎تر شده است. من و شوهرم حقوق بازنشستگی می‌گیریم، اما دخلمان به خرجمان نمی‌رسد. 
«شهلا صادقی» می‎افزاید: قیمت صابون حمام قالبی از 2 هزار تومان به بالا و خمیردندان از 2هزارو500 تا 9هزار تومان است. قیمت پنیر 450گرمی 5هزارو500 تومان است و گوشت قرمز بااستخوان 42هزار تومان و بدون استخوان نیز تا بالای 50 هزار تومان عرضه می‌شود. مرغ کیلویی 8 هزار تومان و تخم‎مرغ دانه‎ای 700 تومان است. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان فهمید که برای تهیه یک وعده غذای ساده چهارنفری 50 هزار تومان هزینه می‌شود. 
صادقی ادامه می‎دهد: گرانی دارو و درمان و پوشاک هم بماند که در کنار هزینه مایحتاج روزانه بیشتر بر دوش خانواده‌ها سنگینی می‎کند.  مسئولان باید سروسامانی به این هرج و مرج و گرانی بدهند.


گرانی مواد گوشتی و پروتئینی

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: گرانی موجود در کردستان جدای از گرانی بقیه جاهای کشور نیست و اگر بخواهیم برای موج گرانی نموداری ترسیم کنیم، باید در دو فصل بهار و آخر زمستان آن را نشان دهیم. در این نمودار قیمت گوشت و لبنیات و سایر اقلام مصرفی در سبد خانواده رشدی ناموزون دارد. برای مثال مواد گوشتی و پروتئینی 60 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت داشته و سایر مواد لبنی و غذایی تا 30 درصد گران شده است.
«واسع میرزایی» می‎افزاید: افزایش قیمت کالاهایی چون گوشت و مواد لبنی و بسیاری از مواد اولیه که جزو سبد کالای سلامت جامعه به شمار می‌رود، اخلال شدیدی را در وضعیت خرید مردم به وجود آورده است. 

قیمت مرغ و گوشت و تخم‌مرغ در دو ماه اخیر افزایش یافته است. در تازه‌ترین نوسان بازار، افزایش قیمت گوشت شوک دیگری را به سبد خرید خانواده وارد کرده است.
وی اظهار می‌کند: یکی از دغدغه‌های اساسی هر دولتی ایجاد ثبات و تعادل در بازار و قیمت‌هاست، اما در حال حاضر به غیر از رشد قیمتی مصوب دولت، شاهد افزایش سلیقه‎ای قیمت‌ها از سوی برخی سودجویان نیز هستیم که این مساله گرانی‎ها را دوچندان کرده است.
 نبود ثبات در قیمت، گران‌فروشی و نظارت نداشتن برخی دستگاه‌های مربوطه بر توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم موجب وارد آمدن فشار مضاعف بر آنان شده است.


نظارت بر بازار

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، با اشاره به موج گرانی‎های بهار، از اجرای طرح ویژه نظارت بر بازار استان همزمان با ماه مبارک رمضان خبر می‌دهد و می‎گوید: این طرح با هدف نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی و توزیعی و خدماتی، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و دسترسی آسان مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب اجرا می‌شود.
«فرزاد سردارزاده» می‌افزاید: بازرسان طرح ویژه نظارتی ماه رمضان بر رعایت نرخ‎های مصوب و سود قانونی، نصب برچسب قیمت روی تمام کالاها و صدور فاکتور رسمی در قبال فروش کالا نظارت می‌کنند. این بازرسان باید بر 29 هزار واحد صنفی در مرکز استان نظارت داشته باشند و بنابراین همه صنوف ملزم به رعایت این موارد هستند.
وی ادامه می‌دهد: مبارزه با گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عدم صدور صورتحساب، تبلیغات خلاف واقع، درج نکردن قیمت و فروش کالای قاچاق همه‌ساله انجام می‎شود، اما در ایام پرتقاضای بازار ازجمله ماه رمضان تشدید می‌شود. در زمینه نظارت بر بازار، تعداد بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کافی نیست. به همین دلیل شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف واحدهای صنفی می‌توانند شکایات خود را از طریق شماره تلفن 124 برای رسیدگی اعلام کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید