• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176682
+
-

واکاوی ابر متان در آسمان تهران

شهرداری و شورای شهر تهران در جلساتی ویژه تصویر مورد ادعای ناسا درباره توده‌ای از گاز در جنوب تهران را بررسی می‌کنند

پسماند
واکاوی ابر متان در آسمان تهران

شهرداری تهران از طریق یک تیم دانشگاهی برای بررسی وجود گاز متان از ماجرای «تشکیل ابر 5کیلومتری گاز  متان در جنوب شهر تهران» ابهام‌زدایی می‌کند. صبح دیروز دومین جلسه سازمان مدیریت پسماند شهر تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا برگزار شد و برمبنای آن، قرار است ظرف یک هفته تا 10روز آینده، تیم دانشگاهی‌ای برای بررسی مشخص شود. گفته می‌شود دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران برای صحت‌سنجی، پایش و اندازه‌گیری تولید گاز متان در مرکز آرادکوه و اطراف این مجتمع درنظر گرفته شده است. شهردار تهران در حاشیه برگزاری مجمع مشورتی رؤسای شوراهای شهرهای مراکز استان‌ها در این رابطه گفت: «تیم دانشگاهی‌ای تشکیل می‌شود تا این موضوع را بررسی کند.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «البته تا به حال شرایطی یا دلیلی که ادعای ناسا را تأیید کند، پیدا نکردیم؛ اما چون شائبه برای مردم ایجاد شده این مورد را بررسی کرده و نتایج را اعلام خواهیم کرد.»
در جلسه صبح دیروز، معاون پردازش و دفن سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا حضور داشتند. حسین حیدریان به‌عنوان نماینده سازمان مدیریت پسماند در این رابطه به همشهری گفت: «جلسه‌ای با آقای میرزایی‌قمی داشتیم که قرار شد با یک دانشگاه قرارداد ببندیم تا پایش و اندازه‌گیری متان صورت بگیرد. در فاز نخست در مجتمع آرادکوه و در فاز دوم از منابع دیگری که اطراف آرادکوه وجود دارد، پایش صورت می‌گیرد.»
 بدین‌ترتیب، قرار شد سازمان مدیریت پسماند طرف قرارداد با تیم دانشگاهی باشد و شرکت کنترل کیفیت هوا نیز بر فعالیت این تیم دانشگاهی نظارت کند. معاون پردازش و دفن سازمان مدیریت پسماند در ادامه یادآور شد: «منابع مختلف تولید گاز متان در همه شهرهای دنیا وجود دارد. 2تا 5درصد گاز توزیع شده در شبکه شهری هدررفت دارد. 15درصد از متان تولید شده در آمریکا مربوط به مراکز دفن پسماند است. در واقع تولید متان در شهرها یک موضوع طبیعی است که تمام مردم دنیا با آن در ارتباط هستند. موضوع مهم این است که به‌طور کلی متان یک گاز آلاینده محسوب نمی‌شود و اثر محلی هم ندارد و اثر جهانی دارد. در واقع تأثیر مستقیم در سلامت انسان‌ها ندارد و گاز آلاینده هوا به‌حساب نمی‌آید.»
 
تهیه گزارش تکمیلی
اوایل دهه 70اقداماتی از طریق بانک جهانی درباره کنترل متان به‌صورت پایلوت صورت گرفت. پس از آن شهرداری تهران به سمت استحصال گاز رفت و قراردادی هم با چندین شرکت کره‌جنوبی منعقد شد تا در قالب کنسرسیوم به تهران سفر کنند. بدین‌ترتیب، یک سال مطالعات امکان‌سنجی آن را انجام دادند، اما در سال 97با شروع تحریم‌ها شرکت‌های کره‌ای به فعالیت خود ادامه ندادند. سازمان مدیریت پسماند هم‌اکنون به‌دنبال سرمایه‌گذار داخلی است و اگر مذاکرات شهرداری با دولت و سازمان محیط‌زیست به نتیجه برسد، به‌گفته حسین حیدریان می‌توانیم با منابع داخلی سرمایه اولیه را تأمین کنیم.
هم‌اکنون شهرداری تهران و شورای شهر تهران درصدد واکاوی از ابر متان در آسمان پایتخت است. نایب‌رئیس شورای شهر تهران در این رابطه به همشهری گفت: «این موضوع را حتما پیگیری می‌کنیم. قرار شده گزارشی از شهرداری تهران به شورای شهر ارائه دهند تا صحت و سقم ماجرا مشخص شود. البته بنده از کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و سلامت شورا موضوع گاز متان را پیگیری می‌کنم تا اگر گزارش تکمیلی‌ای به دستم رسید، آن را ارائه دهیم.»
پرویز سروری ادامه داد: «البته ما منتظر گزارش شهرداری هستیم تا گزارش‌های چندگانه‌ای ارائه نشود. زیرا خیلی عجیب بود که گزارشی از انتشار گاز متان منتشر شد، اگر قطعا چنین موضوعی صحت داشته باشد، باید ببینیم چه راهکارهایی برای مقابله با آن وجود دارد و اساسا علت و چرایی موضوع باید بررسی شود.»‌ او معتقد است که در این شرایط نباید اظهارنظر قطعی درباره تولید گاز متان در جنوب شهر تهران انجام داد. نایب‌رئیس شورای شهر تهران عنوان کرد: «اگر هم‌اکنون اظهارنظر قطعی در مورد انتشار گاز متان انجام دهیم، به التهاب موضوع اضافه خواهد کرد. چرا که پدیده‌ای به‌وجود آمده، اما اطلاعات دقیقی از آن وجود ندارد.»
پرویز سروری درباره اینکه گفته می‌شود منشا تولید گاز متان از مرکز آرادکوه است، گفت: «الان نمی‌توانم بگویم که امکانش هست یا نه. واقعیت این است که من نسبت به رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده، مشکوک هستم، زیرا ممکن است این خبر سیاسی باشد تا محیط‌زیستی.»  در عین حال، رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد که اطلاع دقیقی از خبر منتشر شده ندارد. مهدی چمران در این رابطه به همشهری گفت: «من خبر دقیقی از این ماجرا ندارم. تنها می‌دانم که زمانی گاز متان را در مرکز آرادکوه می‌سوزاندند. البته در مورد گازهای متان، دانشگاه تهران هم تحقیقاتی را انجام داد تا بتوانند این گاز را مهار کنند. تا آنجایی که بنده اطلاع دارم، همین‌ها بوده است.»
با همه اینها، باید منتظر ماند و دید که در جلسه‌های آتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران چه می‌گذرد و چه تصمیمی برای تحقیقات کامل درباره اخبار منتشر شده در مورد تولید گاز متان گرفته می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید