• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175250
+
-

در مبادلات روز چهارشنبه اتفاق افتاد

سقوط 3.2میلیارد دلاری بورس

ظرف 3روز گذشته 240هزار میلیارد تومان از ارزش کل بازار سهام کاسته شده است

بورس
سقوط 3.2میلیارد دلاری بورس

 شاخص کل بورس تهران دیروز برای سومین روز متوالی با افت سنگینی مواجه شد؛ با این تفاوت که این میزان نزول حتی بیش از 2روز گذشته بود و موجب شد ارزش کل بازار سهام 3.2میلیارد دلار کاهش یابد. این نزول مصادف با اعتصاب برخی کارگزاران در اعتراض به شرایط موجود بورس بود.
به گزارش همشهری، روند نزولی بورس که از روز دوشنبه با سقوط به کانال 1.2میلیون واحد شتاب بیشتری گرفته است، دیروز هم ادامه یافت و شاخص کل بورس تهران با 26هزار واحد کاهش معادل 2درصد افت کرد. این یکی از سنگین‌ترین نزول‌های بورس از ابتدای امسال تاکنون است. پیش از این شاخص بورس، یک‌بار در 23فروردین و یک‌بار دیگر در 23خرداد ماه امسال با چنین نزولی مواجه شده بود.
به‌دنبال این نزول، ارزش کل بازار سهام ایران با 112هزار میلیارد تومان کاهش به 5542هزار میلیارد تومان رسید. در مبادلات دیروز 3.2میلیارد دلار از ارزش بورس و فرابورس کاسته شده و ارزش کل بازار سهام به 168میلیارد و 760میلیون دلار رسیده است. ظرف 3روز گذشته که روند نزولی بورس و خروج نقدینگی شتاب گرفته، بازار سهام 240هزار میلیارد تومان، معادل 7میلیارد دلار، افت کرده است.

خروج سنگین پول از بورس
آمار‌ها نشان می‌هد که در مبادلات روز چهارشنبه، بازار سهام نسبت به خروج پول به ارزش معاملات خرد به 26.5درصد رسید که یکی از بالاترین نسبت‌ها از ابتدای امسال تاکنون است و نشان می‌دهد خروج پول از بورس به‌شدت افزایش یافته است. به‌عبارت دیگر، در مبادلات دیروز سهامداران خرد 700میلیارد تومان از دارایی‌های خود را به سهامداران حقوقی فروخته و از بازار خارج شدند.
این میزان خروج نقدینگی از بورس در مقایسه با روز دوشنبه که شاخص کل بورس تهران با افتی سنگین مواجه شده بود، بیش از 165درصد افزایش نشان می‌دهد. دیروز همچنین قیمت سهام 90درصد از شرکت‌های بورس با نزول مواجه شد و حجم صف‌های فروش به 60برابر میزان صف‌های خرید رسید. در پایان مبادلات دیروز، ارزش کل صف‌های فروش به 2هزار و 905میلیارد تومان رسید؛ درحالی‌که ارزش کل صف‌های خرید 47میلیارد تومان بود.
این موضوع موجب شد تا سهامداران حقوقی وارد عمل شوند و با خرید گسترده سهام، مانع از نزول بیشتر شاخص شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران حقوقی دیروز برای جلوگیری از افت بیشتر شاخص بورس، بیش از هزارمیلیارد تومان سهام خریدند تا مانع از نزول بورس شوند اما در این کار چندان موفق نبودند.

اعتراض کارگزاران به نزول
آمارها نشان می‌دهد از20مرداد 1399که روند نزولی بازار سهام آغاز شده، شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، به‌طور میانگین 40درصد افت کرده است؛ یعنی صرف‌نظر از افت 80درصدی سهام برخی شرکت‌ها، میانگین زیان سهامداران نیز همین میزان بوده است. اما این همه ماجرا نیست و محاسبات نشان می‌دهد که با درنظر گرفتن میزان تورم انباشته در این مدت، میزان زیان سهامداران بیش از این مقدار بوده است. به‌طور طبیعی میزان سود و زیان واقعی سهامداران با درنظر گرفتن نوسان‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده که بیانگر میزان تورم است محاسبه می‌شود.
 آمار‌ها نشان می‌دهد از زمان آغاز نزول بورس، شاخص قیمت مصرف‌کننده 126درصد افزایش یافته است. بنابراین محاسبه این ارقام با میزان نزول بورس نشان می‌دهد میزان زیان واقعی سهامداران 166درصد بوده است.
این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد در این مدت شرکت‌های بورس 257میلیارد دلار از ارزش‌شان را از دست داده‌اند که این امر نشان می‌دهد ارزش دارایی سهامداران حقیقی و حقوقی نیز به همین میزان کمتر شده است. این موضوع ظرف ماه‌های گذشته، اعتراض سهامداران را برانگیخته و دیروز حتی به اعتراض برخی کارگزاران بورس در برخی از شهرها ازجمله اصفهان، تبریز و کرج منجر شد و پرسنل این شرکت‌ها در اعتراض به شرایط موجود دست از کار کشیدند.

آینده بازار
به زعم تحلیلگران با توجه به افزایش نارضایتی‌ها نسبت به وضعیت بورس، دولت باید اقدامات تازه‌ای برای بهبود عملکرد بازار سهام انجام دهد.
احسان مرادی، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: بازار سهام در ابهام قرار دارد تا جایی که بیشتر فعالان این حوزه نگران تغییرات بودجه هستند که دولت همانند سال قبل قیمت خدمات عمومی مانند برق، گاز، بهره‌برداری از معادن و غیره را افزایش می‌دهد یا خیر. تا زمانی که این دست نگرانی‌ها مرتفع نشود، حجم معاملات بازار سهام افزایش‌نمی‌یابد.
او اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود که دولت برنامه تدوین شده خود را برای ابهامات این چنینی مطرح کند. به‌عنوان مثال، قیمتی واقعی را برای برق مصرفی شرکت‌های بورسی بیان کند. این دست ابهامات برای بازار سرمایه مطلوب نیست و باید هرچه سریع تر، مرتفع شود تا بازار به سمت مسیر درست خود حرکت کند.
مازیار تلاشان، کارشناس بازارسرمایه نیز در این‌باره گفت: با توجه به‌وجود برخی ابهام‌ها در اقتصاد ایران، نمی‌توان انتظار داشت شاخص بورس دچار تغییر و تحولی چشمگیر شود اما در صورت ایجاد تغییرات چشمگیر و هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، پول‌های بسیار خوبی روانه بورس شده و شاهد تغییرات چشمگیری در نحوه معاملات خواهیم بود.
به‌گفته این کارشناس بازار، ابهام نرخ ارز، بدبینی نسبت به تصمیمات گرفته شده و وجود کسری در بودجه که همیشه گریبانگیر کشور بوده، باعث شده بازار روند منفی را طی کند و چشم‌انداز روشنی بین اهالی بازار وجود نداشته باشد.
این کارشناس ادامه داد: ناامیدی بین سرمایه‌گذاران نسبت به بازار وجود دارد؛ بنابراین با حذف یک عامل نمی‌توان مشکلات بازار سرمایه را حل کرد که امیدواریم تصمیماتی که دست‌اندرکاران می‌گیرند، لطمه جدیدی به بازار وارد نکند.
عبدالله رحیم‌لو، کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: آینده مبهم برجام کل بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار داده است. خروج روزانه نقدینگی، گواه این موضوع است که همچنان بی‌اعتمادی موجود دربازار سهام شدت خواهد گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید