• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 5 آبان 1401
کد مطلب : 175186
+
-

نکته‌هایی درباره قیمت‌گذاری خودروهای کارکرده

تعیین قیمت به روش حرفه‌ای‌ها

راهنما
تعیین قیمت به روش حرفه‌ای‌ها

از معمول‌ترین و مرسوم‌ترین کارهایی که در حوزه خرید و فروش اموال منقول انجام می‌شود، خرید و فروش خودرو است. همیشه چند نفری را در اطراف‌تان پیدا می‌کنید که درگیر خرید و فروش و جست‌وجو در زمینه خودروهای صفر یا کارکرده هستند. اما سؤال اینجاست که اگر بخواهیم خودرویی کارکرده بخریم، از کجا باید بفهمیم که چه چیزهایی روی قیمت‌گذاری آن اثرگذار است؟ در این مورد نکته‌هایی وجود دارد که اگر به خوبی درک کنید، می‌توانید هم قیمت مناسبی روی خودروهای کارکرده‌تان بگذارید و هم می‌توانید قیمت خودروهای کارکرده دیگران را که قصد خریدشان را دارید، به خوبی ارزیابی کنید. با هم، مواردی که روی قیمت‌گذاری کارکرده‌ها اثر می‌گذارد را بررسی می‌کنیم.

1.شاید بتوان مهم‌ترین نکته را، سن و طول عمر مفید یک خودرو دانست. نخستین سؤالی هم که پرسیده می‌شود این است که خودروی شما برای چه سالی است و چقدر کار کرده است. اساسا هر خودرویی طول عمر مفید مشخصی دارد که بیشتر از آن، سراسر هزینه و دردسر خواهد بود. البته این طول عمر درباره خودروهای مختلف به نسبت کیفیتی که دارند تفاوت می‌کند. اساسا برای هر خودرویی هم زمان اسقاطی درنظر گرفته می‌شود. پس دقت داشته باشید که خودروی کارکرده‌ای که قصد خریدش را دارید، چقدر کار کرده و چند سال عمر کرده است. پس نخستین گزینه اثرگذار، عمر و کارکرد خودروست؛ سال ساخت و میزان راهی که رفته.

2.هر خودرو مدلی دارد. مثلا شما پراید را که می‌خرید، مدل‌های مختلف دارد و حتی هر کدام از مدل‌ها، می‌تواند تبدیل به زیرمجموعه مختلفی هم شود. در نتیجه، میزان عمری که از مدل‌های یک خودرو گذشته، می‌تواند میزان درصدی که از قیمت آن کاسته می‌شود را مشخص کند. شاید از مدل خودروی شما یک سال گذشته باشد یا 5سال یا 7سال، هر کدام از اینها مشخص می‌کند که چند درصد از قیمت کلی خودروی کارکرده باید کم شود. معمولا می‌گویند بیشترین ریزش قیمت خودرو برای همان سال اول است؛ یعنی وقتی که از نونواربودن درآمد، نزدیک به 10تا 15درصد کم می‌شود.

3.از نکته‌های بعدی اثرگذار در قیمت خودرو، مهلت و تاریخ بیمه ماشین است. یک وقت هست که یک ماه تا پایان بیمه ماشین شما مانده است، یک وقت هم هست که 11ماه مانده و اینها خیلی اثرگذار است. البته معمولا درباره بیمه خودرو، سعی می‌کنند کاری کنند تا تخفیف‌ها به دارنده خودرو منتقل شود. ولی جدای از این مسئله، خود قیمت بیمه خودرو هم قابل توجه است و می‌تواند رقم خرید و فروش خودرو را بالا و پایین کند. پس به این نکته هم باید توجه داشت و نسبت به آن بی‌تفاوت نبود.

4.به رنگ‌شدگی خودرو هم باید دقت داشت. رنگ‌شدگی خودرو قیمت را کاهش می‌دهد و جزو نخستین سؤال‌هایی است که همه می‌پرسند. رنگ‌شدگی خودرو ثابت می‌کند که ماشین شما آسیب جزئی یا کلی دیده و شما رنگش کرده‌اید. اما اگر رنگ خودرو اصلی باشد، نشان می‌دهد که تصادف زیادی نداشته است و می‌شود به آن اعتماد کرد. رنگ‌شدگی هر قسمت خودرو تا حداکثر 5درصد می‌تواند باعث افت قیمت شود. از سوی دیگر رنگ‌شدگی قسمت جلوی خودرو باعث افت قیمت بیشتری خواهد شد. برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو می‌توانید از کارشناسان و مکانیک‌های خبره استفاده کنید.

5.از نکته‌های بسیار مهمی که کارشناسان امر بدان اشاره می‌کنند، آسیب‌دیدن به قسمت‌های اصلی خودرو است؛ یعنی ستون یا سقف یا شاسی. اینها نشان می‌دهند و نشانه‌ای هستند از اینکه تصادف شدیدی داشته‌اید و باعث افت قیمت شدیدی هم خواهند شد. مخصوصا سقف خودرو اگر رنگ‌شدگی و آسیبی دیده باشد؛ یعنی خودرو چنان تصادفی داشته که حتی سقفش هم آسیب دیده؛ چون در تصادف‌ها سقف به راحتی آسیب نمی‌بیند. پس باید روی تصادف‌های جزئی و کلی خودروی‌ کارکرده‌ای که قصد خریدش را دارید، حساسیت زیادی داشته باشید. یک کارشناس می‌توانید با خودتان ببرید تا متوجه این ضعف‌های خودروی کارکرده بشوید.

6.شاید تصور کنید که وضع داخل خودروی‌تان اثر زیادی در قیمت ندارد اما اشتباه می‌کنید. شاید جالب نباشد، اما عقل بیشتر خریداران به چشم‌شان است و اگر داخل خودروی‌تان‌ تر و تمیز باشد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. اما اگر صندلی‌های ماشین کثیف و رنگ‌پریده و کهنه باشند یا دکمه‌های شیشه برقی خراب باشد یا شبیه آن، شاید همان اول توی ذوق خریدار بخورد. هرچند که جدا از اثرگذار ظاهری، می‌توانند روی قیمت واقعی خودرو هم اثر بگذارند. به این مجموعه، وضعیت آپشن‌های خودرو را هم اضافه کنید که غالبا در داخل خودرو هستند.

7.از نکته‌های مهم دیگر در قیمت‌گذاری وضعیت فنی خودرو است. در اینجا با 2نکته روبه‌رو هستیم: اثری که روی قیمت واقعی خودرو می‌گذارند و اینکه ثابت می‌کنند خودرو در چه وضعیتی کار کرده و در نتیجه عمر مفید واقعی‌اش چقدر می‌تواند باشد. برخی قطعات وقتی خراب می‌شوند که زیادی از خودرو کار کشیده شود یا در وضعیتی غیرنرمال از آن استفاده شود که اینها، می‌توانند باعث افت قیمت شوند. به این منظور می‌توانید از یک مکانیک خبره استفاده کنید تا ببیند وضعیت فنی خودروی‌ کارکرده چطور است. مکانیک‌ها از ریزه‌کاری‌های فنی خودرو می‌توانند نحوه استفاده از آن را تعیین کنند.

8. خودروی شما جزو آن دسته خودروهاست که قطعات یدکی‌اش در بازار فراوان است یا نه؟ این نکته هم در قیمت‌گذاری اثرگذار است. مثلا درباره پراید و 206و...، می‌گویند که قطعات یدکی‌اش در همه‌جا به فراوانی یافت می‌شود. اما شاید مدلی از خودروی کارکرده را بخواهید تهیه کنید که در تهیه قطعات یدکی، شما را به زحمت بیندازد و به سختی پیدا شود. پس دقت داشته باشید که خودروی شما از این حیث در چه وضعیتی است و آیا شما را به دردسر خواهد انداخت یا نه. در مواردی مثل 206، با اینکه قیمت خودرو چندان بالا نیست، ولی هزینه قطعات یدکی بالاست.

9.و آخرین نکته اینکه، شما قبل از فروش خودروی کارکرده‌تان می‌توانید بخشی از اشکالات موجود را رفع کنید. اما دیگران هم می‌توانند چنین کاری را انجام بدهند تا خودروی‌شان را خوب بفروشند. پس اگر در حال فروش هستید، حتما به رفع این مشکلات دقت کنید؛ مخصوصا مشکلاتی که در ظاهر خودرو و داخل کابین آن هست و مستقیم روی خریدار اثر می‌گذارد. از سوی دیگر دقت داشته باشید خودروی کار کرده‌ای که دارید می‌خرید، طوری ایراداتش رفع نشده باشد که شما متوجه اشکالات عمده آن نشوید. در این صورت با خیال راحت‌تری می‌توانید اقدام به خرید و فروش کارکرده‌ها کنید.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید