• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 آبان 1401
کد مطلب : 174787
+
-

رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی صادرات تأکید کرد

ایران، فاتح نبرد اراده‌ها

دولت
ایران، فاتح نبرد اراده‌ها

رئیس‌جمهور صبح دیروز در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات حضور یافت و فعالیت‌های اقتصادی دولت‌سیزدهم در بیش‌از یک سال‌گذشته را تشریح کرد؛ اقدام‌هایی که با بهره‌گیری مثبت از «دیپلماسی اقتصادی» و «دیپلماسی همسایگی» سبب شده تراز تجاری کشور درحال مثبت شدن باشد و زمینه مناسب برای بازگشت تولید کشور به ریل اصلی خود فراهم شود.
به‌گزارش همشهری، سیدابراهیم رئیسی در این مراسم از رشد ۴۰درصدی صادرات در سال‌گذشته و رشد ۱۳درصدی صادرات غیرنفتی در سال‌جاری خبر داد؛ دستاوردی که از راهبردهای موفقیت‌آمیز دولت در حوزه سیاست‌خارجی و به‌ویژه دیپلماسی منطقه‌ای حکایت دارد.
وی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب با عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: امسال همه تلاش ما باید درجهت رشد تولید، به‌ویژه تولید دانش‌پایه و فناوری‌پایه باشد. دانشگاه باید در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و سایر عرصه‌های تولید قرار گیرد. اگر بازار، اقتصاد و تولید ما دانش‌پایه و فناوری‌پایه شد، شاهد رشد ارزش‌افزوده، افزایش تولید، رشد اشتغال و رفع بیکاری و تولید کالاهای نام‌آور در منطقه و جهان خواهیم بود.

احیای سهم ایران از اقتصاد منطقه
رئیسی آمار ارائه‌شده ازسوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رشد ۵درصدی تولید را خبری بسیارخوب توصیف کرد و ادامه داد: اخبار رشد آمار تولید تجهیزات و ابزار تولید، رشد شرکت‌های بورسی، کاهش نرخ بیکاری در کشور، ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و اتحادیه اوراسیا، برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن ارتباطات مختلف با کشورهای همسایه، خبرهای خوبی برای بخش تولید و اقتصاد و در نتیجه رشد و پیشرفت کشور است.
رئیس‌جمهور با اشاره به زمینه گسترش ارتباطات اقتصادی با کشورهای منطقه گفت: باید سهم ایران از تعاملات اقتصادی منطقه ازجمله در ترانزیت کالا، گردش پولی و مالی و سایر عرصه‌های اقتصادی را احیا کنیم. دولت دراین زمینه تمام تلاش خود را به‌کار گرفته و فعالان اقتصادی نیز دراین عرصه فعال هستند.
رئیسی دستاوردهای ارائه‌شده را گواه آن دانست که رشد اقتصادی در کشور آرمانی دست‌نیافتنی نیست؛ «دست یافتن به نرخ رشد حدود ۵درصد در 6ماهه اول فعالیت این دولت، یعنی در 6ماهه دوم سال ۱۴۰۰، بیانگر این است که امسال بیش‌از ۵درصد رشد تولید خواهیم داشت و حتما نرخ رشد اقتصادی ۸درصد، که هدف‌گذاری شده، قابل دستیابی است؛ چراکه زیربناهای آن در کشور وجود دارد.

تراز تجاری کشور در مسیر مثبت شدن
رئیس‌جمهور همچنین گفت: مردان و زنان و انسان‌های بااراده‌ای در میدان اقتصاد داریم که اگر موانع از پیش‌روی آنها برداشته شود، این انگیزه و اندیشه را دارند که با همگرایی و همکاری، کارها را در مسیر تحقق اهداف رشد اقتصادی کشور پیش ببرند؛ کما اینکه بخش‌هایی از این هدف تحقق پیدا کرده‌است.
رئیسی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر اینکه تراز تجاری کشور درحال مثبت شدن است، خاطرنشان کرد: مثبت شدن تراز تجاری کشور به‌دست توانای شما صادرکنندگان و تولیدکنندگان در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن کاملا امکان‌پذیر است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور دشمن را عصبانی کرده‌است، گفت: برقراری تحریم‌ها بر ایران اسلامی همه برای این است که کشور رشد نکند، تولید و صادرات نداشته باشد، مولد نبوده و مصرف‌کننده باشد.
وی عنوان‌کرد: وقتی شما اراده می‌کنید که در تولید‌ و صادرات حرف برتر را در منطقه و جهان داشته باشید، او عصبانی می‌شود؛ چون می‌گوید ما در وزارت خزانه‌داری آمریکا نقشه کشیدیم، نیروهای بسیاری را گذاشتیم که هرجای دنیا شما حضور یافتید، شما را متوقف کنند، اما شما از میانه همه این تحریم‌ها و تهدیدات صادرات، تولید، رشد اقتصادی و امید خود را بالا می‌برید.

بلوایی برای جلوگیری از رشد اقتصاد ایران
رئیس‌جمهور ادامه داد: دشمن نمی‌خواهند اقتصاد ایران رشد کند؛ به‌همین‌دلیل آشوب و بلوا برپا می‌کند؛ رسما این را می‌گویند و به آن عمل هم می‌کنند. هرجا شما فعالان اقتصادی ایرانی حضور یابید و بخواهید بازاریابی کرده و کالای خود را عرضه کنید، آنها مانع‌تراشی می‌کنند تا کالای شما بازار نداشته باشد. خودشان هم می‌دانند که امروز کالای ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با کالاهای جهانی است؛ لذا نمی‌خواهند شما در کارتان موفق باشید؛ این جنگ اراده‌ است.
رئیسی با بیان اینکه دشمن اراده کرده که ما رشد و پیشرفت نکنیم، گفت: دشمن نمی‌خواهد ملت ایران حرفی در اقتصاد و تولید و صادرات داشته باشد، ملت ایران هم تصمیم گرفته که با عرضه بهترین تولیدات بازارها را فتح کند. ملت ایران در هر عرصه‌ای که با اراده وارد شده، توانسته دست برتر را داشته باشد؛ ما نشان دادیم متوقف نمی‌شویم.
وی با اشاره به تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل که در دوره فعالیت دولت مردمی احیا شده‌اند، ادامه داد: دراین دوره بیش‌از ۲هزار کارخانه و کارگاه به‌دست توانای عزیزان با اراده ما در سراسرکشور احیا شده و این مسیر ادامه دارد.
رئیسی افزود: اگر احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و بازگشت آنها به عرصه تولید، افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، ارتقای تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شوند و از این عصبانیت بمیرند، اما ما متوقف نخواهیم شد. اگر دشمن ما را در یک جای دنیا متوقف کند، ما از جای دیگر سر درخواهیم آورد؛ دور زدن تحریم‌ها یعنی همین.

افسران و سربازان خنثی‌سازی تحریم‌ها
رئیس‌جمهور تولیدکنندگان و صادرکنندگان را افسران و سربازان دور زدن و خنثی‌کردن تحریم‌ها نامید و گفت: امروز وقتی با دشمنان خود حرف می‌زنیم، به پشتوانه مردم و کشاورزان، صنعتگران، مهندسان و فعالان عرصه‌های مختلف تولیدی حرف می‌زنیم. دشمن نمی‌خواهد شما تولید داشته باشید، دیروز در صنعت نظامی گرفتار تامین سیم خاردار بودید و به شما نمی‌دادند، اما امروز وقتی در نیویورک، در سمرقند و در بسیاری از کشورهای دیگر رؤسای کشورها با بنده ملاقات می‌کنند، یکی از خواسته‌های آنها خرید از صنایع نظامی ایران است.
رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور در عرصه نظامی و هسته‌ای بود و بیشترین پیشرفت کشور نیز در آن صنایع حاصل شده‌است، گفت: وقتی امروز در صنایع نظامی و هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما در منطقه و جهان حرف برای گفتن داریم، معلوم می‌شود انسان‌های بااراده و جوانان برومندی شبانه‌روز در این میدان تلاش کرده‌اند؛ این یک میدان مبارزه است و دشمن نمی‌خواهد شما در آن دست برتر را داشته باشید.
وی با تأکید بر اینکه ملت ایران همانگونه که در جنگ تحمیلی سرافراز شد، در جنگ تحریمی نیز با میدان‌داری فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان پیروز و سرافراز خواهد شد، خاطرنشان کرد: افسران جنگ تحریمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند که باید برای پیروزی در این نبرد تلاش کنند. ما تا همین‌جا هم، به اعتراف خود دشمنان که رسما اعلام کردند در اعمال سیاست فشار حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خوردند، پیروز شده‌ایم و باید این مسیر ادامه یابد.

مکث
قدرت اقتصادی درکنار موفقیت سیاسی

رئیس‌جمهور با اشاره به فعال شدن دفاتر تجاری در برخی کشورهایی که در یک‌سال گذشته به آنها سفر کرده‌است، گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی کشور ازسوی این مراکز و دفاتر تجاری به کشورهای هدف معرفی می‌شود. سیدابراهیم رئیسی به تدوین برنامه هفتم توسعه و لحاظ جایگاه شایسته به موضوع تجارت و صادرات در آن اشاره کرد و گفت: افزایش کمی و کیفی صادرات نشانه قدرت اقتصادی و البته خوب عمل کردن بخش‌های سیاسی کشور است. وی همچنین به فعال شدن بازارچه‌های مرزی اشاره کرد و افزود: فعال شدن این بازارچه‌ها به توسعه تجارت کمک می‌کند، اما فعالیت این بازارچه‌ها باید قانونمند شود. رئیسی گفت: امروز مجلس، دولت و همه بخش‌های کشور به تبعیت از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، برای افزایش و رونق تولید در کشور، افزایش و رونق صادرات، به‌ویژه صادرات غیرنفتی مصمم هستند و همه بخش‌های مرتبط باید حمایت و نظارت از تولید و صادرات را پیشه خودشان کنند؛ به‌نحوی که صادرکننده احساس کند که کاملا مورد حمایت است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید