• پنج شنبه 11 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 30 رجب 1446
  • 2025 Jan 30
چهار شنبه 6 مهر 1401
کد مطلب : 172482
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58yQ8
+
-

فرشاد اکتسابی از اهمیت اکران آنلاین می‌گوید

راهی برای رونق سینمای مستند

سینمای مستند
راهی برای رونق سینمای مستند

اکران آنلاین به‌عنوان یکی از راهکارهای نمایش عمومی فیلم‌ها در ایام کرونا، هر قدر در حوزه فیلم‌های بلند سینمایی تجربه‌ای شکست خورده بود در زمینه فیلم مستند مورد استقبال علاقه‌مندان سینمای مستند قرار گرفت. به‌خصوص اینکه فیلم‌های مستند برای اکران عمومی، راهی جز حضور در گروه هنر و تجربه نداشتند و عموما هم مخاطب چندانی نمی‌یافتند. درحالی‌که با اکران آنلاین، امکانی برای دیده شدن بهتر و مناسب‌تر فیلم‌های مستند فراهم آمد. فرشاد اکتسابی، مستندساز درباره تأثیر اکران‌های آنلاین بر سینمای مستند گفت: از 2 سال گذشته که بحث اکران‌های آنلاین به میان آمد و مخاطبان امکان این را پیدا کردند که به‌صورت آنلاین آثار مستند را تماشا کنند، افراد زیادی که در شهرستان‌ها حضور داشتند نیز توانستند به این آثار دسترسی پیدا کنند و این اتفاق مثبت و خوبی بود، به‌ویژه درخصوص آثار حاضر در جشنواره نیز این اتفاق بسیار امیدوار‌کننده بود.
او که با ایلنا گفت‌وگو می‌کرد ادامه داد: اگر این اکران‌ها در پلتفرم‌های اختصاصی نیز رخ دهند فکر می‌کنم سینمای مستند شاهد اقبال بیشتری باشد. همچنین اگر در کنار این اکران‌های آنلاین امکاناتی فراهم شود که آثار مستند را در سینماها نیز اکران کرد، باز هم شاهد جذب مخاطبان هستیم، به هر صورت سالن‌هایی الان در دسترس هستند که ظرفیت کمتری دارند و در سانس‌های اختصاصی و مختلف شرایط پخش آثار مستند در آنها فراهم است. اهمیت اکران در سالن‌های سینما از آن جهت است که تأثیرگذاری بیشتری نسبت به صفحه مانیتور دارد و ارتباطی که مخاطب با مستند و حال و هوای آن پیدا می‌کند نیز ملموس‌تر و محسوس‌تر است.
کارگردان فیلم « همراه با فرات» درباره تأثیر عملکرد وی‌او‌دی‌ها بر افزایش تماشای مستند در میان مخاطبان بیان کرد: نمایش آثار مستند در چنین وی او دی‌هایی اتفاق مثبت و رو به جلویی ا‌ست اما نکته مهم‌تر این است که افراد کمی هستند که با سایتی مانند هاشور آشنا باشند و اصلا بدانند از چه طریقی می‌توانند مستند ببینند. تبلیغات رکن اصلی آشنایی مردم با سینمای مستند است که فکر می‌کنم به آن پرداخته نمی‌شود.
او افزود: باید برای اکران‌های آنلاین تبلیغات داشته باشیم و من فکر می‌کنم این تنها مشکلی‌ است که این شیوه نمایش آثار دارد. این را باید بدانیم که مردم در ابتدا باید بدانند آثار مستند در کجا و به چه صورت درحال نمایش هستند و برای رسیدن به چنین نقطه‌ای مثبت‌ترین راه تبلیغات درست است.
این کارگردان مستند درباره طرح «اکران حقیقت» که به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی آغاز شد و همچنان ادامه دارد و آثار مستند متعددی از این طریق درحال نمایش هستند، عنوان کرد: فکر می‌کنم یکی از مستندهای من در میان نخستین آثار اکران شده در طرح «اکران حقیقت» باشد. 
من معتقدم تمامی این امکان‌هایی که برای نمایش آثار مستند درحال اجرا هستند، مؤثر، خوب و تأثیرگذارند چراکه مهم این است مردم آثار مستند را ببینند؛ حال از هر طریقی. همچنین این را باید درنظر گرفت که اکران آثار متنوع در ژانرهای متنوع برای مخاطبانی با ذائقه‌های متفاوت خوشایندتر است و این باعث جذب مخاطبان بیشتری هم می‌شود.

او ادامه داد: درنهایت نتیجه این عملکردها بررسی می‌شود و در این موضوع هم من باز معتقدم اگر تبلیغات و اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد، نتیجه قابل‌قبول و مطلوب خواهد بود. این را نیز باید بدانیم که این تبلیغات باید در سطح عموم مردم شکل بگیرد، نه‌تنها برای افراد متخصص و اهالی سینما چرا که ما خودمان از فعالیت‌ها و آثار یکدیگر با خبر هستیم و می‌خواهیم مردم فیلم ما را تماشا کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید