• شنبه 1 دی 1403
  • السَّبْت 19 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 21
پنج شنبه 20 مرداد 1401
کد مطلب : 168224
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/NkZVp
+
-

نمک‌گیر کردن گردشگران

فاطمه عباسی - روزنامه‌نگار

آنهایی که اهل سفر و گردش در شهرهای مختلف هستند، یکی از تفریحاتشان در این سفرها، خوردن غذای محلی آن شهر است. غذای محلی هم به همین راحتی‌ها پیدا نمی‌شود. باید دنبال رستورانی بگردید که یکی از این غذاها را سرو کند. همین گشت و‌گذار به‌دنبال رستوران می‌تواند وقت زیادی بگیرد، چرا که بالاخره با پرس و جو از آدم‌ها و گشت زدن در اینترنت به چند گزینه می‌رسید اما اینکه کدام گزینه را انتخاب کنید و کدامیک از رستوران‌ها می‌تواند شما را راضی کند، فقط با تجربه کردن به‌دست می‌آید.
حالا یکی از فعالان گردشگری پیشنهادی داده که می‌تواند مسافران را خیلی راحت‌تر با فرهنگ غذایی هر منطقه آشنا کند: «برخی کشورها برند غذایی برای جذب گردشگر دارند، ماهم باید بتوانیم این برند را ایجاد و رستوران‌هایی که نقطه اتکای آنها غذاهای سنتی است را شناسنامه‌دار کنیم. ما می‌توانیم مانند فرانسه که برند مخصوص خود را در حوزه غذا دارد و جشنواره و مسابقه برگزار می‌کند، در ایران چنین مدلی  ایجاد کنیم و به این موضوع به‌صورت تخصصی‌تر نگاه شود.» شاید برایتان جالب باشد که بدانید در بسیاری از کشورها مقصد گردشگری، غذا مهم‌ترین مقصد گردشگران بوده و ۳۵ درصد هزینه‌های گردشگری در حوزه خوراک است. یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد در حوزه گردشگری خوراک هم توجه به اماکنی مانند رستوران‌ها و در واقع جایی است که افراد در آنجا غذا و نوشیدنی می‌خوردند. همچنین آداب مربوط به پخت‌وپز نیز بسیار مهم است. در واقع ظروفی که افراد در آن غذا می‌خورند، موسیقی‌ای که در هنگام سرو غذا پخش می‌شود و حتی لباسی که موقع سرو غذا پوشیده می‌شود هم جزو جاذبه‌های این حوزه است. بنابراین برای ارتقای گردشگری در کشور لازم است که به وضعیت رستوران‌ها رسیدگی شود. چرا که یکی از چالش‌های حوزه خوراک در شهرهای گردشگری ما این است که هنوز آموزش درستی در این‌باره نداریم. هر کسی به سلیقه خودش آموزش می‌دهد. در کشور ما رستوران‌ها یا تفریحی هستند یا برای سیر شدن، مشتری می‌گیرند. گاهی دیده شده در رستورانی که مردم برای سیر شدن می‌روند چیزهای دیگری هم وجود دارد که اصلاً نیازی به بودنشان نیست. در نتیجه با آموزش اصولی و درست به کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، می‌توانیم گردشگر بیشتری جذب کنیم و آمار «گردشگری غذا» را هم بالا ببریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید