• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16755
+
-

بافت تاریخی یزد ایمن‌تر می‌شود

اجرای سیستم‌های نوین آتش‌نشانی برای پیشگیری از حریق و توسعه آن در بافت تاریخی در حال بررسی است

شهر
بافت تاریخی یزد ایمن‌تر می‌شود




سارا گلابگیریان| یزد - خبرنگار:

توجه به مباحث امداد و نجات در بافت تاریخی بسیار حائز اهمیت است؛ از این رو برنامه‌های خاصی از سوی شهرداری و شورای شهر در این حوزه اندیشیده شده است.


تمرکز بر بافت تاریخی

سخنگوی شورای اسلامی یزد درباره اهمیت بافت تاریخی و دیدگاه شهرداری و شورای شهر می‌گوید: با توجه به قرار گرفتن بناهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی در بافت تاریخی، این منطقه از نظرگردشگری حائز اهمیت است؛ پس طبیعی است با توجه به اینکه در همه شهرهای دنیا از بافت‌های تاریخی حفاظت و درآمد کسب می‌شود، ما نیز به بافت تاریخی اهمیت بدهیم.

«محسن عباسی» می‌افزاید: بافت تاریخی بخشی از شهر تاریخی و مرکز این شهر است.  برای نجات یک شهر باید بخش‌های مرکز آن شهر را نجات دهیم؛ از این رو شهرداری و شورای شهر نگاه ویژه‌ای به مرکز یزد و بافت تاریخی دارند.
وی با تاکید بر اینکه نجات مرکز شهر، نجات تمام شهر را در پی خواهد داشت، اظهار می‌کند: بافت تاریخی بخشی از مرکز شهر است که از حیث فرهنگی و شهری حائز اهمیت است؛ از این رو پروژه‌های شهری بسیاری در این بافت تعریف شده است؛ چرا که توسعه این بخش تمام شهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عضو شورای شهر تاکید می‌کند: به این ترتیب می‌توان گفت که بافت تاریخی محل تمرکز پروژه‌های شهری است و قطعا، توجه به عمران و آبادانی و ارائه خدمات بهتر به بافت تاریخی، توجه به عمران و آبادانی همه نقاط شهر است.
عباسی ادامه می‌دهد: ثبت جهانی یزد به دلیل جریان داشتن زندگی در بافت تاریخی اتفاق افتاد. همه این اقدامات برای این است که ساکنان اصیل در بافت ساکن شوند و اصالت را به آن برگردانند؛ چرا که بخشی از اصالت بافت تاریخی، اصالت اجتماعی ساکنان آن است.
وی می‌افزاید: نگاه شهرداری به بافت تاریخی صرفا توریستی و گردشگری نیست، بلکه تقویت بنیان جامعه یزد است.


تدابیر ویژه برای امداد و نجات 

سخنگوی شورای شهر یزد درباره مشکلات امداد و نجات در بافت تاریخی می‌گوید: یکی از مسائل درباره بافت تاریخی امداد و نجات است که اهمیت این موضوع فقط شامل این منطقه نیست، بلکه به همه نقاط شهر و شهرهای استان مربوط است.
وی ادامه می‌دهد: اساسا، شهرهای ایران در حوزه امداد و نجات آسیب‌پذیرند و در این حوزه کم‌کاری شده است.
عباسی می‌گوید:  آنچه به عنوان پاشنه آشیلِ بافت تاریخی مطرح می‌شود دسترسی نامناسب به آن و باریک بودن کوچه‌هاست که قابل قبول نیست؛ چرا که در دنیا تجربیات بسیاری وجود دارد که از ماشین‌آلات مناسب برای ارائه خدمات در این گونه بافت‌ها، حتی در معابر باریک‌تر، استفاده می‌شود.
وی می‌افزاید: قطعا زمانی که امداد و نجات به مسئله اصلی مسئولان و مدیران شهری تبدیل شود، می‌توان راهکاری برای حل آن پیدا کرد.
وی توضیح می‌دهد:  با اجرای سیستم‌های نوین، می‌توان از ورود خودروهای امداد و نجات به بافت تاریخی بی‌نیاز شد؛ به‌طوری‌که با لوله‌کشی‌ و اجرای تاسیسات و با قرار گرفتن خودروها در فاصله مناسب از بافت تاریخی، می‌توان امکان ارائه خدمات را به آن فراهم کرد.
وی با بیان اینکه بافت تاریخی هم مانند دیگر نقاط شهر از طرح، بودجه و اعتبار برای سوانح و حوادث محروم است، می‌گوید: البته اقداماتی در حوزه آتش‌نشانی در حال انجام است و ماشین‌آلات کوچک خریداری شده و  قرار است از دستگاه ویژه خدمات شهری برای ارائه خدمات به بافت تاریخی استفاده شود.
وی ادامه می‌دهد: اجرای سیستم‌های نوین آتش‌نشانی در بافت تاریخی برای پیشگیری از وقوع حریق و توسعه آن در حال بررسی است و قطعا، تا پایان سال انجام خواهد شد.


نقش ساکنان در حفاظت از بافت 

سخنگوی شورای شهر یزد درباره نقش ساکنان برای حفاظت از بافت تاریخی می‌گوید: با توجه به رویکرد شهرداری و شورای شهر، در کنار حفاظت کالبدی از بافت تاریخی، پروژه‌های اجتماعی نیز در بافت تاریخی تعریف شده؛ چرا که حفاظت یک مقوله اجتماعی است.
وی تاکید می‌کند: اگر جامعه بومی آموزش ببیند، از بناهای تاریخی حفاظت خواهد کرد؛ از این رو هدف نباید تنها حفاظت از خشت و گل باشد، بلکه باید ارتقای سواد جامعه محلی در دستور کار قرار گیرد.
عباسی می‌افزاید: نهادهای مسئول باید در وهله اول، حفاظت از جامعه بومی و جامعه‌ای را در دستور کار قرار دهند که احساس تعلق به بافت تاریخی دارد؛  از این رو پروژه‌های بسیاری برای تقویت جامعه محلی در کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر در دستور کار قرار گرفته است.


اجرای طرح «محله ایمن»

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز با توجه به جهانی شدن بافت تاریخی، از آمادگی این نهاد برای انجام خدمات امداد و نجات در بافت تاریخی خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح می‌تواند در قالب طرح «محله ایمن» در تمام محله‌های بافت تاریخی اجرا شود.
«محسن حرازی‌زاده» می‌افزاید: شرایط امدادی در بافت تاریخی بسیار متفاوت از دیگر نقاط شهر است؛ چرا که کوچه‌های آشتی‌کنان در این بافت برای ارائه خدمات امداد و نجات مشکلاتی ایجاد می‌کند. حتی در صورت بروز آوار، نیاز به عملیات سنگین امداد و نجات است و باید تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شود.وی ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح‌ می‌توان در کنار توجه به آموزش‌ به ساکنان بافت تاریخی، به تامین تجهیزات امداد و نجات مورد نیاز براساس شرایط بافت تاریخی اقدام کرد.
این مسئول تاکید می‌کند: این طرح شامل همه محله‌های بافت تاریخی است؛ چرا که تمام محله‌های بافت تاریخی دارای شرایط ویژه هستند.
حرازی‌زاده همچنین بر ضرورت در دسترس قرار گرفتن طرح جامع از تاسیسات شهری در بافت تاریخی و نقشه واحد این بخش از شهر برای ارائه خدمات امداد و نجات در شرایط ویژه تاکید می‌کند و می‌افزاید: اشراف داشتن به شرایط بافت قطعا امداد‌رسانی را بهتر و موثرتر خواهد کرد.


نگرانی از دسترسی‌های بافت تاریخی

مدیر کل مدیریت بحران استانداری یزد با بیان اینکه دسترسی‌های بافت تاریخی بیشترین نگرانی برای ارائه عملیات امداد و نجات است، تاکید می‌کند: باید خدمات طوری تعریف شود که در بافت تاریخی قابل ارائه باشد.
«هادی هادی‌نسب» می‌افزاید: طرحی از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری برای مناسب‌سازی خدمات متناسب با شرایط بافت تاریخی در حال تهیه است. برای مثال، قرار است از خودروهایی استفاده شود که امکان تردد در کوچه‌های باریک بافت تاریخی را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید