• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16653
+
-

خیز چین برای صعود به‌ماه و مریخ

پروژه «قصر ماه» چین که اخیرا به پایان رسید؛ یکی از چند پروژه بزرگ تحقیقاتی چشم‌بادامی‌ها برای مقابله با آمریکاست. پکن و واشنگتن در حال رقابت برای تسخیر سیاره سرخ هستند

فضا
خیز چین برای صعود به‌ماه و مریخ


مسابقه فضایی دوران جنگ سرد، دوباره با شکلی تازه به راه افتاده است. اگر در دهه 1960میلادی، مسابقه تسخیر‌ماه فقط 2قطب اصلی دنیا یعنی شوروی و آمریکا را درگیر کرده بود، این‌بار بازیگر جدیدی به زمین بازی اضافه شده‌ که هدفش به جز تسخیر دوباره کره ماه، فرستادن فضانورد به سطح مریخ و البته، ساخت ایستگاه فضایی جدید در مدار زمین است. به گزارش شینهوا، چین یکی از جدی‌ترین بازیگران فضایی قرن جدید است که فعلا ساخت یک ایستگاه فضایی مداری و زندگی در قمر زمین را به‌عنوان هدف کوتاه‌مدتش درنظر دارد. زندگی در محیط شبیه‌سازی‌ شده فضایی به نام «قصر ماه»، تازه‌ترین برنامه‌ای است که رکورد طولانی‌ترین زندگی گروهی انسان در محیط ایزوله را به نام دانشگاه پکن ثبت کرد و همین چند روز پیش پایان آن رسما اعلام شد. چین برنامه‌های بلندمدتی را برای رسیدن به سیاره‌های دیگر در دست اقدام دارد و آنها را با جدیت جلو می‌برد.



زندگی یکساله در‌ماه روی زمین

همین چند روز پیش رسما اعلام شد برنامه آزمایشی قصر‌ماه رسما به پایان رسیده است. برنامه Yuegong-1(قصر‌ماه 1) از روز 10می‌2017شروع شده بود و گروهی از دانشجویان چینی به‌طور داوطلبانه در آن شرکت کرده بودند. آنها باید یک دوره‌‌ آزمایشی که کمی بیشتر از یک سال طول کشید، در یک محیط ایزوله در پکن که زیرنظر دانشگاه این شهر کار می‌کرد، زندگی می‌کردند. این آزمایشگاه کوچک‌ترین ارتباطی با جهان خارج نداشت و ساکنان آن باید تمام احتیاجاتشان را در همان محیط بسته و با بهره‌گیری از گیاهان و جانورانی که در آزمایشگاه قرار داده شده بود، برطرف می‌کردند. در این دوره آزمایشی 8داوطلب به‌طور گردشی بعد از پایان زمانبندی‌ مشخصی که برایشان درنظر گرفته شده بود، جایشان را به گروه داوطلب بعدی می‌دادند. درهر دوره، 4نفر در یک فضای بسته به مساحت 150مترمربع زندگی می‌کردند. اکسیژن، خوراک و آب موردنیاز این افراد بعد از اتمام ذخیره اولیه‌ای که برایشان درنظر گرفته شده بود، از طریق بازیافت طبیعی به محیط برمی‌گشت.«لیو هونگ»، طراح «قصر ماه» می‌گوید: «98درصد مواردی که در این محیط ایزوله وجود داشته‌اند، با موفقیت بازیافت شده و دوباره مورد استفاده قرار گرفته‌اند.»  در طول این سکونت 370روزه، داوطلبان باید با پرورش گندم و توت‌فرنگی بخشی از نیازهای خوراکی‌شان را تامین می‌کردند. نگهداری از برخی حیوانات خانگی مثل مرغ تخم‌گذار نیز بخش دیگری از نیازهای آنها را برطرف می‌کرد. پرورش کرم‌های خوراکی نیز برای تامین پروتئین بدن‌شان به‌کار می‌رفت. آب در آزمایشگاه ایزوله، جیره‌بندی بود و از یک دستگاه تصفیه خودکار تامین می‌شد. برای مراقبت از اوضاع روانی ساکنان قصر ماه، برای آنها وسایل ورزشی مثل دوچرخه ثابت و شطرنج قرار داده شده بود. خواندن کتاب، گوش دادن به رادیو و یوگا تفریح‌های دیگری بود که می‌توانستند از آن استفاده کنند. ارتباط اینترنتی نیز برقرار بود و محدودیتی برای استفاده از آن وجود نداشت. برخی کارشناسان می‌گویند: برقرار بودن اتصال اینترنتی می‌تواند به این معنا باشد که برنامه‌هایی برای برقراری اتصال اینترنتی در کره‌ماه در دست راه‌اندازی است.





   ارسال موشک‌های دست‌دوم آمریکایی به فضا

آمریکا که قبلا یک‌بار سابقه صعود به‌ماه را داشته، این‌بار به جز فرستادن فضانورد به قمر زمین، تمرکز اصلی‌اش را روی تسخیر سیاره سرخ گذاشته است. پرتاب موشک‌ فالکون هووی توسط شرکت اسپیس ایکس که در آن از موشک‌های بازیافتی استفاده شده، بخشی از پروژه‌های بلندپروازانه‌ای است که راه رسیدن به مریخ را هموار کرده است. به جز این، کنگره آمریکا در سال 2011مصوبه‌ای داشته که بنابرآن، هر نوع همکاری ناسا و دفتر سیاست‌های فناوری و دانش آمریکا با چین ممنوع شد.


   چین در پی تسخیر فضا

ایستگاه فضایی چین یا «تیانگونگ1» پروژه بلندپروازانه دیگری است که چین برای تسخیر مدار زمین آن را اجرا کرده است. این ایستگاه نمونه اولیه‌ای از طرح ساخت ایستگاه فضایی سرنشین‌دار به‌حساب می‌آید و نمونه کوچکی از ایستگاه فضایی دائمی چینی‌هاست. «تیانگونگ-2» ادامه برنامه ایستگاه‌های فضایی چین است که قرار است تا سال۲۰۲۰ در مدار زمین باقی بماند. کاخ آسمانی 3نیز برنامه بعدی چینی‌هاست که قرار است یک ایستگاه عملیاتی کامل  را با امکان اسکان دائمی فضانوردان ایجاد کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید