• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 اسفند 1401
کد مطلب : 186452
+
-

توپ‌های‌ماه اوت، نخستین ‌ماه جنگ بزرگ

کتابخانه تاریخ
توپ‌های‌ماه اوت، نخستین ‌ماه جنگ بزرگ

کتاب «توپ‌های‌ماه اوت» با زیرعنوان «روایت نخستین‌ماه جنگ جهانی اول» نوشته «باربارا تاکمن» را محمد قائد به فارسی برگردانده و به‌تازگی از سوی نشر ماهی به چاپ نهم رسیده است.
این کتاب نخستین‌بار سال1962  انتشار یافت. تاریخ‌نگار برجسته، باربارا تاکمن در این اثر جانی تازه به نخستین‌ماه جنگ جهانی اول می‌بخشد: 30روز از تابستان سال1914 که سرنوشت جنگ، قرن و درنهایت جهان امروز را تعیین کرده است.
تاکمن اثر خود را با مراسم خاکسپاری ادوارد هفتم، آغاز می‌کند و قدم‌به‌قدم به بررسی اتفاقاتی می‌پردازد که به جنگی بزرگ و خانمان‌سوز منجر شدند. کتاب توپ‌های ‌ماه اوت، اثری جامع، خیره‌کننده و بسیار آموزنده است که به‌دلیل توانایی مثال‌زدنی تاکمن در به تصویرکشیدن شخصیت واقعی عاملان کلیدی در وقوع جنگ، به اثری کلاسیک تبدیل شده که تا نسل‌ها، مخاطبان را به وجد خواهد آورد. علاوه بر این، ترجمه استادانه محمد قائد و مقدمه نسبتا مفصل و هوشمندانه او که بر این کتاب نوشته، این کتاب 544صفحه‌ای را که در قطع وزیری منتشر شده، خواندنی‌تر کرده است.
تاکمن در این کتاب، بر نخستین ‌ماه از جنگ جهانی اول(جنگ بزرگ) تمرکز دارد؛ جنگی که 4سال به‌طول انجامید؛ جنگی خانمان‌برانداز که میلیون‌ها کشته برجای گذاشت. باربارا تاکمن با جزییاتی دقیق رویدادها و تصمیماتی را که منجر به این جنگ شدند، شرح می‌دهد و سپس به تشریح توانایی‌های نظامی کشورهای شرکت‌کننده در جنگ و سابقه این توانایی‌ها می‌پردازد. او مردانی را موشکافی می‌کند که این جنگ را رقم زدند و آنچه را که در کابینه‌ها، ستادها و جبهه‌ها گذشت، روایت می‌کند. جنگی که به 3قاره کشید و ارتش‌های 4قاره در آن جنگیدند؛ نقطه‌ای از تاریخ که در دنیای مدرن آغاز می‌شود و در قرن نوزدهم پایان می‌گیرد.
باربارا تاکمن سال۱۹۶۳ برای توپ‌های‌ماه اوت، جایزه پولیتزر گرفت و کتابش حتی در بین کسانی که علاقه چندانی به خواندن تاریخ نداشتند، با استقبال مواجه شد و به محبوبیت جهانی دست یافت؛ جنگ جهانی اول واقعه‌ای بود که به قرن بیستم شکل داد و نتایجش همچنان بر دنیای ما سایه افکنده است.
انتشارات ماهی این کتاب 544صفحه‌ای را در چاپ نهم به‌بهای 400هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید