• یکشنبه 4 آذر 1403
  • الأحَد 22 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 24
چهار شنبه 28 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161029
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VO4QB
+
-

چرا اردیبهشت‌ماه 1401 آبان‌ماه 1398نشد؟

سرمقاله
چرا اردیبهشت‌ماه 1401 آبان‌ماه 1398نشد؟

دانیال معمار ؛ سردبیر

پروژه ناامن‌سازی و ایجاد اغتشاش در کشور شکست خورد. امروز با قاطعیت می‌توان این گزاره را بیان کرد که آنچه در آبان ۹۸ و پس از اجرایی شدن طرح مدیریت مصرف سوخت در برخی نقاط کشور به‌وقوع پیوست در اردیبهشت امسال و پس از اجرایی شدن طرح اصلاح قیمت‌ها تکرار نشد. طرح جدید ابعاد وسیع‌تری داشت و قطعا در روزهای گذشته پتانسیل و بستر گسترده‌تری برای ایجاد آشوب و اغتشاش نسبت به سال 98فراهم بود. دشمن داخلی و خارجی ملت هم باز مثل همیشه به تکلیف خود عمل کرد و همه توان رسانه‌ای‌اش را به میدان آورد تا بتواند در گام اول نارضایتی در مردم ایجاد کند و در گام بعدی، این نارضایتی را تبدیل به اغتشاش داخلی کند. اما این بار همه تیرها به سنگ خورد و اردیبهشت، آبان نشد. خب حالا مهم‌ترین سؤال این است که چرا این اتفاق نیفتاد؟
1-در ماجرای اصلاح قیمت‌ها، مردم حضور مسئولان را در کنار خود دیدند. این بار نه صحبت از این شد که «صبح جمعه» خبردار شدیم و نه وزرا و مسئولان ارشد کشور با اظهار بی‌اطلاعی، از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند. مسئله مردمی بودن، شعاری بود که از ابتدا توسط این دولت به مردم داده شد. و حالا کمتر کسی‌ می‌تواند منکر ارتباط خوب دولت رئیسی با مردم شود. رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از ملت کوچه و بازار، یکی از جلوه‌های مردمی بودن دولت سیزدهم است. رئیس‌جمهوری که در 9ماه گذشته حدود 20سفر استانی داشته، در روز شروع اصلاح قیمت‌ها هم به‌رغم تبلیغات منفی معاندان داخلی و خارجی به میان مردم در مراکز خرید مختلف رفت تا رودررو و بدون واسطه صحبت‌هایشان را بشنود. حضور میان مردم گلایه‌مند از افزایش قیمت‌ها و نگران نسبت به آینده، کار راحتی نیست، اما انجام همین کار سخت، اثرش را در تبدیل نشدن ماجرای اردیبهشت امسال به ماجرای آبان 98 گذاشت.
2-واقعیت این است که ماجرای حذف ارز ترجیحی، کوتاه کردن دست چپاولگران این ارز دولتی و در نهایت دادن یارانه مستقیم به‌خود مردم، موضوع جدیدی نبود که به گوش مردم نرسیده باشد. دولت در ماه‌های گذشته بارها جلسات مختلفی با اقتصاددانان، کارشناسان، اهالی رسانه و... گذاشت تا همین موضوع را تبیین کند. بارها اصل ماجرای طرح و اثرات مثبت و منفی آن از زبان مسئولان توسط مردم شنیده شد. رئیس‌جمهور شب قبل از اجرای طرح به رسانه ملی رفت و حرف‌هایش را با مردم درمیان گذاشت. دلایلش را گفت. طرح را با جزئیات بیان کرد. و این همان کلید طلایی اقناع‌سازی بود که در آبان 98صورت نگرفت. یکی از راه‌های تأثیرگذار برای ایجاد همگرایی در جامعه، اقناع فکری است. اقناع فکری؛ یعنی طرف مقابل را بتوانید نسبت به انجام امری قانع کنید. شاید شما یک کار درست و منطقی را برای دیگران انجام دهید، اما اگر اقناع فکری صورت نگرفته باشد، مخاطبان برداشت غلطی از کار شما پیدا می‌کنند. حرف زدن با مردم و مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن، کاری بود که باز جلوی تکرار
آبان 98را گرفت.
3-دیوار اعتماد مردم نسبت به مسئولان شکاف برداشته است. چرا؟ چون 8سال وعده دادند و به آن عمل نکردند؛ از وعده گزارش 100روزه تا بی‌نیاز کردن مردم به پول یارانه‌ها، رفع تحریم، رفع حصر، ورود زنان به ورزشگاه‌ها و هزار و یک وعده دیگر. اما حالا فصل حرف زدن و عمل کردن است. امروز رئیس‌جمهور روبه‌روی ملت می‌نشیند و از واریز یارانه‌های جدید معیشتی تا قبل از اجرای طرح می‌گوید و ساعتی بعد، مردم پیامک واریز یارانه را دریافت می‌کنند. رئیس‌جمهور از عدم‌کمبود کالاها در بازار می‌گوید، مردم روز بعد عرضه گسترده مرغ، روغن، تخم‌مرغ و... را می‌بینند. عمل کردن به وعده‌ها، آن هم در موعد خود، باعث بازگشت اعتماد ازدست‌رفته می‌شود؛ اعتمادی که جلوی تبدیل اردیبهشت‌ماه به آبان‌ماه را می‌گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید