• دو شنبه 1 دی 1404
  • الإثْنَيْن 2 رجب 1447
  • 2025 Dec 22
شنبه 29 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 16640
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7AxA
+
-

راه‌اندازی مرکز فرآموز«مدیریت عواطف واحساسات» در نازی آباد

بچه‌ها «نه» گفتن را تمرین می‌کنند

بچه‌ها «نه» گفتن را تمرین می‌کنند

رضا نیکنام| خبرنگار:

منطقه 16


نمی‌دانم تاکنون به مرکز فرآموز سر زده‌اید؟ محل و فضایی که در کنار ارائه خدمات آموزشی، تفریحی و فرهنگی به کودکان، آنها را با انواع مهارت‌های رفتاری آشنا می‌کند، ضمن اینکه والدین با کمک مربیان و کارشناسان این مراکز، شناخت بیشتری از عواطف و احساس‌های پنهان فرزندان خود پیدا می‌کنند و می‌توانند با دریافت مشاوره به موقع، برای بهبود وضعیت تربیت کودکان خود اقدام کنند. مرکزفرآموز منطقه16 با عنوان «مدیریت عواطف و احساسات» فراتر از مراکزی از این دست به ارزیابی بهداشت و سلامت روحی و روانی کودکان می‌پردازد.  
    
ساختمان یک طبقه مرکزفرآموزمدیریت عواطف واحساسات منطقه16، در بوستان سردارجنگل و در همسایگی بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) و شهرک‌های مسکونی محله نازی‌آباد واقع شده است و به دلیل موقعیت مکانی مناسب، به‌ویژه فضای سبز و پوشش گیاهی با طراوت مورد توجه شهروندان قرار گرفته است. این موضوع را می‌توان از میزان مراجعه اهالی به مرکز و ثبت‌نام فرزندان خود برای شرکت در برنامه‌های آن به خوبی احساس کرد.  فضای داخلی مرکز با دیگر جاهایی که بچه‌ها در آن رفت‌وآمد دارند، مثل مهدهای کودک و... تفاوت زیادی دارد. رنگ‌ها و ترسیم نقاشی‌های شاد و بانشاط روی دیوارها با مضامین ایرانی و اسلامی و برگرفته از داستان‌های کهن، ذهن هر بیننده‌ای را به خود مشغول می‌کند.

 «مهرداد نجفی» معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه 16 در ابتدا می‌گوید: «فرآموز، محلی برای آموزش مهارت‌های رفتاری کودکان و نوجوانان است و مربیان ماهر و باتجربه در فضای آرام و پرنشاط، با اجرای برنامه‌های هدفمند آموزشی و پرورشی، سطح رشد و توانایی‌های عمومی بچه‌ها را افزایش می‌دهند. در این مرکز، کودکان در جریان برنامه‌های آموزشی، رفتاراشتباه خود را درک می‌کنند و برای اصلاح آن تشویق می‌شوند. یاد می‌گیرند درجامعه از چه حقوقی برخوردارند و چگونه می‌توانند آن را مطالبه کنند. نکته دیگراینکه ابزارها و امکانات مرکز حواس پنجگانه آنها را فعال می‌کند.» 

مرکز فرآموز از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است. مثلاً در اتاق ماروپله، بچه‌ها در حین بازی به‌صورت عملی نتیجه کار درست و اشتباه را درک می‌کنند. داخل خانه‌های این بازی، موضوعی مربوط به رفتارغلط یا درست بچه‌ها نوشته شده که پس از قرارگیری در آن، جایزه می‌گیرند یا چند پله به عقب برمی‌گردند. در واقع بچه‌ها به‌طورغیر مستقیم، رفتارهای اشتباه و درست را یاد می‌گیرند.



نجفی، تلاش برای افزایش اعتماد به نفس کودکان در مواجهه با مسائل مختلف جامعه را یکی دیگر از اهداف برنامه‌های آموزشی این مرکز عنوان می‌کند. اینکه بچه‌ها در مواقع بحرانی که سلامت روح و جسم آنها در خطر است، چگونه محکم و با اقتدار«نه» بگویند و از دایره انواع ناهنجاری و آسیب‌ها دور شوند. به گفته وی، مرکز فرآموزمدیریت عواطف و احساسات 4 کارگاه آموزشی ویژه شامل نقاشی، اسباب‌بازی، فیلم و نمایش شامل داستان‌گویی دارد که هرکدام‌ موضوع و هدفی را دنبال می‌کنند. 


فضایی شاد برای نشان دادن احساسات 

پس از حضور بچه‌ها در کارگاه‌های آموزشی، مربیان باتجربه به بررسی و پردازش شخصیت درونی آنها از طریق رفتارشان می‌پردازند. مثلاً با توجه به نوع نقاشی، قصه‌گویی و حتی برخورد با دوستان همسن خود، می‌توانند تشخیص دهند که این بچه‌ها در چه موضوعاتی نیاز به آموزش بیشتری دارند. معاون اموراجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه16 با اشاره به رفتارهای نادرست و ادبیات منسوخ شده برخی از خانواده‌ها در تربیت فرزندان ادامه می‌دهد: «بارها دیده‌ایم برخی والدین با دیدن اشتباه رفتاری از کودکان، فوری عکس‌العمل نامناسب از جمله تنبیه بدنی نشان می‌دهند، درصورتی که بچه‌ها باید در الگوی آموزشی قرار گیرند تا خطا و اشتباه‌شان را درک و آن را اصلاح کنند، یعنی همان روشی که در مرکز فرآموز دنبال می‌شود.»


آموزش بدون صرف هزینه

«حامد خداوردی» شهردار ناحیه2 منطقه16 می‌گوید: «بدون‌‌‌‌ تردید درشهر تهران نمونه مشابهی مثل مرکز فرآموز وجود ندارد که به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی مسائل و دغدغه‌های درونی و نهان کودکان را از طریق بازی و سرگرمی کشف و مورد ارزیابی قرار داده و برای حل بحران‌های احتمالی آنها، راهکارکارشناسی ارائه دهد.»   «عاطفه سهرابی» کارشناس ارشد رشته روان‌شناسی و مدیر محله نازی‌آباد هم می‌گوید: «از زمانی که مرکز فرآموز راه‌اندازی شده، میزان مراجعه اهالی برای استفاده از برنامه‌های آن بیشتر شده که نشان می‌دهد که والدین به شناخت فرزندان‌شان علاقه‌مند هستند و می‌خواهند مسائل روحی و روانی آنها را به موقع شناسایی و با کمک مشاوران و مربیان برای حل مشکلات بچه‌هایشان اقدام کنند.»

«منصوره‌السادات غنی» مربی مرکز فرآموز مدیریت عواطف و احساسات با بیان اینکه شهروندان برای ثبت‌نام فرزندانشان در کارگاه‌های آموزشی این مرکز مثل نقاشی، قصه‌گویی، نمایش فیلم واسباب‌بازی هیج هزینه‌ای نمی‌پردازند، ادامه می‌دهد: «این مسئله باعث می‌شود تا خانواده‌ها نگران افزایش هزینه زندگی‌شان نباشند و بدون دغدغه فرزندانشان را به این مرکز بیاورند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید