• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 29 مهر 1402
کد مطلب : 206426
+
-

والدین‌ نمک را در غذای بچه‌ها کنترل کنند

والدین‌ نمک را در غذای بچه‌ها کنترل کنند

این روزها این ایده به ‌شدت مطرح است که اساسا پیشگیری، بسیار بهتر و مهم‌تر از درمان است و بیشتر از آن جواب می‌دهد. یکی از جنبه‌های مهم پیشگیری هم، اصلاح سبک زندگی در حوزه تغذیه است. متأسفانه ما ایرانی‌ها در حوزه تغذیه، عادت‌های نادرستی داریم که باید اصلاح شوند؛ عادت‌هایی که باعث می‌شوند در نهایت، سر و کله بیماری‌ها پیدا شوند.
بد نیست بدانید که 55درصد از بیماری‌های غیرواگیر، علت و عامل تغذیه‌ای دارند؛ یعنی اگر برنامه غذایی افراد مختلف در جامعه در طول 24ساعت، شامل 5گروه اصلی غذاها مثل کربو‌هیدرات‌ها و قندها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات باشد و افراد، انرژی خود را از همه این گروه‌های غذایی بگیرند، 50درصد بار بیماری‌های غیرواگیر (NCD) در کشور کاهش پیدا می‌کند.
اما یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که در عرصه تغذیه باید رعایت شود، وضعیت مصرف نمک است. در این‌باره جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همشهری می‌گوید:« ایرانی‌ها 2برابر سرانه دنیا نمک مصرف می‌کنند. این سرانه در جهان روزانه 5گرم است، اما این عدد در ایران به 10گرم می‌رسد. بارها تأکید شده که مصرف زیاد نمک می‌تواند عوارضی ازجمله بزرگ شدن عضله‌ قلب، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، سنگ کلیه، پوکی استخوان، سرطان معده و سکته‌ مغزی را به‌دنبال داشته باشد.»
همچنین رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از والدین درخواست کرده تا فرزندان خود را از دوران کودکی به غذاهای کم‌نمک عادت بدهند.
به گزارش مهر، فرشته فزونی، با اشاره به مصرف زیاد نمک در کشور و نقش آن به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در پرفشاری خون و عوارض قلبی- عروقی، گفته:«طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰سال 5 گرم (یک قاشق چایخوری) و در افراد بالای ۵۰سال و بیماران قلبی-عروقی و کودکان روزانه کمتر از ۳گرم است.»
به‌گفته وی، این میزان نمک شامل نمک‌های پنهان در غذا مانند نان، پنیر، رب گوجه فرنگی و … نیز می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.فزونی خاطرنشان کرده: «اگر مقدار نمک افزوده شده به غذا به‌تدریج کاهش یابد در مدت چند هفته ذائقه افراد به غذای کم‌نمک عادت می‌کند.»
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی به والدین توصیه کرده از غذاهای تهیه شده در منزل و تنقلات سالم شامل میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ‌های خانگی به‌عنوان میان وعده کودکان و نوجوانان استفاده کنند و فرزندان خود را از کودکی به مصرف غذای کم‌نمک عادت دهند.
در واقع به ‌طور کلی‌تر، متخصصان تغذیه اکیدا توصیه دارند که مصرف 3 عنصر سفید در زندگی باید به ‌شدت کنترل و هدفمند شود: نمک، آرد و شکر. با کنترل این موارد، اتفاقات مثبتی در سلامت افراد اتفاق خواهد افتاد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید