• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165521
+
-

نمای «کامپوزیت» ممنوع است

مدیرعامل آتش‌نشانی: به‌زودی از 16آتش‌نشان زن در عملیات‌ها استفاده خواهد شد

ایمنی
نمای «کامپوزیت» ممنوع است

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

استفاده از نمای کامپوزیت در شهر‌ ممنوع است. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری ضمن بیان این مطلب گفت: «از سال۹۵ استفاده از نمای کامپوزیت ممنوع شده و اگر در جایی استفاده می‌شود برای بازسازی است و به شهروندان توصیه می‌کنیم که از این مواد استفاده نکنند. شاید در آینده برنامه‌ای داشته باشیم که این نما اصلاح شود.» بخشی از اظهارات  قدرت الله محمدی در نشست خبری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در حاشیه نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری را می‌خوانید.

 * در 2ماه آینده از بانوان آتش‌نشان در نیرو‌های عملیاتی آتش‌نشانی استفاده خواهیم کرد و تعداد 16نفر از بانوان آموزش‌دیده‌ آماده هستند. در برخی ماموریت‌ها نیاز به حضور بانوان آتش‌نشان داریم. یکی از این موارد مربوط به حوادثی‌است که در محیط‌های خاص رخ می‌دهد مانند نشت گاز کلر در استخر‌های زنانه که در این مواقع می‌توانیم از همکاران خانم کمک بگیریم.

*  امداد‌رسانی در بازار تهران نیاز‌های ویژه‌‌ای دارد. به‌عنوان مثال از موتورهای نیمه‌سنگین با عرض یک متر و 20 سانتی‌متر در معابر کم‌عرض استفاده می‌کنیم که می‌توانند خود را به سرعت به محل حریق برسانند و تا قبل از اینکه دیگر نیرو‌ها به آنجا برسند مانع گسترش آتش شوند. اکنون هر هفته جلساتی با حضور مسئولان مرتبط و هیأت امنا درباره ایمنی بازار برگزار می‌شود و کسبه هم با ما همکاری دارند. اقداماتی مانند ایمن‌سازی‌ کابل‌های برق انجام شده است.

*  مخازن خودرو‌های اطفای حریق در هنگام عملیات خالی می‌شود. این خودرو‌ها باید از شیر‌های آب هیدرانت (شیر‌های مخصوص آتش‌نشانی که درون پیاده‌رو نصب شده است) پر شوند. استاندارد جهانی فاصله شیر‌های هیدرانت 75متر است. در تهران به 20هزار شیر هیدرانت نیاز داریم که تا‌کنون 8هزارتا نصب شده است. با شرکت آب و فاضلاب در این زمینه همکاری داریم تا هر سال 2هزار شیر تولید داخلی در شهر نصب کنیم.

*  یکی از مشکلات امدادرسانی در شهر تهران ترافیک است. کار آتش‌نشانی به ثانیه‌ها بستگی دارد و گاهی چند ثانیه دیرتر رسیدن باعث حوادث بزرگی می‌شود و گاهی چند ثانیه زودتر رسیدن جان انسانی را نجات می‌دهد. برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در نقاط مرکزی شهر از ایستگاه‌های موقت استفاده کنیم. فعالیت این ایستگاه‌ها از پیک ترافیک شروع می‌شود و تا ساعت 10شب ادامه دارد. هر ایستگاه شامل یک خودرو و 4نیرو است که می‌توانند تا رسیدن نیرو‌های پشتیبانی مانع گسترش حریق شوند. تا‌کنون 5نقطه برای استقرار این ایستگاه‌ها انتخاب شده است. اکنون میانگین زمان رسیدن به محل حادثه 4دقیقه‌و13ثانیه است.

*  امداد هوایی (خاموش کردن آتش) در شهر تهران کاربرد زیادی ندارد و اصولا نزدیک شدن بالگرد به ساختمان‌های در حال سوختن باعث تشدید آتش می‌شود. در جنگل‌های اطراف شهر ممکن است نیاز به خاموش کردن آتش با استفاده از بالگرد داشته باشیم که در این زمینه با وزارت دفاع تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم. از طرف دیگر به‌دنبال استفاده از پهپاد‌هایی هستیم که در هنگام حریق‌‌های شهری بتوانند مؤثر باشند.

*  به‌دنبال ایجاد امداد و نجات دریایی هستیم. در تهران یک دریاچه و 5 سد داریم که باید برای عملیات‌هایی مانند غواصی در آنها آمادگی داشته باشیم. با این آمادگی می‌توانیم به دیگر استان‌ها هم کمک کنیم.

*  در مترو سطح ایمنی بالاست اما باید پیش‌بینی حوادث را داشته باشیم و ارتباط شبکه زیرزمینی و امدادرسانی سطح زمین به خوبی برقرار شود. در حال طراحی برنامه‌ای برای این ارتباط هستیم.

*  میزان مزاحمت‌های تلفنی برای آتش‌نشانی کاهش یافته است. یک پیام دروغین درباره آتش‌سوزی ممکن است نیرو‌های ما را مشغول کند و همزمان جای دیگری نیاز به کمک داشته باشد که در نتیجه خطر زیادی دارد.

*  بخشی از تجهیزات ما وارداتی است که در شرایط تحریم آنها را به سختی تامین می‌کنیم. نیازمند یک برنامه راهبردی برای به کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هستیم تا این تجهیزات را تامین کنیم.

 در بخش دیگری از این نشست خبری، کامران عبد‌ولی، دبیر اجرایی پنجمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری درباره این نمایشگاه که از 20 تا 22خرداد در هتل المپیک به اجرا در خواهد آمد، توضیحاتی داد. این همایش با همکاری دانشگاه خواجه نصیر و با توجه به نقش صنعت و آموزش‌های دانشگاهی در زمینه «مهندسی حریق» برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید