• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217200
+
-

کامپوزیت قابل اشتعال در برج‌های نوساز

کامپوزیت قابل اشتعال در برج‌های نوساز

شهر‌هایی که در 2دهه گذشته بیشترین رشد ساختمانی را داشته‌ و شاهد افراشته شدن برج‌های بلند بودند بیشتر در خطر آتش‌سوزی ناشی از نمای کامپوزیت آلومینیومی هستند؛ زیرا این ماده سبک و براق یکی از پرکاربرد‌ترین مصالح ساختمانی در بلندمرتبه‌سازی‌ است. برخی شهر‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس همین وضعیت را دارند.
در کشور امارات متحده عربی استفاده از کامپوزیت و دیگر مواد قابل اشتعال در نمای ساختمان‌ها از سال2017 ممنوع شده است، اما اجرای این قانون به‌سادگی ممکن نیست؛ زیرا تعداد زیادی از ساختمان‌های بلند قبل از این تاریخ ساخته شده‌اند.
چند روز قبل سلما حمیدسعید، رئیس پروژه دفاع مدنی دوبی اعلام کرد که اعمال این قانون کار مشکلی است؛ زیرا نمی‌توان مالکان را وادار به تغییر کل نما کرد. مواد مقاوم در برابر آتش 40درصد گران‌تر از کامپوزیت‌های معمولی هستند. چند ‌ماه قبل آتش‌سوزی ساختمان 35طبقه بلوار والک در مرکز دوبی باعث سوختن قسمت زیادی از نمای ساختمان شد. سال2016 هم سوختن نمای ساختمان 75طبقه‌ای باعث شد که همه ساکنان تخلیه شوند. در امارت، شارجه از سال گذشته برنامه تعویض نمای قابل اشتعال ساختمان‌ها را شروع کرده‌ است. در فاز اول 40برج مسکونی در مدت 6‌ماه و با هزینه دولتی اصلاح می‌شود و 163برج هم در فاز دوم قرار دارد. سال2020 برج بزرگی که در سال2005 ساخته شده بود، دچار آتش‌سوزی و باعث شد که دولت شارجه برنامه تعویض نمای ساختمان‌‌ها را اجرا کند. کشور چین نیز به‌دلیل ساختمان‌های جدید با این مشکل روبه‌روست. سال2022 برج مخابراتی 42طبقه چانگشا در استان هونان آتش ‌گرفت و  نمای قابل اشتعال کاملا سوخت. نزدیک یک سال قبل هم آتش‌سوزی بیمارستان چانگ فنگ پکن باعث مرگ 29نفر شد. آتش از جرقه‌ شروع شد و رنگ به‌کار رفته در نمای ساختمان که قابل اشتعال بود، آن را گسترش داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید