• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 2 تیر 1401
کد مطلب : 164176
+
-

مقصود تویی...

در اسفار اربعه صدر الدین شیرازی (ملاصدرا) عارف برای رسیدن به مقام درک الوهیت پروردگار سفری چند پیش رو دارد که این سفر‌ها ارتباط تنگاتنگی میان حرکت از خلق به حق دارند. تا جایی که عارف در پایان به میان خلق بازگشته و با عنایت پروردگارش می‌تواند با وجود درک الوهیت پروردگار میان مردم یا همان خلق باشد. نکته اینجاست که این روز‌ها بسیاری تصور می‌کنند این سفر‌ها فقط مخصوص افراد خاصی است که خروار‌ها کتاب در کتابخانه دارند یا سال‌ها گوشه عزلت گرفته ذکر می‌گویند. آنچه در سده‌های گذشته عرفان عملی ثابت کرده این است که حتی فردی ساده هم می‌تواند با درک سجایای اخلاقی دست به کاری بزند که درست مانند عارفی در مسیر سیر و سلوک و نزدیک شدن به خدا قرار بگیرد. بحث از عرفان عملی است مثالی عینی بزنیم.  
این روز‌ها افرادی که سال های پیش برای رفتن به خانه خدا نام‌نویسی کرده بودند در حال بستن بار سفر هستند. از دوست و آشنا حلالیت می طلبند تا به آرزویشان برسند و راهی مکه مکرمه شوند. در میان این مسافران، یک نفر تصمیم دیگری گرفت. «اصغر مباشر» بازنشسته یزدی، فیش حج خود را به مبلغ 63 میلیون تومان فروخت، به دفتر ستاد دیه رفت و با پول فروش فیش حج تمتع خود، 3 زندانی جرائم غیر عمد را آزاد کرد. خودش 
می‌گوید: «برای خشنودی خداوند متعال این کار را کردم.»  به گواه آنچه از آموزه‌های تمام عرفای بر حق اسلام می‌توان درک کرد این رفتار اصغر مباشر و درک وی از آموزه‌های اسلامی در مسیر یکی از سفر‌های چهارگانه‌ای است که ملاصدرا از آنها نام برده است. جدای از مشی عرفانی او در این مسیر، تاثیری که او بر دل آن 3 محبوس و بر دل دیگران گذاشته مثال اعلای دیگری از عرفان عملی است که باید آموخت و به آن عمل کرد. جناب اصغر مباشر حج‌تان مقبول خلق و حق.

این خبر را به اشتراک بگذارید