• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 25 خرداد 1401
کد مطلب : 163295
+
-

جایگاه لرزان بزرگان

سانتوس و دشان با آن همه افتخار وضعیت خوبی روی نیمکت پرتغال و فرانسه ندارند

جایگاه لرزان بزرگان

در شماره‌های اخیر از برگزاری بدموقع رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا گفته بودیم. حرف تازه‌ای نیست جز آنکه تیم‌های بزرگ به روند بدشان در وقت اضافه ماراتن فوتبالی این فصل ادامه دادند. فرانسه قهرمان جهان با انبوهی از ستاره‌های بزرگ و گران‌قیمت باز هم شکست خورد و از راهیابی به دور بعدی باز ماند. حریف فرانسه تیم ملی کرواسی، نایب‌قهرمان جهان بود که با گل مودریچ از روی نقطه پنالتی در یکصدوپنجاه‌ویکمین بازی ملی‌اش پیروز شد. در بازی همزمان میان تیم‌های ملی دانمارک و اتریش، دانمارکی‌ها با نتیجه 2بر صفر از سد میهمان خود گذشتند. یوناس ویند و آندریاس اولسن به‌ترتیب در دقایق 21و 37گل‌‌‌های این بازی را به ثمر رساندند. با این نتایج تیم ملی دانمارک با 9‌امتیاز صدر جدول را حفظ کرد، کرواسی 7‌امتیازی شد و به رده دوم صعود کرد، اتریش با 4‌امتیاز در رده سوم قرار گرفت و فرانسه تنها با 2‌امتیاز در قعر جدول باقی ماند. با توجه به اینکه تنها 2‌دور دیگر به پایان مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا باقی مانده، فرانسه مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها از صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات بازماند.
نکته اینجاست که حتی تیم‌های بزرگ در این مقطع نمی‌توانند مطابق ‌شأن و جایگاه خود فوتبال بازی کنند. مصدومانی هم روی دست تیم‌ها باقی مانده. با وجود این در کمتر کشوری برای تغییر کادرفنی به هشتگ‌سازی روی آورده‌اند. سانتوس، سرمربی تیم ملی پرتغال یکی از مربیانی است که هواداران از عملکردش بالای سر این تیم پرستاره راضی نیستند. پس از تساوی در بازی نخست با اسپانیا عده‌ای خواهان اخراج او شده بودند اما با 2‌برد این موج فروکش کرد. عده زیادی خواهان آن بودند که برونو فرناندز در ترکیب قرار نگیرد؛ همان بازیکنی که با 2‌گلش باعث صعود پرتغال به جام جهانی از مرحله پلی‌آف شده بود. مورد دیگر در تیم ملی فرانسه است. دیدیه دشان تا جام جهانی با فدراسیون فوتبال این کشور قرارداد دارد و زین‌الدین زیدان مدت‌هاست در نوبت نشسته تا جایش را بگیرد. بعید است نتایج ضعیف فرانسه در لیگ ملت‌ها به برکناری دشان منجر شود. او فرانسه را قهرمان جام جهانی و لیگ ملت‌های اروپا کرده و در یورو2016این تیم را تا فینال پیش برده. سانتوس هم یک لیگ ملت‌ها و یک یورو برای پرتغال آورده است. وضعیت این 2‌مربی موفق شبیه یکدیگر است. اما خیلی بعید است در فاصله کم باقی‌مانده تا جام جهانی و درحالی‌که تنها دو فرصت دیگر برای دیدار تدارکاتی وجود دارد، این 2‌مربی اخراج شوند.

  سریع‌ترین رکورد
گل هریس سفروویچ، مهاجم ۳۰‌ساله تیم ملی سوئیس به پرتغال در ثانیه۵۷ بازی به سریع‌ترین گل ثبت شده در رقابت‌های تازه تاسیس لیگ ملت‌های اروپا تبدیل شد.

  سقوط به دسته پایین
فرانسه قهرمان جهان در آستانه سقوط به لیگ‌B  قرار دارد. این همان وضعیتی است که تیم ملی آلمان در نخستین دوره این رقابت‌ها دچار آن شده بود اما در نهایت یوفا دلش نیامد آلمان را به دسته پایین‌تر بفرستد!

پیر نمی‌شود لعنتی

لوکا مودریچ با گلی که به فرانسه زد تعداد گل‌های ملی‌اش را با پیراهن کرواسی به 22گل در 152بازی افزایش داد. او با رکورد بازی‌های ملی یاسوشیتو اندو از ژاپن برابر شد و در یک قدمی رکورد سیدجعفر از بحرین قرار گرفت. مودریچ با این همه بازی ملی در فهرست بازیکنان دارای بیشترین بازی برای تیم‌های ملی تازه به رده سی‌ام رسیده. سوه چین آن و بدر المطوی با 195و کریستیانو رونالدو با 189بازی در رده اول و دوم جای دارند.

رکورد آسیایی
با صعود استرالیا به جام جهانی، برای اولین‌بار در تاریخ این مسابقات، قاره آسیا 6‌نماینده خواهد داشت؛ قطر میزبان، ایران، کره‌جنوبی، ژاپن، عربستان و استرالیا. دیشب هم نیوزیلند با کاستاریکا برای سهمیه سی‌ودوم جام‌جهانی مسابقه پلی‌آف داشت. استرالیا در پلی‌آف آسیا - آمریکای جنوبی با پرو که نماینده پنجم آمریکای جنوبی بود، بدون گل مساوی کرد و در ضربات پنالتی این تیم را 5بر 4شکست داد. استرالیا پنالتی اولش را خراب کرده بود اما در نهایت به پیروزی رسید. کانگوروها در پلی‌آف قبل از این موفق شده بودند امارات را شکست دهند. این ششمین حضور استرالیایی‌ها در جام جهانی خواهد بود. آنها دوره گذشته نیز یکی از 5 نماینده قاره آسیا در جام جهانی 2018بودند. استرالیا در جام جهانی 2022با تیم‌های فرانسه، دانمارک و تونس در گروه D رقابت خواهد کرد.
بدنیست نگاهی هم به سایر سهمیه‌های جام‌جهانی پیش‌رو داشته باشیم؛ 13تیم از اروپا که ایتالیای قهرمان قاره هم در آن جایی ندارد و 4‌تیم از آمریکای جنوبی و 5تیم از آفریقا. این را بگذارید کنار 5سهمیه قاره آسیا و ببینید چه ظلمی به 3‌قاره دیگر که فوتبال بهتری دارند شده است. تا سال 1978آسیا تنها یک‌نماینده در جام جهانی داشت. از سال1982تا 1994سهمیه به 2تیم افزایش یافت و این روند از سال1998که جام جهانی 32تیمی شد و آسیا 4‌نماینده معرفی کرد ادامه داشت. آسیا، بعد از اروپا، بیشترین نماینده را در جام جهانی این دوره خواهد داشت!

این خبر را به اشتراک بگذارید