• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 23 خرداد 1401
کد مطلب : 163110
+
-

روایت مخبر از تأثیر گرانی‌های جهانی بر داخل

دولت
روایت مخبر از تأثیر گرانی‌های جهانی بر داخل

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از ۵۴۶واحد اقتصادی راکد و نیمه‌فعال احیاشده با اشاره به افزایش قیمت جهانی برخی کالاهای اساسی و مواد غذایی، گفت: کشورهای اروپایی و آمریکا در ۴۰سال گذشته چنین تورمی را تجربه نکرده بودند تا جایی که در برخی از کشورهای اروپایی کالابرگ و سهمیه روغن به مردم داده می‌شود؛ چراکه در تامین کالاهای مورد نیاز شهروندان خود و قیمت آنها با مشکلات اساسی مواجه شده‌اند. مخبر اصلاح نظام توزیع ارز ترجیحی را از حلقه اول اصلاحات اقتصادی دولت برشمرد و گفت: اگر اجرای این طرح یک الزام قانونی هم نبود، دولت به‌گونه‌ای دیگر و با یک زمانبندی مشخص این طرح را اجرا می‌کرد.
براساس گزارش ایرنا، محمد مخبر با اشاره به پیاده‌سازی طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، گفت: در زمینه تامین نهاده‌های دامی نیز دولت باید تدابیری اتخاذ می‌کرد زیرا که قیمت‌ها فوق‌العاده افزایش یافت و کشور نیز به این نهاده‌ها یارانه اختصاص می‌داد که این امر زمینه‌ساز رانت و قاچاق به برخی کشورهای منطقه شده بود. به تعبیری تا شعاع ۳۰۰کیلومتری کشورهای همسایه جمهوری اسلامی از یارانه اختصاصی دولت ایران به کالاهای اساسی استفاده می‌کردند که با اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی نرخ برخی اقلام در این کشورها تا چند برابر افزایش یافت و این کشورها برای بهره‌گیری از این مزیت یارانه‌‌ای جمهوری اسلامی، تعرفه‌های وارداتی خود روی کالاهای اساسی ایرانی را صفر کرده بودند و پس از اجرای این طرح این کشورها با مشکلات جدی مواجه شدند. مخبر بر فراوانی کالاها و همچنین ثبات قیمت‌ها به‌عنوان 2 اولویت مهم دولت در اجرای طرح مردمی‌سازی‌ و توزیع عادلانه یارانه‌ها تأکید کرد و گفت: پیش از اجرای این طرح در برخی‌ کالاها همانند آرد یا اقلامی چون ماکارونی تا ۳۰هزار میلیارد تومان یارانه به خارج از کشور صادر یا قاچاق می‌شد که این موضوع به هیچ عنوان قابل‌قبول نبود. او گام بعدی دولت برای اصلاح اقتصادی کشور را افزایش ارزش پول ملی، سرمایه‌گذاری‌ها، کاهش نرخ تورم و مدیریت و هدایت نقدینگی در کشور عنوان کرد. معاون اول رئیس‌جمهور سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین اقتصاد دیجیتال و دریا را ازجمله برنامه‌های جدی دولت در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در کشور دانست و گفت: دولت به‌دنبال آن است تا صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را دست‌کم در۳۰شهر در کنار دریا راه‌اندازی کند.
او احیای طرح‌های نیمه‌تعطیل و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی کشور را 2 برنامه مهم دولت سیزدهم برای بازگرداندن سرمایه عظیم راکد به چرخه اقتصادی کشور دانست و تأکید کرد: با اجرای آن نقدینگی عظیم در کشور به سمت تولید و افزایش سرمایه‌گذاری بازمی‌گردد. به گزارش ایرنا، «محمد مخبر» از تمامی نهادهای انقلابی و غیردولتی همانند سازمان بسیج مستضعفین، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خواست تا کمک به دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی را از اولویت‌های اصلی فعالیت‌های خود قرار دهند تا در مراحل بعدی این نهضت واحدهای بیشتری به چرخه اقتصادی کشور برگردند.
مخبر به طرح‌های دولت برای آبرسانی به مناطق با تنش آبی هم گریزی زد و گفت: در گذشته آب از مرکز کشور به شهرهای کنار دریا منتقل می‌شد اما امروز با طرح‌های شیرین‌سازی‌ آب و احداث خطوط انتقال آن، آب آشامیدنی و مصارف دیگر از دریا به مرکز کشور منتقل می‌شود. وی افزود: با احداث 5مسیر انتقال و آبرسانی به‌زودی آب سالم و آشامیدنی و مصارف بهداشتی و کشاورزی به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی، کرمان، یزد و اصفهان می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید