• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 23 آذر 1401
کد مطلب : 180030
+
-

بار جهانی گرانی

در گزارش نشریه اکونومیست درباره گران‌ترین شهرهای دنیا در سال 2022،‌ به افزایش جهانی هزینه زندگی اشاره شده است

گزارش
بار جهانی گرانی

بیشتر انسان‌ها، در سراسر جهان افزایش هزینه زندگی را احساس کرده‌اند، بعضی‌ها کمتر و برای بعضی‌ها بیشتر. شرایط اقتصادی در پی همه‌گیری کرونا و شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین ایجاد کرده، به‌صورت میانگین، هزینه زندگی را در سال 2022میلادی، 8.1درصد افزایش داده است. این آمار براساس محاسبه شاخص جهانی هزینه زندگی که هر ساله توسط واحد هوشمند مجله اکونومیست انجام می‌شود، به‌دست آمده است. رئیس این واحد در بیانیه‌ای درباره گزارشی که اخیرا منتشر شده گفته است:«جنگ در اوکراین، تحریم‌های غربی علیه روسیه و سیاست‌های کووید صفر در چین، در ترکیب با افزایش نرخ بهره، باعث افزایش هزینه زندگی در سراسر دنیا شده است. اثر آن را به‌وضوح می‌توان در شاخص امسال دید: میانگین هزینه‌ها در 172شهر افزایش پیدا کرده‌اند که وسیع‌ترین و شدیدترین افزایش در 20سالی است که ما در حال بررسی و جمع‌آوری دیتا هستیم. علاوه بر افزایش هزینه‌ها در بخش‌های انرژی، هزینه‌های در بخش غذا، خدمات و مسکن هم افزایش چشمگیری داشته است.»

اروپایی‌ها در صدر
با وجود افزایش جهانی هزینه زندگی شهری، برخی مناطق در دنیا زیر فشار بیشتری هستند. در میان 10 شهر گران دنیا در فهرست امسال، 4شهر در اروپا قرار دارند: زوریخ سوئیس (ششم) بدترین وضعیت را دارد و پاریس پایتخت فرانسه، ‌کپنهاگ پایتخت دانمارک و دیگر شهر سوئیسی یعنی ژنو در رده‌های بعدی هستند.
بزرگ‌ترین معضل در غرب اروپا، افزایش هزینه‌های بخش انرژی و به‌خصوص گاز است که پیامد مستقیم جنگ اوکراین است. در مقایسه با سال گذشته، یک لیتر بنزین 22درصد افزایش قیمت داشته است.
و تعجب‌آور نیست که شهرهای روسیه، مثل مسکو و سنت‌پترزبورگ هم شاهد افزایش چشمگیر هزینه زندگی بوده‌اند. امسال شهر کی‌یف - پایتخت اوکراین- در تحلیل لحاظ نشده است.
در صدر این فهرست، نیویورک قرار دارد؛ ابرشهر آمریکایی، با وجود انتظارات همیشگی، به‌صورت شگفت‌آوری هرگز قبل از این در صدر این لیست نبوده و امسال حضوری غافلگیرکننده در آن بالا دارد. در فهرست سال گذشته، ‌نیویورک در رده ششم بود و امسال جهش بزرگی داشته است. این شهر، رتبه اول را به‌صورت مشترک با سنگاپور، شهری که نماد زندگی گران و تجملی است، به‌خود اختصاص داده است. 2 کلانشهر دیگر آمریکایی، یعنی لس‌آنجلس و سن‌فرانسیسکو هم در 10 شهر گران دنیا هستند. در مجموع 22شهر از 172شهری که سالانه بررسی می‌َشوند در آمریکا هستند.
سال گذشته، رتبه اول، به تل‌آویو در رژیم صهیونیستی تعلق داشت اما این شهر، حالا به رده سوم فهرست سقوط کرده است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید