یکی از نکات مثبت ثبت جهانی، این است که بیش از گذشته پای گردشگران داخلی و خارجی را به آن منطقه میکشاند؛ اتفاقی که رونق گردشگری را برای اهالی به ارمغان میآورد و منجر به دیپلماسی فرهنگی و تمدنی میشود. بعد از ثبت جهانی مکانهای پیش از تاریخ دره خرمآباد آثار جهانی ایران در یونسکو به 29مورد رسید. اما آیا این آثار توانسته دیپلماسی تمدنی را برای ایران رقم بزند؟
مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در گفتوگو با گروه سرزمین من در تلویزیون اینترنتی همشهری اعلام کرد که آنچه در تدوین و تصویب پروندههای ثبت جهانی برای ما اهمیت دارد، خلق تصویری شایسته از پیشینه تمدنی کشورمان است.
علیرضا ایزدی با بیان اینکه هدف تنها ثبت یک اثر نیست
بلکه ارائه تصویری از غنای فرهنگی و تاریخی ایران است که بتواند در جذب گردشگران و تقویت تصویر جهانی کشور مؤثر باشد، افزود: در سالهای اخیر، یکی از چالشهای مهم کشور ما، کمبود تبلیغات مؤثر و مواجهه با جریانهای ضدتبلیغاتی گسترده بوده است.
در همین جنگ تحمیلی اخیر 12روزه نیز شاهد بروز شدید این جنگ رسانهای بودیم. در چنین شرایطی، ثبتهای جهانی یک ابزار مؤثر و معتبر برای معرفی میراث تمدنی ایران محسوب میشوند. اغلب تورهای گردشگری، چه در ایران و چه در سایر کشورها، براساس همین آثار ثبتشده برنامهریزی میشوند؛ چرا که این آثار از اعتبار جهانی برخوردارند و اصطلاحاً یونیک یا یگانهاند.ایزدی به اهمیت استفاده از ظرفیتهای فرهنگی برای معرفی ایران اشاره کرد و گفت: در 2 مقطع تاریخی مهم، دوران کرونا و جنگ تحمیلی
۱۲ روزه، شاهد بودیم که با وجود محدودیتها، علاقهمندی به ایران و فرهنگ آن کاهش نیافت. پیش از کرونا، آمار گردشگران ورودی به کشور از مرز ۸میلیون نفر عبور کرده بود و حتی پیش از آغاز جنگ تحمیلی اخیر، با وجود تبلیغات منفی گسترده، ایران مقصد بیش از ۵میلیون گردشگر بود. این آمار نشان میدهد که یکی از موفقترین ابزارهای معرفی کشور، نه فعالیتهای سیاسی یا نظامی، بلکه استفاده از ظرفیتهای فرهنگی و تمدنی است.
چهار شنبه 25 تیر 1404
کد مطلب :
259209
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/rRkP2
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved