• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161366
+
-

آرایش نفتی نفت‌فروشان

چهره روز
آرایش نفتی نفت‌فروشان

فریدون برکشلی، مدیر گروه دفتر مطالعات انرژی وین در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس که آیا پس از اعمال تحریم علیه روسیه و محدودیت صادرات نفت این کشور به اروپا، نفت روسیه رقیب نفت ایران در بازار چین شده است، می‌گوید: در کوتاه‌مدت، هر عرضه‌کننده‌ای که به بازار و مقصد مشخصی وارد می‌شود، تهدیدی برای عرضه‌کننده قبلی ایجاد می‌کند اما وقتی که عرضه در بازار بیش از تقاضاست، جنگ سهمیه‌ها بین عرضه‌کنندگان بدیهی است.
این کارشناس خبره نفتی ادامه می‌دهد: وقتی تولیدکنندگان قادر به عرضه سهمیه تخصیصی خود به بازار نیستند، یعنی تمام تولیدکنندگان اوپک، اوپک‌پلاس و غیراوپک همه تولید می‌کنند ولی باز هم تقاضا بیشتر از عرضه است، بنابراین تولیدکننده‌ای جای فروشنده دیگری را در بازار نمی‌گیرد. البته بازارهای مقصد جابه‌جا می‌شوند.
گفته‌های برکشلی نشان می‌دهد شائبه تلاش روسیه برای فروش نفت بیشتر حتی با قیمت‌های پایین‌تر می‌تواند درست باشد، که در این صورت تهدیدی علیه دیگر کشورهای فروشنده نفت خواهد بود و به جنگ پنهان نفتی دامن می‌زند. بدیهی است در این شرایط کشورهای فروشنده نفت وقتی ببینند روسیه بخش زیادی از نیاز نفتی چین یا هند را به‌عنوان 2کشور مصرف‌کننده نفت به‌خود اختصاص می‌دهد، آن‌هم با تخفیف قابل توجه، تلاش خواهند کرد نفت خود را به سمت مقصدها و کشورهای خریدار سوق دهند. در این میان ایران بیشترین فشار را متحمل خواهد شد، زیرا دسترسی به قاره سبز برای فروش نفت به کشورهای اروپایی مسدود است و هند، کره‌جنوبی و ژاپن هم مدت‌هاست خرید نفت از ایران را به حداقل ممکن رسانده‌اند. این امری طبیعی است که همه تولیدکنندگان در بازار جهانی نفت دنبال مشتری باشند، اما مهم این است که ما هم مشتریان خود را حفظ کنیم و تلاش کنیم با رفع تحریم‌ها یا غلبه بر آن، بر مقصد و تعداد خریداران نفت اضافه کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید