• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 16 اسفند 1399
کد مطلب : 126030
+
-

رأی نفت‌فروشان به ثبات در بازار

اوپک
رأی نفت‌فروشان به ثبات در بازار

وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس بر سر تداوم روند کنونی کاهش تولید اعضای این ائتلاف به اجماع رسیدند و با افزایش تولید روزانه ۱۵۰هزار بشکه‌ای روسیه و قزاقستان در‌ماه آوریل موافقت کردند. به گزارش همشهری، این تصمیم کشورهای عمده نفت‌فروش دنیا شامل اعضای اوپک و برخی دیگر از کشورها ازجمله روسیه باعث شد تا قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی با رشد قیمت مواجه شود. ۲۳تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به اوپک‌ پلاس، روز پنجشنبه در چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی این ائتلاف از طریق ویدئوکنفرانس ضمن مستثنی کردن روسیه و قزاقستان همانند ماه‌های فوریه و مارس، با تداوم رقم کنونی کاهش تولید موافقت کردند. با این تصمیم، مقدار کاهش تولید اعضای اوپک پلاس بر مبنای رقم کاهش تولید‌ماه مارس سال۲۰۲۱ میلادی، در‌ماه آوریل به ۶میلیون‌و۹۰۰هزار بشکه در روز می‌رسد. عربستان همچنان به کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود در‌ماه آوریل ادامه می‌دهد.
وزیر نفت ایران پس از پایان چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس، با مثبت ارزیابی کردن این نشست، گفت: وضع بازار هم‌اکنون باثبات است. بیژن زنگنه افزود: تصمیم اصلی این بود که در عمل روسیه و قزاقستان در آوریل روزانه ۱۵۰هزار بشکه به تولید خود بیفزاید و نشست بعدی اوپک‌پلاس نیز یکم آوریل (۱۲اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود. زنگنه گفت: براساس تصمیم‌ نشست امروز، عربستان‌ در‌ماه آوریل به کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود ادامه می‌دهد.
آیا نفت 70دلاری در راه است؟ با تصمیم کشورهای نفت‌فروش دیروز هر بشکه نفت در بازارهای جهانی با رشد 3درصدی مواجه شد و هر بشکه نفت برنت دریای شمال حدود 66دلار، نفت سبک آمریکا 69دلار و ارزش سبد نفتی اوپک هم البته قبل از نشست اوپک پلاس حدود 62دلار قیمت خورد که باید اثر این تصمیم بر سبد نفتی اوپک را در روزهای آینده مشاهده کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید