• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 1 خرداد 1401
کد مطلب : 161299
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpX2X
+
-

رئیس‌جمهوری در بازدید از سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران:

رسانه‌ها جوانان را به کتاب‌خواندن تشویق کنند

کتاب
رسانه‌ها جوانان را به کتاب‌خواندن تشویق کنند

بازدید ر‌وسای‌جمهور از نمایشگاه کتاب تهران تقریبا به سنت تبدیل شده و در ادوار مختلف ریاست‌جمهوری، نمایشگاه کتاب، به‌عنوان مهم‌ترین پاتوق فرهنگی کشور، میزبان رؤسای قوه مجریه بوده است. حضور رئیس‌جمهور در نمایشگاه به‌نوعی یادآوری اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی و موجب دلگرمی اهالی نشر است تا بتوانند نیازها و مسائل و مشکلاتشان را با شخص رئیس‌جمهور در میان بگذارند و امیدوار باشند که موانع و مشکلات سریع‌تر برطرف می‌شوند. روز گذشته نیز، رئیس‌‌‎جمهور با حضور در مصلای امام‌خمینی(ره) از بخش ناشران عمومی سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کرد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، در این بازدید، رئیس‌جمهور را همراهی می‌کردند.

تببین آثار کتاب‌خواندن
در جریان این بازدید، آنطور که ایرنا گزارش داده، ‌ سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی و در پاسخ به سؤال مجری در مورد اینکه چه کنیم تا جوانان بیشتر با کتاب انس بگیرند، گفت: خود این نمایشگاه کتاب از جلوه‌های معرفی بهترین‌‌ها و جدیدترین‌ها‌ست و به‌نظرم یکی از جلوه‌ها و یکی از رویدادهای مهم فرهنگی است که می‌تواند جوان‌ها را مشتاق به کتاب‌خواندن کند.
رئیس‌جمهور در ادامه در مورد نقش رسانه‌ها برای ترغیب بیشتر جوانان به‌ ‌ کتاب و کتابخوانی نیز گفت: در رسانه‌ها مثلا شما که رادیو جوان هستید، معرفی جدیدترین‌های حوزه نشر خیلی مؤثر است. همچنین آثار کتابخوانی و آثار کتاب‌نخواندن را باید تشریح کنید. یعنی تبیین آثار خواندن کتاب و نخواندن کتاب را بگویید. اگر هر دو بخش مثبت و منفی برای مردم و جوان‌ها روشن شود، به‌نظر من در ایجاد شوق در جوان‌ها بسیار مؤثر است. وی تأکید کرد: شما به‌عنوان رادیو جوان کارها را معرفی کنید. اگر جلوه یک فرد کتابخوان و یک فرد کتاب‌نخوان را خوب برای مردم و جوان‌ها به تصویر بکشید، به‌نظر من این خودش بهترین مشوق است.

تهران، مشهد و قم؛ بیشترین خریداران کتاب 
همچنین، مدیرکمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران از ثبت 352هزار و 827سفارش در بخش مجازی تا نهمین روز خبر داد و گفت: از این تعداد، 273هزار و 290سفارش تحویل پُست شده است.
به‌گفته حسین صفری، معاون اجرایی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مجموعه سفارش‌های نمایشگاه مجازی تا ساعت ۱۰صبح روز سی‌ام 352هزار و 827سفارش بوده ‌که از این میزان 273هزار و 290سفارش تحویل پست شده است. 131هزار و 622سفارش نیز توزیع شده است و از میان آنها تهران، مشهد و قم بیشترین خریداران نمایشگاه مجازی کتاب تهران بوده‌اند.
صفری در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران، گفت:‌ بخش مجازی نمایشگاه کتاب ظرفیت واقعی خریدار و ناشر را مشخص کرد، اینکه اعتبار خرید روی کد‌ملی افراد ثبت می‌شود‌، ظرفیت بسیار خوبی است، امسال در روزهای پایانی نمایشگاه هنوز هم امکان ثبت‌نام دانشجویان و دریافت بُن برای خرید از نمایشگاه مجازی وجود دارد.
به‌گفته وی، اگر نمایشگاه مجازی را همزمان با نمایشگاه فیزیکی برگزار نمی‌کردیم، همه روزهای نمایشگاه به‌شدت شلوغ می‌شد. در‌حالی‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره حضور حداقلی مهمانان خارجی نیز تأکید کرده بود. عریض‌کردن راهروها، رعایت فاصله اجتماعی و هر آنچه را که مقدور و شدنی بود، در نمایشگاه پیاده کردیم تا سلامت مردم به خطر نیفتد.
صفری با اشاره به استقبال برخی ناشران نمایشگاه مجازی، گفت: در بخش ناشران دانشگاهی رغبت بسیار زیادی برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران وجود داشت.
 وی درباره انتقادات ناشران کودک و نوجوان و جانمایی آنها در طبقه منفی یک رواق شرقی، گفت: تنها فضایی که به جز شبستان اصلی می‌توانست متراژ مفید را برای ناشران کودک و نوجوان به ما بدهد، طبقه منفی یک رواق شرقی است. بقیه سالن‌ها 6 تا 7هزار مترمربع را پاسخ نمی‌دهند، مثلا طبقه اول رواق شرقی 2 تا 3هزار مترمربع در اختیار ما قرار می‌دهد.
 مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه به برخی از ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده درخصوص اطلاع‌رسانی محیطی در روزهای نخست نمایشگاه نیز توضیح داد: در این حوزه نیز تا حدودی غفلت کردیم؛ البته این کار را به بخش خصوصی سپرده بودیم که نتوانست در ادامه مسیر، به تعهدات خود عمل کند که بلافاصله کار را به مجموعه دیگری سپردیم تا کارها عقب نیفتد.
روز گذشته، آخرین روز بخش فیزیکی سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران بود اما به‌گفته علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بخش مجازی نمایشگاه 2‌روز تمدید شده که مدت زمان آن تا ساعت ۲۴ روز دوشنبه، دوم خرداد است.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید