• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160562
+
-

تورم اصلاح قیمت‌ها؛ فقط 10درصد

براساس مطالعه 4مرکز پژوهشی، تورم ناشی از مردمی‌سازی یارانه‌ها کمتر از ۱۰درصد خواهد بود

نرخ تورم با اجرای فاز جدید هدفمندی یارانه ارزی4200 چه میزان افزایش می‌یابد؟ برنامه دولت برای مهار تورم و سطح عمومی قیمت‌ها چیست؟ برآورد 4سازمان دولتی نشان می‌دهد با حذف ارز ترجیحی حداکثر 10درصد بر نرخ تورم فعلی اضافه می‌شود. دولت تصمیم دارد با مردمی‌سازی و تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها، قدرت خرید مصرف‌کنندگان به‌ویژه دهک‌های متوسط و فقیر را افزایش دهد.
به‌گزارش همشهری، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در 2اظهارنظر جداگانه تورم ناشی از مردمی‌سازی یارانه‌ها را حداکثر 10درصد برآورد کرده‌اند. این اظهارنظرها در شرایطی بیان می‌شود که تا چند روز دیگر مرکز آمار ایران نخستین گزارش خود را از وضع شاخص قیمت‌ها پس از حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی منتشر می‌کند. نرخ تورم سالانه در پایان فروردین سال1401 به‌گفته مرکز آمار به 39.2درصد رسیده بود.

تحلیل بانک مرکزی
علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره تورم حاصل از اصلاح سیاست ارز ترجیحی می‌گوید: تورم ایجاد شده بخشی از ناحیه تقاضا و بخشی از ناحیه عرضه است. تورم حاصل از ناحیه عرضه براساس محاسبات انجام شده ۱۰درصد است. به‌گفته او، البته یارانه حمایتی واریزی تورم ناشی از اصلاح قیمت‌ها را تا حد زیادی جبران می‌کند. به‌گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، دولت برای تامین مبالغ یارانه‌های پرداختی نقدینگی خلق نکرده بلکه یارانه‌های واریزی از محل وجوه دولت و درآمد سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شده است. براساس قانون بودجه امسال، ‌بانک مرکزی موظف است برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و براساس درخواست سازمان برنامه و بودجه یک درصد جمع مصارف جدول تبصره (۱۴) را به‌صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد، این تنخواه باید حداکثر تا 2ماه پس از دریافت تسویه شود و شرط استفاده مجدد از این تنخواه، تسویه تنخواه قبلی است.

کمتر از 10درصد
محمد رضا فرزین، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی نیز که این روزها در نشست‌های اقتصادی دولت درباره هدفمندی یارانه‌ها هم حضور فعال دارد، اعلام کرد: براساس مطالعه 4مرکز پژوهشی، تورم ناشی از طرح اصلاح یارانه‌ها کمتر از ۱۰درصد خواهد بود. فرزین ادامه داد: 4مرکز پژوهشی شامل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، مرکز آمار و مؤسسه پژوهش برنامه‌ریزی اعلام کرده‌اند اثر تورمی طرح اصلاح یارانه‌ها زیر ۱۰درصد خواهد بود، حتی برخی گفته‌اند 7.8درصد و برخی 8.1درصد اعلام کرده‌اند. فرزین در مورد اینکه آیا طرح کمک معیشتی نقدینگی ایجاد می‌کند؟ توضیح داد: دولت قبلا‌ ارز ۴۲۰۰تومانی به مردم می‌داد اکنون می‌گوید در سامانه نیما به فروش برسد و تفاوت آن را به‌عنوان کمک معیشتی بپردازد بنابراین نقدینگی جدید ایجاد نمی‌کند اما اگر قدرت خرید دهک‌های پایین را اضافه کند ممکن است مقداری تورم ایجاد شود.
او که در دولت محمود احمدی‌نژاد مسئولیت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در مقام رئیس ستاد تحول اقتصادی بر عهده داشت، تأکید کرد: اگر تورم ۴۰درصدی را درنظر بگیریم مجموع هزینه‌ خانوارهای روستایی به‌طور میانگین در سال ۱۲میلیون تومان است که یارانه آنها ۶۰درصد هزینه خانوار را جبران می‌کند و دهک‌های پایین از یارانه‌ها بهره‌مندی بیشتری خواهند داشت.

مهار تورم؛ هدف دولت
هفته گذشته هم مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه معیشتی به تزریق نقدینگی و افزایش نرخ تورم منجر می‌شود، تأکید کرد: از شهریور ماه سال گذشته تاکنون قیمت کالاهای اساسی ۶۰ تا ۸۰درصد افزایش یافته، اما دولت می‌خواهد اثر این افزایش را کاهش دهد و از طرفی این موضوع تورم را هم مدیریت می‌کند. باید با تورم مقابله کرد تا قدرت خرید مردم بالا برود. او افزود: می‌خواهیم یارانه‌ را به حلقه آخر زنجیره بدهیم. البته برخی اقتصاددانان می‌گویند اگر به مردم پول نقد بدهید تقاضا  افزایش می‌یابد. درحالی‌که دولت در سال‌های قبل با دلار ۴۲۰۰تومانی پول بازار را جمع می‌کرد الان با دلار نیمایی ۲۴هزار تومانی آن را جمع‌آوری می‌کند.

4200تورم‌ساز بود
پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی هم می‌گوید: به‌طور مشخص بانک مرکزی بعضا برای تأمین ارز ترجیحی از بازار نیما و به نرخ نیمایی ارز خریداری کرده و در نتیجه این امر به افزایش پایه پولی و نقدینگی و در نهایت به افزایش تورم منجر شده و به نوعی مالیات تورمی را بر هموطنان تحمیل کرده است. قربانی تأکید کرد: جهت‌گیری دولت سیزدهم این است که با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی تورم کاهش یابد، قاچاق، صدمه به تولید و غیره حذف شود و حمایت از خانوارها در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد و یارانه‌ها به‌صورت مستقیم به خانوارها پرداخت شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید