• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 24 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 160534
+
-

کارشناسان نظر می‌دهند

چهره‌ها/ضرورت‌های حذف ارز ترجیحی

 با وجود مخالفت‌های برخی گروه‌های ذی‌نفع با حذف ارز ترجیحی اغلب اقتصاددانان متفق‌القولند که نظام یارانه‌ای که در طول سال‌های گذشته شکل گرفته یکی از مهم‌ترین گرفتاری‌های اقتصاد ایران است که زمینه بروز رانت و فساد را فراهم کرده است. با تکیه بر داده‌های آماری اغلب اقتصاد دان اعتقاد دارند نظام یارانه‌ای باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود. در واقع آنچه اقتصاددانان از آن با نام جراحی اقتصادی یاد می‌کنند همان اصلاح نظام یارانه‌ای و اصلاح نظام بودجه‌ریزی است. اما این فرایند با دشواری‌هایی در زمان اجرا روبه‌رو بوده و موجب شده برخی گروه‌های ذی‌نفع با تکیه به این دشواری‌ها با اجرای این طرح مخالفت و حتی افکار عمومی را متشنج کنند، درحالی‌که هم فعالان اقتصادی و هم کارشناسان اقتصادی از اجرای این طرح حمایت می‌کنند و بر این باورند که اگرچه ممکن است در ابتدای اجرای طرح حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام یارانه‌ای، برخی قیمت‌ها در یک مقطع کوتاه با رشد مواجه شود اما این اقدام در بلندمدت مانع از تورم‌های مداوم و پیوسته خواهد شد که در طول سال‌های گذشته به کاهش سطح معیشت و قدرت خرید خانوارها منجر شده است.

بهزاد رحیمی / عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس 

هیچ‌کس نمی‌تواند نقش ارز ۴۲۰۰تومانی را در فساد و رانت منکر شود، روشن است که یک عده از این وضع سوءاستفاده کرده‌اند. چنانچه بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها به درستی مدیریت شود و مردم هم ضرورت آن را درک کنند، بدون شک در درازمدت نتیجه مثبتی را شاهد خواهیم بود. ناکارآمدی‌ها در توزیع ارز ۴۲۰۰تومانی سبب شده، نتیجه آن عکس شود. به این معنا، به‌جای آنکه پرداخت این ارز در سبد خانوارمصرف‌کننده تأثیر مثبت گذارد، بیشتر حال واسطه‌ها را خوب کرده و بر شرایط تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی یا تغییری به‌وجود نیاورده یا اگر هم تأثیری داشته، در جهت منفی بوده است.

محمد قربانی / معاون وزیر جهادکشاورزی

در اصلاح یارانه آرد فوریت وجود داشت. یارانه‌ای که در حوزه آرد به بخش صنف و صنعت می‌دادیم از جیب مردم خارج می‌شد و به مصرف‌کننده خارجی تعلق می‌گرفت. با اصلاح نظام یارانه‌ای به مرور چرخه فساد و رانت جمع می‌شود و شرایط برای مردم بهتر خواهد شد و مردم آن زمان متوجه می‌شوند که این کار درست و منطقی بوده است وقتی کم‌کم در مسیر ریل‌گذاری اقتصادی دولت قرار بگیریم نتایج آن برای مردم کاملا مشخص خواهد شد.

حمید کاشانی / مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم‌گذار

 حذف ارز ترجیحی در آینده با توجه به اختلاف ارز به نفع صنعت است. حذف ارز ترجیحی کاری بود که باید در ۲سال گذشته که اختلاف ارز کمتر بود، انجام می‌شد. افزایش بهره‌وری و بهتر شدن تولید با حذف ارز ترجیحی رقم می‌خورد. 

سیدمحمدرضا بنی‌طبا /  سخنگوی صنایع فراورده‌های لبنی 

حذف ارز ترجیحی به رقابتی شدن زنجیره صنعت لبنی منجر می‌شود. نتیجه این رقابتی شدن افزایش بهره‌وری خواهد بود و تولید شیر خام با کیفیت بیشتر انجام خواهد شد بنابر این حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن کل زنجیره تولید صنایع لبنی به نفع مصرف‌کننده خواهد بود.

حبیب اسداله‌نژاد  / مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی

حذف ارز ترجیحی سبب می‌شود از هدررفت سرمایه‌های ملی جلوگیری شود و افزایش بهره‌وری در تولید را به‌دنبال خواهد داشت.همچنین تولید در واحدهای مرغداری با حذف ارز ترجیحی اقتصادی‌تر خواهد شد.

سیدرضا فاطمی‌امین  / وزیر صنعت، معدن و تجارت 

 مصرف روزانه روغن درکشور 4هزار تن است که در روز پنجشنبه 4هزار تن روغن تولید و روز جمعه نیز 3هزار و 500تن روغن تولید می‌شود. برای روز شنبه نیز با تولیدکنندگان هماهنگ شده تا تولید را به 5هزار تن افزایش دهند. روز پنجشنبه وزارت جهادکشاورزی 80هزار تن روغن خام در بین کارخانه‌های تولیدکننده توزیع کرده است.

محمد مخبر  / معاون اول رئیس جمهوری

در آزادسازی و متناسب سازی و جهت دار کردن ارز های یارانه از جمله ۴۲۰۰ تومانی ناچار بودیم و این زیر نظر قانون بود و باید این هدفمندی و آزاد سازی را اجرا می کردیم، این کار در اختیار خود دولت نبود که انجام بدهد یا ندهد ، الزامات بودجه ای بود که باید این کار انجام می گرفت . همکاران ما در دولت محاسبات دقیقی انجام دادند که کالاهایی مانند مرغ، شیر و روغن چه قیمتی داشته باشد و با توجه به تحلیلی که روند اقتصادی و الزامات و عوامل موثر بر قیمت اقلام داشت، این قیمت ها تعیین شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید