• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 17 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 159822
+
-

10روز بارندگی و خسارت به 17 استان

بارندگی‎های اخیر چند هزار میلیارد خسارت در پی داشته و پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی از تداوم سامانه بارشی‌تا فرداست

گزارش
10روز بارندگی و خسارت به 17 استان

حمیده پازوکی  - خبرنگار

بارش شدید باران در 10روز گذشته بیشتر استان‌های کشور را با مشکل آب‎گرفتگی و سیل مواجه کرد. آنطور که رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر گفته است ۱۷استان کشور ازجمله آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، جنوبی و رضوی، زنجان، سمنان، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، یزد و تهران در این مدت با آب‎گرفتگی و سیل مواجه شدند و نیروهای امدادی برای کمک به آنها مراجعه کردند.
به‌گفته مهدی ولی‌پور، در این مدت 2645نفر امدادرسانی شده‌اند و مایحتاج لازم هم در اختیار آنان قرار داده شده است. با این حال بعضی استان‌ها مثل یزد، خراسان رضوی و اردبیل در این سیل به‌جز نیاز به کمک‎های امدادی آسیب جدی نیز متحمل شده‌اند و خسارت فراوانی دیده‌‎اند؛ خساراتی که به جز شدت سیل، آماده نبودن زیرساخت‌‎های استان‌ها در آن نقش دارد.

بیشترین خسارت سیل در یزد
در میان استان‌هایی که در 10روز گذشته گرفتار سیل شده‌اند، یزد بیشترین خسارت را متحمل شده است. در روزهای اخیر برای این استان ۳۰میلی‌متر بارندگی ثبت شد که در دوره بازگشت ۱۰۰ساله اخیر برای نخستین‌بار اتفاق افتاده است.
به‌گفته مدیرکل مدیریت بحران این استان، خسارت سیل اخیر در یزد تاکنون 1264میلیارد تومان برآورد شده است. محمدعلی ملک‌زاده با بیان اینکه ظرفیت‌های شهری و اقتصادی در سیلاب اخیر، متحمل خسارت فراوان شده است، می‎گوید: سیلاب اخیر به امکانات زیربنایی، بناهای مسکونی، تجاری، بخش صنعت و حوزه کشاورزی خسارت وارد کرده که ۵۰‌درصد آن در بخش کشاورزی و به قنوات و چاه‌ها، بند‌های خاکی و سیل‌بندها وارد شده است.
به‌گفته وی، در بخش اماکن مسکونی و تجاری که بنیاد مسکن خسارت آنها را تأیید کرده، تامین اعتبار لازم آغاز شده است. ملک‌زاده همچنین درباره دلایل آسیب سیل به شهر یزد می‌‌گوید: در ۳۰سال گذشته سیل‌بند‌هایی در بالادست شهر یزد ایجاد شد که تا پیش از سیل همه آنها سالم بود. با این حال حجم بالای آب موجب ایجاد سیل شد. ظرفیت سیل بند‌ها برای بلندمدت پیش‌بینی شده بود، اما خیابان‌کشی روی خود سیل‌بند یا خروجی آن در برخی از نقاط موجب شد آب وارد شهر یزد شود.

آسیب سیل به کشاورزی خراسان رضوی
در بیش از یک هفته گذشته باران شدید موجب بروز سیلاب در خراسان رضوی شد و به بخش‌های زیادی از این استان صدمه زد. مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با بیان اینکه خسارت بارش‌های اخیر این استان هنوز کامل برآورد نشده است به همشهری می‌گوید: در روزهای گذشته شهرستان‌های کلات، گناباد، سبزوار، چناران، فیروزه، خوشاب، باخرز، قوچان، نیشابور، دره‎گز و صالح‌آباد خراسان رضوی از سیل آسیب‌دیده‌ و زیرساخت‌ها، باغات، مزارع و قنوات آنها با آسیب جدی مواجه شده‌اند.
محسن نجات با بیان اینکه خط انتقال آب، پل‌ها، بناها و راه‌ها مهم‌ترین بخش‌های زیرساختی هستند که سیل اخیر به آنها آسیب رسانده است، می‌گوید: شهرستان کلات در این زمینه بیشترین آسیب را دیده و خطوط انتقال آب در بیش از 10روستای آن قطع و به همین دلیل، زمینه آبرسانی سیار در این نواحی فراهم شده است. حدود 3راه هم در این شهرستان بسته است که بعد از فروکش سیل بازگشایی خواهند شد.
وی با بیان اینکه شرایط در استان پایدار است، می‎افزاید: باغ‎ها و کشاورزی استان هم در این سیل متحمل آسیب شده است که از آن جمله می‌توان به خسارت باغ‎های پسته در شهرستان فیروزه و محصولات باغی و زراعی در شهرستان گناباد اشاره کرد.
مدیرکل بحران خراسان رضوی با بیان اینکه خوشبختانه نیاز به اسکان اضطراری و امدادرسانی جدی در استان وجود نداشته است، ادامه می‌دهد: براساس آنچه اداره‎کل هواشناسی استان به ما اعلام کرده است سامانه بارشی فعلا از استان خارج شده، با این حال نیروهای امدادی در یکی دو روز گذشته آماده‌باش خواهند بود.

اصفهان خسارتی نداشت
به‌جز 2استان یادشده خلخال در استان اردبیل هم از سیل، تگرگ و باران حدود 48میلیارد تومان خسارت دیده است. همچنین در فضای مجازی، فیلمی از جاری شدن سیلاب در خیابانی در اصفهان و سرازیر شدن آن از یک پل منتشر شده بود، با این حال اخبار منتشر شده خبر از وقوع سیلاب در اصفهان نمی‌داد. منصور شیشه‎فروش، مدیرکل مدیریت بحران اصفهان به همشهری می‌گوید: بارش‎هایی که در استان اتفاق افتاد رگباری بود و تبعات آن در مدت کوتاهی رفع شد.

   براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور سامانه بارشی که در چند استان سیل به‌دنبال داشته است تا یکشنبه- 18اردیبهشت- همچنان فعال است و در روزهای آینده نیز ممکن است، تگرگ، آب‎گرفتگی و سیل به‌دنبال داشته باشد. با هر سیل یا باران همواره خبر از خسارت دیدن راه‌ها، کشاورزی و منازل شنیده می‌شود، در شرایطی که هنوز جبران خسارت سیل سال‌های گذشته به سرانجام نرسیده است، توجه به اقدامات پیشگیرانه می‌تواند هم از خسارت به مردم جلوگیری کند و هم هزینه‌های بیشتری را بر دوش  دولت نیندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید