• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153325
+
-

افزایش پایگاه های واکسیناسیون بسته به شرایط

علی نصیری- رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران

  واکسیناسیون در پایگاه‌های مدیریت بحران براساس شرایط تغییر می‌کند. اگر در پایگاهی 8واکسیناتور حضور داشته و با کلی هزینه در طول روز متقاضیانی زیر 50نفر داشته باشد، تعداد واکسیناتورها را کم می‌کنیم. هدف ما تزریق واکسن کرونا به مردم است؛ نه اینکه تعداد پایگاه‌های واکیسناسیون را افزایش دهیم. البته به مرور زمان متوجه شدیم که شهروندان از مراکز سیار بیشتر از مراکز ثابت استفاده کرده‌اند؛ برای همین، اتوبوس‌های زندگی (سیار) از روز نخست تا حالا بدون اینکه با کاهش اتوبوس مواجه شوند، فعالیت خود را در مورد واکیسناسیون ادامه داده‌اند. برای هر منطقه یک اتوبوس زندگی درنظر گرفتیم، ولی با توجه به شرایط مناطق 22گانه تغییراتی را ایجاد کردیم؛ مثلا در منطقه9 استقبال از اتوبوس زندگی کم و استقبال در بازار تهران زیاد بوده؛ برای همین 2اتوبوس سیار را در بازار مستقر کردیم. درواقع برحسب نیاز هر منطقه تعداد اتوبوس‌های سیار را در نظر می‌گیریم. پایگاه‌های مشارکتی سازمان مدیریت بحران 26عدد و در اختیار وزارت بهداشت، اورژانس، سپاه، بسیج و... است تا واکسیناسیون انجام شود.
 در شهرداری تهران 22اتوبوس سیار داریم و زمانی 4واکسیناسیون خودرویی داشتیم که با سرد شدن هوا، دیگر مراجعه‌کننده‌ای به آن صورت نداشتیم. درواقع دیگر  نیازی به واکسیناسیون خودرویی نبود و در نهایت تعطیل شد. هم‌اکنون از پایگاه‌های ثابت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران پایگاه معلم در منطقه8، پایگاه آل‌احمد در منطقه17، پایگاه خلیج‌فارس در منطقه18، پایگاه بهشت زهرا در منطقه20، پایگاه فرهنگ و رسانه در منطقه3، پایگاه طرشت در منطقه2 و سالن ولایت در منطقه12 فعال هستند. پیش‌تر و در ابتدای فعالیت واکسیناسیون توسط شهرداری تهران، 14سوله بحران در سطح شهر به تسریع در روند واکسیناسیون کمک می‌کردند، اما به‌دلیل اینکه اغلب شهروندان دوز اول و دوم واکسن خود را دریافت کرده‌اند، کم‌کم سوله بحران ثابت به 7پایگاه کاهش پیدا کرد. البته همانطور که در ابتدای صحبت‌های خود عرض کردم، برحسب شرایط بازهم می‌توانیم تعداد سوله‌های ثابت را افزایش دهیم. اتوبوس‌های زندگی در مراسم سالگرد شهید سردار قاسم سلیمانی در مسیر راهپیمایی قرار گرفتند تا واکسیناسیون شهروندان صورت بگیرد. اگر در مراسم 22بهمن مسیرهای راهپیمایی مشخص شود، باز هم با اتوبوس‌های زندگی در خدمت مردم خواهیم بود. به‌طور کلی در مراسم‌ها یا تجمعات مردمی، اتوبوس‌‎های زندگی برای واکسیناسیون در خدمت مردم هستند. در عین حال، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران از برخی واکسن‌‎های داخلی حمایت کرد. برای نمونه به مجموعه فخرا و نورا کمک کردیم که خوشبختانه هر دو مورد به سرانجام رسید. واکسن فخرا که وارد کار شد و واکسن نورا هم در مراحل پایانی قرار دارد.
درواقع حمایت از واکسن‌های داخلی در دستور کار سازمان مدیریت بحران بوده است. در شهرداری تهران همه در تسریع واکسیناسیون شهروندان سهیم هستند. سازمان مدیریت بحران، مدیریت واکسیناسیون را برعهده دارد و  اتوبوس‌ها و راننده‌ها از شرکت واحد اتوبوسرانی با مدیریت بحران همکاری می‌کنند. کسانی که مسئولیت ثبت‌نام شهروندان را بر‌عهده دارند، از تیم جوان و داوطلب هستند. همچنین واکسیناتورها همگی از شرکت شهرسالم هستند. یگان حفاظت هم بر‌عهده دوستان حفاظت است و در مقطعی هم بسیج کمک می‌کرد. البته از پلیس راهور هم تشکر می‌کنیم که در این زمینه زحمت می‌کشند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید