• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 3 بهمن 1400
کد مطلب : 151577
+
-

سینمای جوان؛ فراگیرترین مدرسه ایران

لازمه رشد، بالندگی و شکوفایی فیلم کوتاه، توانمندسازی و مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی هنرجویان و فیلمسازان است

سیدجواد میرهاشمی- مدیر انتشارات انجمن سینمای جوانان

امام علی(ع) می‌فرمایند «زکات دانش نشر آن است.» و دانش‌آموختگان فراگیرترین مدرسه سینمایی «انجمن سینمای جوانان ایران» بر این گفته پایبند هستند. خوش‌باد این نیک‌بختی و فرخی به ثمر رسیدن دوره‌های فیلمسازی‌اش؛ از آن جهت که مترجمان و مولفان تازه‌های نشر سال1400، هنرجویان دیروز انجمن بوده و هم‌اکنون منتقد فیلم، مدرس  یا از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها هستند.
برای مثال می‌توان به افرادی نظیر پیمان شوقی هنرجوی دفتر ساری به سال۱۳۶۶، دکتر وحیداله موسوی هنرجوی دفتر شیراز به سال1383، روناک رنجی هنرجوی دفتر تهران به سال1388، دکتر زهرا پژوتن هنرجوی دفتر ارومیه به سال1390، پیمان فلاحی هنرجوی دفتر کرمانشاه به سال1392، دکتر یوکابد عارفی هنرجوی دفتر تهران به سال1393، صدیقه قاضی‌نظام هنرجوی دفتر تهران به سال1394، صمد قربان‌زاده مدرس عکاسی دفتر ارومیه از سال1390 و دوست تازه‌وارد به انجمن و رضوانه حسنی با زبان تخصصی روسی اشاره کرد.
لازمه رشد، بالندگی و شکوفایی فیلم کوتاه با هدف توانمندسازی، مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی هنرجویان و فیلمسازان فیلم کوتاه، به روز شدن زمینه‌های مطالعاتی فعال در حوزه‌های علوم انسانی و هنر است. نیازسنجی بازار نشر و از سوی دیگر تامین منابع علمی و نظری مورد‌نیاز دفاتر سینمای جوان و دانشگاه‌ها و چاپ کتاب‌های تخصصی به‌صورت مشارکتی با بخش‌خصوصی از اقدامات انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران است. انتشارات سینمای جوان با رویکردی علمی پژوهشی و محورهای موضوعی و با توجه ویژه به تحولات شناختی ذهن انسان، تغییر ابزار سینما در زبان و بیان و با نگاه به دریچه و پیوند سینما با سایر زمینه‌های مطالعاتی در علوم انسانی و تشویق اهالی قلم و سینما، پژوهشگران، استادان، دانشجویان، فیلمسازان و متخصصان با ژرف‌نگری و با محوریت «مطالعات فیلم کوتاه» سعی در به روزرسانی منابع نظری و همچنین حفظ تاریخ شفاهی دارد. ما حصل کلام، غرض از تمهید این مقدمات، قرار نیست تمامی هنرجویان انجمن فیلمساز شوند. سینمای ایران به مدیران فرهنگی و هنری و اعضای علمی نیاز دارد و تازه‌های نشر انجمن گواه مسیری است که آهسته و پیوسته انجمن تاکنون طی کرده است. به از این چه شادمانی و به شکرانه این نعمت بزرگ واجب است نماز شکر خواند.
هرکس که در این جهان بد از روز نخست
آسایش خویش جست و این بود درست
عاقل داند که گنج آسایش را
در کنج کتابخانه می‌باید جست
بدیع‌الزمان فروزانفر

مکث
آشنایی با  کتاب‌های انجمن سینمای جوانان

چند سال اخیر تعداد 24کتاب و نیز 5فیلم‌شناخت جشنواره فیلم کوتاه تهران توسط انتشارات انجمن تاکنون به چاپ رسیده (بازنشر یا تازه‌های نشر و در دست چاپ) که شامل موارد زیر است:
1.چشمه‌ها و چشم‌ها (تجدید‌چاپ) 2.باغ بیکران (تجدید‌چاپ) 3.همیشه بهار (تجدید‌چاپ) 4.ساختن یک فیلم کوتاه 5.درباره عکاسی 6.کم یعنی زیاد (فن نگارش فیلمنامه کوتاه) 7.مطالعات فیلم کوتاه (اولین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران  8.ترکیب‌بندی تصویر در سینما و تلویزیون (تاریخ زیبائی‌شناسی و قاب‌بندی تصویر قطع عریض) 9.نگاهی به آثار مصور فرصت‌الدوله شیرازی؛ آثار عجم (رهاورد مستند)
10.هنر داستان‌گویی در فیلم کوتاه 11.نوشتن فیلمنامه کوتاه 12.فیلم‌ها چگونه ساخته می‌شوند 13.این‌سو واقعیت آن سو خیال 14.پنجاه پنجره 15.کشف فیلم کوتاه 16.روایت در فیلم کوتاه (مجموعه مقالات) 17.روایت در فیلم کوتاه (دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران) 18.هنر داستان‌گویی در فیلم کوتاه 19.تاریخ فیلم تجربی 20.نظریه مستقیم تصاویر متحرک تجربی به مثابه ژانر 21.دوره پیشرفته فیلمسازی 22.عکاسی و روانکاوی 23.داستان‌ها چگونه فیلم می‌شوند (مجموعه مقالات) 24.فهرست‌نگاری دهه نود جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید