• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15056
+
-

کورسوی رونق درراسته بینایی‌فروشان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان عینک: 90درصد عدسی‌ها و 100درصد فریم‌های عینک وارداتی است

کورسوی رونق درراسته بینایی‌فروشان


علی ابراهیمی/ خبرنگار
شاید شما هم از جمله افرادی باشید که با تشخیص پزشک یا خواندن مطالب مرتبط با زیان اشعه یو وی بر چشمانتان راهی راسته عینک‌فروشان شده‌‌اید اما انتخاب نوع، قیمت و کیفیت این اقلام شما را سردرگم کرده است. البته در مورد عینک‌های طبی تشخیص نوع عدسی به‌دلیل نسخه پزشک و آزمایش عینک توسط مشتری احتمال خطا به قیمت و کیفیت فریم ختم می‌شود اما در بازار عینک‌های آفتابی(دودی) شرایط به‌مراتب بدتر از عینک‌های طبی است، چرا که اینگونه عینک‌ها به وفور و با قیمت‌هایی در محدوده 30هزار‌تومان تا بیش از یک میلیون تومان با نام انواع برندهای خارجی به مشتریان عرضه می‌شوند و به جرأت می‌توان گفت اغلب عینک‌های آفتابی عرضه‌شده به مشتریان، غیراستاندارد است یا ادعای فروشندگان در مورد کیفیت و قیمت این عینک‌ها صحت ندارد. از وقتی که پای عرضه عینک‌های غیراستاندارد حتی به برخی مراکز درمانی نیز باز شده شرایط وخیم‌تر هم شده است.به گفته رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان عینک، حتی اعضای این اتحادیه نیز اختیار نظارت بر اینگونه مراکز را ندارند. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان عینک تهران، در مورد وضعیت بازار این کالاها طی چند‌ماه اخیر به خبرنگار همشهری گفت: رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم موجب شده عینک به‌عنوان یک کالای تجملی در سبد مصرفی خانوارها قرار نگیرد. این موضوع به‌خصوص در مورد عینک‌های آفتابی مصداق دارد.



ارزبری بالای عینک

حمید ثابت‌قدم از وابستگی شدید انواع عینک به نرخ ارز خبر داد و افزود: 100 درصد فریم‌های طبی و آفتابی از خارج کشور وارد می‌شود که وابستگی مستقیمی به نرخ ارز دارد. همچنین کمتر از 10درصد تولید عدسی در برخی لابراتوارهای کشورمان داریم که عدسی‌های آرایکس یا عدسی‌های سفارشی با نمره‌های بالا را تولید می‌کنند. اما شرایط نرخ دلار و یورو موجب شده حتی اینگونه تولیدکنندگان عدسی نیز با مشکل مواجه شوند. وی با بیان اینکه 90درصد عدسی‌های مورد نیاز در صنایع عینک‌سازی‌ وارداتی است، افزود: انواع عدسی عینک‌های طبی به‌ترتیب از کشورهای چین، کره، آلمان، ایتالیا، فرانسه و... با سفارش دادن در نمرات مختلف، وارد کشور و انبار می‌شود و سپس طبق نسخه پزشک، عینک‌ساز عدسی مورد نیاز را از بنکدار تهیه و با تولید عینک طبی در لابراتوارهای داخلی به مشتری عرضه می‌کند. در مواردی هم که عدسی مورد نیاز برای تولید عینک وجود نداشته باشد، برخی لابراتوارهایی که در ایران تولید می‌کنند، اینگونه عدسی‌ها را تأمین و به عینک‌سازان ارائه می‌کنند. ثابت‌قدم  افزود: انواع فریم و عدسی عینک در قیمت و مدل‌های مختلف بیشتر از چین وارد کشور می‌شود و اتحادیه نیز با دعوت و آموزش واردکنندگان به آنها اعلام کرده است اگر خواستار واردات این اقلام از چین هستند، کالاهای گرید A و استاندارد را وارد کشور کنند.



مردم تخلفات را گزارش دهند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان عینک تهران در مورد نرخ‌های متفاوت و ادعاهای نادرست برخی عینک‌‌فروشی‌ها در مورد فریم عینک‌های طبی و آفتابی و دریافت هزینه‌های بالا از مشتریان با توجیه ایتالیایی یا آلمانی بودن فریم‌های مذکور، گفت: بازار فریم و عدسی عینک بسیار متنوع و تشخیص کیفیت این اقلام کاری تخصصی است. مشتریان هیچ راهی برای تشخیص کشور سازنده فریم‌های عینک ندارند و با این شرایط به مردم توصیه می‌کنیم عینک را از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب معتبر خریداری کنند. ثابت‌قدم افزود: خرید عینک از واحدهای صنفی معتبر موجب می‌شود درصورتی که مشتریان نسبت به قیمت یا نوع کالای عرضه‌شده توسط واحد صنفی شکایت یا اعتراضی داشته باشند، قابل رسیدگی و پیگرد توسط اتحادیه باشد. او با توصیه اکید به مشتریان برای دریافت فاکتور خرید عینک از واحدهای صنفی، افزود: مشتریان باید حتما از واحد صنفی عینک‌فروشی فاکتور فروش دریافت کنند تا کیفیت و قیمت کالای فروخته‌شده قابل پیگیری توسط اتحادیه باشد. با این روند مشتریانی که نسبت به قیمت یا کیفیت عینک طبی یا آفتابی خریداری‌شده از واحدهای معتبر صنفی شکایتی داشته باشند می‌توانند با شماره تلفن‌های 66705282 و 6670454 واحد رسیدگی به شکایات اتحادیه عینک‌فروشان تهران تماس بگیرند. وی گفت: بخش شکایات اتحادیه آمادگی رسیدگی به اینگونه شکایات مردم را دارد و در این بررسی همواره تلاش می‌کند تا از مصرف‌کننده نهایی حمایت کند.



نرخ یک میلیونی عینک آفتابی

ثابت‌قدم با بیان اینکه عینک‌های آفتابی غیراستانداردی که با نرخ‌های 40تا 50هزار تومان در گوشه و کنار خیابان فروخته می‌شوند نه‌تنها چشم را در مقابل اشعه یو وی محافظت نمی‌کنند بلکه برای چشم مضر هستند، افزود: قیمت عینک‌های آفتابی استاندارد از حداقل 200هزار تومان تا یک میلیون تومان بنابر مشخصات طبی، کیفیت و کشور سازنده عینک متغیر است. وی در مورد نرخ مصوب عینک‌های طبی، گفت:گرچه اتحادیه نرخنامه مصوب تعیین و به واحدهای صنفی ابلاغ کرده است اما نوسان نرخ ارز موجب شده که این نرخ‌ها توسط واحدهای صنفی قابل اجرا نباشد. از آنجا که نرخ‌ها تغییر می‌کند اختلاف قیمت انواع عدسی و فریم در واحدهای صنفی بنابر کیفیت متفاوت است.



   استفاده از عینک آفتابی برای پرستیژ نیست

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان عینک تهران با بیان اینکه استفاده از عینک‌های آفتابی برخلاف تفکر رایج در جامعه تنها جنبه پرستیژ و شیک‌پوشی ندارد، افزود: استفاده از عینک‌های طبی برای افرادی ضروری است که مشکل عروق انکساری یا ضعف دید دارند اما استفاده از عینک‌های آفتابی برای کلیه افراد از بچه دو ساله تا سالمندان برای محافظت چشم‌ها در مقابل اشعه یو وی الزامی است. با توجه به اینکه شدت آفتاب در اغلب نقاط کشورمان خیلی زیاد است این موضوع باعث تخریب چشم افراد در اثر تابش اشعه یو‌وی می‌شود. به گفته ثابت‌قدم متأسفانه قدرت پایین خرید مردم موجب شده در اغلب موارد نیز که مصرف‌کنندگان خواستار استفاده از عینک آفتابی هستند به خرید عینک‌های عرضه‌شده در گوشه و کنار خیابان‌ها که عینک‌هایی غیراستاندارد هستند روی بیاورند. در واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب و دستفروشی‌های سطح شهر عمده کالاهای عرضه‌شده به مشتریان غیراستاندارد بوده و اصلی نیست. متأسفانه برخی کالاهای غیراستاندارد به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده و حتی در برخی درمانگاه‌ها و مراکز پزشکی کشور نیز به فروش می‌رسد که اعضای اتحادیه هم نمی‌توانند برای بازرسی به اینگونه مراکز ورود کنند. وی در مورد ادعای دفع اشعه یو‌وی در عینک‌های آفتابی، افزود: مشتریان اینگونه عینک‌ها را از واحدهای صنفی معتبر خریداری کرده و فاکتور فروشی دریافت کنند که در آن تمام مشخصات مانند نوع، شرایط طبی عینک و کشور سازنده درج شده باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید