• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149481
+
-

شکایت چین از ماهواره‌های اینترنت فضایی

چین در یادداشتی به سازمان ملل، نسبت به عملکرد اسپیس‌ایکس و احتمال برخورد ماهواره‌های استارلینک با ایستگاه فضایی‌شان اعتراض کرده‌اند

شکایت چین از ماهواره‌های اینترنت فضایی

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

شکایت اخیر چین در مورد خطرات شبکه ماهواره‌ای استارلینک ایلان ماسک می‌تواند یادآور آن باشد که رقابت ایالات متحده و چین به فضا نیز کشیده شده و انتقادات نادری را از معدود کارآفرینان محبوب آمریکایی در چین، در این کشور برانگیخته است. به گزارش وب‌سایت کوارتز، چین در یادداشتی که در روز سوم دسامبر به دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل فرستاده شد، 2«برخورد نزدیک» بین ایستگاه فضایی هنوز تکمیل نشده خود و 2ماهواره اسپیس‌ایکس که بخشی از صورت فلکی استارلینک هستند را تشریح کرد. ماهواره‌های اینترنتی استارلینک که بخشی از شرکت هوافضای اسپیس‌ایکس ماسک محسوب می‌شود، این دو برخورد نزدیک با ایستگاه فضایی چین را در روزهای یکم ژوئیه و ۲۱ اکتبر داشته‌اند. چین در یادداشت شکایت خود آورده است: «به دلایل ایمنی، ایستگاه فضایی چین کنترل پیشگیری از برخورد را اجرا کرده است.»

نیاز به سیستم مدیریت ترافیک فضایی جهانی
اگرچه در یادداشت چین جزئیاتی ارائه نشده است، اما آژانس‌های فضایی یا شرکت‌ها معمولا در صورت وجود یک‌در10000 احتمال برخورد، اقدام فرار را انجام می‌دهند. چین با اشاره به معاهده فضای ماورای جو، توافقی چند جانبه که ستون فقرات حقوق بین‌الملل فضایی را تشکیل می‌دهد، از دبیرکل سازمان ملل خواست تا اطلاعات مربوط به حوادث را در اختیار طرف‌های معاهده قرار دهد و مسئولیت‌های آنها در قبال تمام فعالیت‌های فضایی ملی را به آنها یادآوری کند؛ به‌خصوص توسط بازیگران خصوصی این صنعت مانند شرکت هوافضای ایلان ماسک. در غیاب یک سیستم مدیریت ترافیک فضایی جهانی، جامعه فضایی نگرانی‌هایی در مورد خطرات برخورد ماهواره‌های روزافزون در فضا دارد. استارلینک به تنهایی هزاران ماهواره در فضا دارد. «هیو لوئیس»، کارشناس زباله‌های فضایی در دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان، تخمین می‌زند که ماهواره‌های استارلینک هم‌اکنون مسئول نیمی از «برخوردهای نزدیک» در مدار پایین هستند. او به این موضوع اشاره کرد که 2 فضاپیما از فاصله یک کیلومتری یکدیگر عبور کرده‌اند. با این حال اسپیس‌ایکس می‌گوید، ماهواره‌هایش به‌گونه‌ای تنظیم و برنامه‌ریزی شده‌اند که به‌طور خودکار از برخورد جلوگیری می‌کنند.

اسپیس‌ایکس همکار پنتاگون است
ژانگ بائوسین، کارشناس هوافضای چینی به روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز این کشور گفت که اسپیس‌ایکس تامین‌کننده وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) است و حدس زد که این حوادث می‌تواند راهی برای آزمایش پیچیدگی فناوری هوافضای چین باشد. او گفت: «با نزدیک شدن خطر به شما، می‌خواهند ببینند که آیا می‌توانید آن را تشخیص دهید یا خیر. پس از شناسایی، از چه فناوری برای فرار استفاده می‌شود و آیا می‌توانید به مدار اصلی بازگردید؟»

حمله به ماسک
روز دوشنبه پستی در پلتفرم میکروبلاگینگ «ویبو»ی چین که چیزی مانند توییتر است، یکی از کاربران نوشته بود که ماهواره‌های استارلینک فقط انبوهی از زباله‌های فضایی هستند؛ درحالی‌که یک کاربر دیگر نیز آنها را سلاح‌های جنگ فضایی آمریکایی توصیف کرده بود. با وجود نزدیک به 30هزار ماهواره و دیگر زباله‌هایی که گمان می‌رود به دور سیاره ما می‌چرخند، دانشمندان بارها از دولت‌ها خواسته‌اند تا داده‌های خود را برای کاهش خطر برخوردهای فضایی فاجعه‌بار به اشتراک بگذارند.

قدرت فضایی چین
با وجود اینکه چین نسبتاً دیر وارد مسابقه فضایی شده، اما به سرعت پیشرفت کرده و در حال تبدیل‌شدن به یک قدرت فضایی جدید است، حتی اگر قدرت تجاری فضایی آن نسبتا از ایالات متحده عقب‌تر باشد. امسال چین دومین کشوری بود که پس از آمریکا یک مریخ‌نورد را به سیاره سرخ پرتاب کرد و توانست آن را روی این سیاره فرود بیاورد. چینی‌ها در سال‌جاری میلادی، 2 گروه از فضانوردان را با موفقیت به ایستگاه فضایی خود فرستاد که قرار است تا پایان سال2022عملیاتی شود. خود چین سابقه چندان خوبی در زمینه ایمنی فضایی ندارد. در سال2007، یک آزمایش سلاح ضد‌ماهواره‌ مقدار زیادی زباله فضایی ایجاد کرد؛ درحالی‌که در سال2018، آزمایشگاه فضایی آن یک ورود مجدد کنترل نشده، انجام داد. در‌ماه مارس، شرکت فضایی ماسک با ناسا به توافقی رسید که رویه‌ها و ارتباطات را برای جلوگیری از برخورد تعیین می‌کند.

   نگرانی اخترشناسان از برنامه‌های استارلینک

وجود ماهواره‌های پرشمار استارلینک در مدار زمین باعث شده است تا بسیاری از ستاره‌شناسان نسبت به این موضوع معترض باشند. آنها می‌گویند که نور ماهواره‌های پرتعداد شرکت اسپیس‌ایکس کار رصد اجرام سماوی را از روی زمین بسیار سخت‌ کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید