• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14723
+
-

20نقطه حادثه‌خیز جاده‌های شمال استان

در حال‌ حاضر ۲۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های مواصلاتی استان وجود دارد

راه
20نقطه حادثه‌خیز جاده‌های شمال استان




پوپک قاسمی| اردبیل- خبرنگار: 

 در اردبیل به دلیل نبود خط‌آهن و محدودیت‌های فرودگاه، راه ارتباطی اصلی اهالی این استان با مراکز استان‌های دیگر جاده است. اردبیل 131 کیلومتر بزرگراه، 716 کیلومتر راه اصلی و 702 کیلومتر راه فرعی دارد. به گفته مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل، در 4 سال گذشته بیش از 107 کیلومتر راه اصلی و فرعی جدید در این استان ساخته شده است. 
اقدامات برای احداث جاده و بزرگراه در استان - هر چند با سرعتی اندک - در حال پیشرفت است، اما اصلاح نقاطی از جاده‌ها که حادثه‌خیز هستند از اهمیت زیادی برخوردار است و ضرورت دارد. 


25 نقطه حادثه‌خیز در کل جاده‌ها 

رئیس پلیس راه استان در مورد نقاط پرخطر جاده‌های استان اعلام می‌کند: در حال‌ حاضر ۲۵ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های مواصلاتی استان وجود دارد که اصلاح این نقاط مهم‌ترین مطالبه پلیس راه استان از وزیر راه و شهرسازی در سفر به اردبیل بود. سرهنگ حجت فتاحی می‌افزاید: اصلاح این نقاط با همکاری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان انجام می‌شود. در این زمینه راهداری استان رسالتی خطیر بر عهده دارد و انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های اساسی این نقاط در زمان مشخص حذف و ساماندهی شوند. 

این مسئول تاکید می‌کند: پلیس راه تابلوهای راهنمایی را برای آگاه‌سازی رانندگان قبل از رسیدن به نقاط حادثه‌خیز نصب کرده است تا از حادثه احتمالی جلوگیری شود. 
فتاحی تاکید می‌کند: اصلاح نقاط حادثه‌خیز یک اولویت اساسی است که انتظار داریم در این زمینه دستگاه‌های متولی هماهنگی لازم را داشته باشند تا بتوانیم با اصلاح این نقاط گام بزرگی در کاهش تصادفات جاده‌ای برداریم. 


جاده‌های حادثه‌خیز شمال استان

به گفته رئیس پلیس راه استان، در حال‌ حاضر ۲۰ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های شمال استان وجود دارد و این جاده‌ها بیشترین تصادفات جاده‌ای استان را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس این گفته، 38 تا 40 درصد تصادفات فوتی استان در محور اردبیل - مغان رخ می‌دهند که نشانگر وضعیت نامناسب این جاده ارتباطی و ترانزیتی است. 
فتاحی در عین حال محورهای شمالی استان را متناسب با حجم تردد خودروها نمی‌داند و عنوان می‌کند: نبود خط‌کشی حاشیه راه و روشنایی و وجود پیچ‌های خطرناک از دیگر معضلات محورهای مواصلاتی در شمال استان هستند. 
وی بر ضرورت ایمن‌سازی بیش از پیش این محورها به منظور کاهش تصادفات تاکید و عنوان می‌کند: در این راستا طی سال‌های اخیر اقداماتی انجام شده اما باید این اقدامات تداوم و توسعه یابد. 

رئیس پلیس راه استان اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی اساسی برای ساماندهی این جاده‌ها و چهاربانده کردن آنها می‌تواند در کاهش تصادفات در شمال استان موثر باشد. 
فتاحی افزود: همچنین به منظور ارتقای سطح ایمنی جاده‌ها ضروری است پروژه‌های چهارخطه کردن در دیگر محورهای مواصلاتی تسریع شود. از مهم‌ترین این جاده‌ها رضی - امیرکندی، سه‌راهی صحرا – مشگین‌شهر، آراللو - کرگان و پارس‌آباد - سه‌راهی مشگین‌شهر هستند. 


تسریع درچهارخطه کردن محورها

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان تسریع روند اجرای طرح چهارخطه کردن مسیر پارس‌آباد به سربند را از خواسته‌های بحق و جدی مردم این منطقه می‌داند و می‌افزاید: این جاده ترانزیتی از راه‌های ارتباطی پرتردد و حادثه‌خیز استان محسوب می‌شود. با اتمام این طرح شاهد کاهش چشمگیر حوادث جاده‌ای و افزایش رضایتمندی مردم خواهیم بود. 
وی با اشاره به اهمیت این طرح می‌گوید: برای این طرح ملی که اولویت نخست راه و شهرسازی در منطقه شمال استان به شمار می‌رود، 240 میلیارد ریال قرارداد بسته شده و امیدواریم با تامین اعتبار مورد نیاز و پرداخت مطالبات پیمانکاران شاهد تسریع روند اجرای آن باشیم. 


اصلاح نقاط حادثه‌خیز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اردبیل نیز می‌گوید: 10 مورد از 25 نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های استان مورد مطالعه قرار گرفته و 5 نقطه نیز در مرحله برگزاری مناقصه و واگذاری به پیمانکار برای رفع نواقص است. 
علی رحمتی تصریح می‌کند: 50 درصد اعتبارات مربوط به رفع نقاط حادثه‌خیز باید از محل اعتبارات استانی تامین شود بنابراین از مسئولان و به ویژه فرمانداران شهرستان‌ها انتظار داریم در این رابطه و نیز در زمینه خط‌کشی‌ها، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان را همراهی کنند تا بتوانیم با تخصیص اعتبار مناسب 150 کیلومتر جاده خط‌کشی نشده و نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کنیم. 
وی اضافه می‌کند:‌ یکی از مشکلات اصلی فعلی در جاده‌های استان نبود ایمنی در پل الماس در مسیر نیر به اردبیل است. این پل ایمنی و استحکام لازم را ندارد و تردد وسایل نقلیه سنگین با بیش از 30 تن بار از روی آن ممنوع شده است و در حال حاضر تردد آنها از کنارگذر این پل انجام می‌شود. 
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اظهار کرد: امسال نیز سعی‌مان بر این است داریم که تا وقتی شرایط جوی استان اجازه می‌دهد، برای رفع نقاط حادثه‌خیز و بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌های استان تلاش کنیم. امیدواریم اعتبار مناسب از محل استانی نیز برای این کار تامین شود. 


کاهش تصادفات منجر به فوت 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل اعلام می‌کند: استان در کاهش تصادفات منجر به فوت رتبه نخست کشور را دارد. 
یوسف خدادادی می‌افزاید: تصادفات رانندگی منجر به فوت استان در سال 96 نسبت به سال 95 حدود 21 درصد کاهش یافته است. 
وی اظهار می‌کند: در تصادفات عواملی مانند فرهنگ صحیح رانندگی، ایمنی خودرو و ایمنی جاده‌ها بسیار تاثیرگذار هستند. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ادامه می‌دهد: با تلاش دستگاه‌های متولی نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان از 105 مورد به 25 مورد کاهش یافته و 10 نقطه حادثه‌خیز جاده‌های استان نیز در دستور کار برای تعریض، تعمیر و اصلاح به منظور ایمن‌سازی قرار گرفته است. خدادادی بزرگراه‌ها را از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل کاهش تصادفات می‌داند و می‌افزاید: اردبیل از حیث بزرگراه دچار کمبود است و از حدود 900 کیلومتر ظرفیت بزرگراه این استان تنها حدود 130 کیلومتر وجود دارد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید