• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14715
+
-

نوسان ارز، بازار طلا را مسکوت کرد

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش قیمت جهانی طلا در نوسان قیمت طلا و سکه نقش عمده‌ای داشته است

بازار
نوسان ارز، بازار طلا را مسکوت کرد




زهرا اشرف‌زاده| البرز- خبرنگار:

 قیمت طلا و سکه مدتی است که با روند صعودی مواجه شده است. در نوسانات اخیر قیمت طلا و سکه عوامل بسیاری تاثیرگذار بوده که مهم‌ترین دلیل در این روز‌ها را می‌توان افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و همچنین افزایش قیمت جهانی طلا دانست. 

در هفته‌های اخیر قیمت دلار با روند صعودی پیش رفت و طلا و سکه نیز از این افزایش عقب نماندند. این افزایش قیمت در بازار طلا و سکه تغییرات بسیاری ایجاد کرده است و بیشتر مردم به جای خرید طلا برای فروش طلا‌های خود به طلافروشی‌های شهر مراجعه می‌کنند. گزارش‌های میدانی همشهری از وضعیت بازار طلا و جواهر کرج حاکی از آن است که اکثر طلافروشی‌ها به واسطه رکود حاکم در بازار با کاهش مشتری روبه‌رو هستند. از این رو تمایلی به خرید طلا از سوی مشتریان نشان نمی‌دهند. بر همین اساس، شاید در روزهای گذشته به دلیل مناسبت‌های ملی و مذهبی کمی شرایط نسبت به ماه‌های قبل بهتر شده باشد، اما در حالت کلی بازار طلا و مصنوعات طلا همچنان در رکود است.
طلا؛ پشت سد مالیات بر ارزش‌ افزوده یکی از طلافروشان کرجی درباره شرایط حاکم بر بازار می‌گوید: افزایش قیمت دلیل بر خوب بودن بازار نیست. یعنی با وجود افزایش قیمت‌های جهانی و تغییرات دلار که بدون حساب و کتاب گران می‌شود، این وسط سودی عاید تولیدکننده‌ها و فروشنده‌های طلا نمی‌شود.

«رضا محتشم» می‌افزاید: قیمت بالای طلا تاثیری بر میزان فروش ما ندارد، چون طلا ابزار ماست و هرچه قیمت طلا کمتر باشد، بازار رونق بیشتری دارد. وقتی قیمت بالا می‌رود، قدرت خرید کمتر می‌شود. وی با گلایه از مالیات بر ارزش افزوده ادامه می‌دهد: دولت اختیار تعیین درآمد و مالیات بر ارزش افزوده را به مغازه‌داران نداده و فروشندگان با هزینه خود باید آن را تهیه کنند. البته منتظر تصویب قانون ماده 169 مالیاتی برای شفا‌ف‌سازی اطلاعات اقتصادی و توسعه عدالت مالیاتی هستیم.


بازار راکد طلا و سکه

یکی دیگر از فروشندگان طلا و سکه با اشاره به دلایل قیمت طلا می‌گوید: افزایش نرخ ارز، طلای جهانی و دیگر فلزات و همچنین کاهش سود بانکی، سرمایه‌گذاری در بورس و البته خرید سهام، سکه و طلای خام بدون اجرت ساخت از دلایل افزایش قیمت طلاست.
«مجید غلامی» می‌افزاید: وضعیت خرید و فروش طلا مناسب نیست. مردم به علت نوسان قیمت و شرایط نامناسب اقتصادی و دیگر اولویت‌های اصلی زندگی خود، دیگر به فکر پس‌انداز و خرید سکه نیستند. همچنین نوسانات نرخ طلا در یک ماه گذشته موجب کاهش اعتماد و تقاضا برای خرید و فروش شده است.
این فروشنده سکه با تاکید بر اینکه اکنون نمی‌توان دلار را از اقتصاد کشور حذف کرد اضافه می‌کند: اقتصاد جهانی بر پایه دلار است، اما اروپا و برخی کشورها همچون چین و کانادا می‌توانند بر اقتصاد مبتنی بر دلار غلبه کنند.


تاثیر مستقیم نرخ ارز بر قیمت داخلی طلا

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرج با اشاره به تاثیر نوسانات ارز بر قیمت طلا و سکه می‌گوید: نوسانات قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت سکه و طلا دارد. بر همین اساس قیمت طلا با توجه به صعود دلار و انس جهانی، افزایش یافته است.
«مسعودضرابی» می‌افزاید: اکنون طلا و سکه با نرخ آزاد عرضه می‌شود.وی ادامه می‌دهد: این وضعیت باعث رکود بازار شده و بازار طلا هر سال راکد‌تر از سال گذشته است. در بازار طلا و جواهر هیچ‌ گونه درخواست و تقاضای خاصی وجود ندارد و مردم بیشتر میلشان به خرید سکه و طلا برای سرمایه‌گذاری است.


لزوم حمایت از تولیدکندگان داخلی

ضرابی درباره حمایت از کالاهای ایرانی در حوزه طلا و جواهر می‌گوید: سازندگان طلا در شهر و کشور ما توانایی بسیاری در حوزه تولید طلای باکیفیت و با طرح‌های زیبا دارند، اما نظارتی بر کار آنها نیست و حمایتی نمی‌شود. البته دلیل دیگر گران بودن طلاهای ایرانی است که آن هم به خاطر این است که ابزار و وسایل این کار قیمت زیادی دارد. قیمت بالای نقره یکی دیگر از دلایل است.

وی اضافه می‌کند: ما هم مثل تمام کشورهای در حال توسعه باید یک سری مراحل را طی کنیم تا به نقطه اوج برسیم. کشورهای صاحب‌نام در این حوزه هم کم‌کم به آن قدرتی که اکنون دارند رسیده‌اند، ولی در این میان حمایت از سازندگان ایرانی و خرید طلاهای ساخت کشور خودمان می‌تواند این سیر را سریع‌تر کند. البته کشور ما به خاطر داشتن منابع عظیم سنگ‌های قیمتی و معادن طلا و نقره همیشه در ساخت طلا و جواهر می‌تواند چند قدم جلوتر باشد، مخصوصا اگر دولت در این زمینه از سازندگان حمایت کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر کرج می‌گوید: در این سال‌ها شاهد بودیم که حتی قاچاق طلا نیز زیاد شده و بخشی از طلای مغازه‌ها وارداتی است. دولت باید یارانه بخش تولید در بخش طلا وجواهر را افزایش دهد.
ضرابی درباره مالیات بر ارزش افزوده که باعث نارضایتی این صنف شده است، می‌گوید: واقعیت این است ارزش افزوده صنعت طلا و جواهر را به تعطیلی کشانده است. این تعطیلی به دلیل رکود ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است و نمی‌صرفد مردم از طلافروش طلا بخرند و طبعا طلافروش هم قادر به تامین هزینه‌های خود نیست. وی ادامه می‌دهد: مالیات 9 درصد بسیار رقم بالایی است و از همین رو خریداران میل به خرید ندارند، زیرا این امر باعث می‌شود در هنگام فروش، ضرر زیادی ببینند و همین تاثیر مستقیمی بر رکود بازار خواهد گذاشت. البته ما هم به دنبال حل این مشکل هستیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم کاری کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید