• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 7 مهر 1400
کد مطلب : 141753
+
-

ابد و2 ماه!

2 سال قبل، مسابقات فوتبال در همه دنیا 2ماه عقب افتاد؛ حالا همه دنیا این وقفه را جبران کرده‌اند ولی ما همچنان 2ماه عقبیم. امسال هم امیدی به جبران این عقب افتادگی نیست

ابد و2 ماه!


در حالی که یک هفته از مهرماه گذشته، لیگ برتر فوتبال ایران هنوز آغاز نشده و هنوز حتی قرعه‌کشی این مسابقات هم انجام نشده است. قرار است قرعه‌کشی روز دهم مهر برگزار شود و تاریخ آغاز رقابت‌ها هم روز 27مهرماه اعلام شده است؛ یعنی همان روزی که ممکن است پرسپولیس بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان را در پیش داشته باشد و 3روز قبل هم این تیم در مقابل الهلال به میدان رفته است! لیگ برتر که قرار بود در هفته اول مهرماه آغاز شود به بهانه بازی‌های ملی 3هفته عقب افتاد و در این بین نکته‌ای که انگار هیچ‌کس در سازمان لیگ به فکرش نیست تاریخ پایان این رقابت‌هاست. در سالی که به‌خاطر بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی پر از روزهای ملی است و لیگ برتر بارها به‌خاطر این مسابقات تعطیل خواهد شد، تاریخ پایان مسابقات داخلی به علامت سوال بزرگی تبدیل خواهد شد و به نظر می‌رسد ایران برخلاف سایر کشورها حالا حالاها نمی‌تواند عقب‌ماندگی پیش‌آمده به‌خاطر بیماری کرونا را جبران کند.

  از استراحت‌شان زدند درست شد
شیوع بیماری کرونا از 2سال قبل، باعث شد فصل 99-98 لیگ ایران با تاخیری طولانی به پایان برسد. آن مسابقات در میانه راه حدود 4ماه تعطیل شد و همین تعطیلی 4ماهه باعث شد لیگی که هر سال در اردیبهشت یا خرداد تمام می‌شد، سال گذشته در سی‌ام مردادماه به پایان برسد. این اتفاق برای سایر لیگ‌های جهان هم رخ داد و مثلا لیگ‌های اروپایی که همه‌ساله اواخر اردیبهشت یا در اولین روزهای خرداد تمام می‌شدند، سال گذشته تا میانه‌های مردادماه طول کشیدند. لیگ2020-2019 انگلستان سال گذشته در روز 5مرداد به پایان رسید و لیگ ایتالیا هم تا 12مرداد99 به طول انجامید. اما اروپایی‌ها این عقب‌افتادگی را بلافاصله جبران کردند. چطور؟ با کوتاه کردن دوره استراحت بین 2 فصل. دوره‌ای که همیشه 2 تا 3ماه طول می‌کشید، اما سال گذشته اروپایی‌ها استثنائا فقط 40تا 50روز استراحت کردند و در روزهای پایانی تابستان فصل 21-2020 در این کشورها آغاز شد. لیگ برتر انگلستان از 22شهریور و لیگ ایتالیا از 29شهریور آغاز شدند. اما لیگ برتر ایران از چه روزی آغاز شد؟ جمعه 16آبان، یعنی تقریبا 2ماه دیرتر! سازمان لیگ در ایران نه از فصل استراحت تیم‌ها کم کرد و نه بازی‌هایش را فشرده‌تر برگزار کرد، بنابراین عقب‌ماندگی پیش‌آمده در تقویم همچنان پابرجا ماند. امسال لیگ‌های اروپایی در اولین روزهای خردادماه (یعنی همان زمان همیشگی) تمام شدند و تقویم اروپا به همان جای سابقش برگشت. اما لیگ ایران در مردادماه تمام شد، یعنی همان زمانی که سال گذشته تمام شده بود. حالا هم قرار است فصل جدید در آخرین روزهای مهرماه آغاز شود، یعنی دقیقا 2ماه دیرتر از لیگ‌های اروپایی که همیشه همزمان با ایران برگزار می‌شدند.

   هر 4روز یک بازی
آیا لیگی که با 2ماه تاخیر آغاز می‌شود می‌تواند به موقع تمام شود؟ این عقب‌ماندگی 2ماهه که برای اروپایی‌ها فصل گذشته جبران شد و برای ایران نه، امسال جبران خواهد شد؟ پاسخ تقریبا منفی است. امسال با توجه به بازی‌های ملی و لیگ قهرمانان آسیا، سازمان لیگ کار سختی برای فشرده‌تر برگزار کردن بازی‌ها خواهد داشت. باشگاه‌های بزرگ ایرانی که به مراحل پایانی جام‌حذفی می‌رسند و در لیگ قهرمانان هم حضور دارند با احتساب حداقل 6بازی در آسیا و حداکثر 5بازی در جام‌حذفی و اضافه شدن این اعداد به 30بازی در لیگ، حدودا 40بازی در پیش دارند. این باشگاه‌ها باید به تیم ملی هم بازیکن بدهند که بعد از بازی‌های مهرماه هنوز 6بازی دیگر در مقدماتی جام‌جهانی خواهد داشت. این 6بازی ملی قطعا بازی‌های پرسپولیس، استقلال و سپاهان را با وقفه روبه‌رو می‌کند و در واقع فصل برای این تیم‌ها به اندازه 46بازی طول می‌کشد. برگزاری 46بازی در فاصله 27مهر تا اول خرداد به معنای این است که تیم‌ها باید هر 5روز یک بار و گاهی اوقات 4روز یک بار بازی کنند. تازه پرسپولیس و فولاد سوپرجام هم دارند و ممکن است پرسپولیس به فینال آسیا هم برسد. این حساب‌وکتاب ساده نشان می‌دهد برنامه‌ریزان فوتبال ایران سال بسیار سختی را در پیش دارند و جبران 2ماهی که 2سال قبل به‌خاطر کرونا از دست رفته، امسال هم برای آنها سخت و شاید ناممکن خواهد بود. حتی اگر کرونا هم برود، آثارش انگار حالا حالاها در تقویم ایران و فوتبالش باقی خواهد ماند.


واقعا چرا لیگ نداریم؟
همه ناراضی، از این بلاتکلیفی


از غرب آسیا تا جای جای اروپا، همه لیگ‌های فوتبال دنیا که تقویم‌شان شبیه کشور ماست راه افتاده‌اند، غیراز لیگ برتر ایران! اینکه چرا هنوز فصل بیست‌ویکم لیگ حرفه‌ای راه نیفتاده، پرسشی است که حتی اگر از خود مسئولان و برنامه‌ریزان هم بپرسید، بعید است کسی جوابش را بداند. گاهی این توجیه ارائه می‌شود که تیم ملی کشورمان در مهرماه 2 بازی رسمی داشت و آغاز لیگ به بعد از این دو مسابقه موکول شد، اما این استدلال به ساده‌ترین شکل ممکن زیر سؤال می‌رود، چرا که تیم ملی در آبان‌ماه هم 2 بازی دارد و اگر قرار بود با این رویه پیش برویم، باید شروع لیگ را به پایان آبان موکول می‌کردیم! 
در شرایطی که از مدت‌ها قبل اعلام شده بود لیگ 21از هفته اول مهر آغاز می‌شود، شروع این مسابقات حدود یک‌ماه به تعویق افتاد تا همه ضرر کنند؛ از هواداران پرشمار فوتبال که از این بلاتکلیفی محض حسابی کلافه شدند تا باشگاه‌ها که فقط ناچارند تمرین بی‌ثمر انجام بدهند و برای پر کردن خلأ مربوطه، پشت سر هم بازی تدارکاتی ترتیب بدهند. بزرگ‌ترین متضرر هم در این داستان تیم پرسپولیس است که بدون برگزاری بازی رسمی باید رودرروی الهلال عربستان قرار بگیرد. این دیدار در تاریخ 24مهر برگزار خواهد شد و اگر پرسپولیس موفق به شکست الهلال شود، روز 27مهر باید در نیمه‌نهایی حضور بیابد. این دقیقا همان تاریخی است که قرار شده لیگ 21در آن شروع شود. به‌عبارت دیگر اگر پرسپولیس راهی نیمه‌نهایی شود، همان بازی هفته اول این تیم به تعویق خواهد افتاد!
وضعیت فعلی حتی به سود تیم ملی هم نیست، چرا که لژیونرها الان در فرم بازی قرار دارند، اما بازیکنان داخلی خارج از شرایط ایده‌آل به اردو ملحق خواهند شد. اگر لیگ داشتیم و همه آماده بودند بهتر بود یا اینکه امروز بازیکنی مثل وحید امیری در سکوت کامل در ترکیب اصلی تیم ملی قرار بگیرد؟ می‌شد لیگ را مطابق وعده قبلی از ابتدای مهر راه انداخت و به‌تدریج جلو رفت. دو، سه هفته از بازی‌ها هم اگر در‌ماه مهر برگزار می‌شد از هر جهت مطلوب بود. به این ترتیب از فشردگی مسابقات هم کاسته می‌شد. حالا لابد با توجه به برنامه تنگاتنگ تیم ملی، لیگ 21باید با بیشترین شتاب ممکن و به شکل هر4 روز یک بازی برگزار شود؛ آنچه باز هم به زیان باشگاه‌ها و بازیکنان خواهد بود.

پایان عصر تفاضل گل؟

این‌طور که به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال ایران تصمیم به حذف قانون «تفاضل گل» از لیگ‌های ایران گرفته است. سال88استقلال تهران در رقابت با ذوب‌آهن و سال95استقلال خوزستان در رقابت با پرسپولیس با استفاده از قانون تفاضل گل قهرمان لیگ‌برتر شدند اما فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته از امسال درصورت مساوی شدن 2 تیم در جدول امتیازات، تیم قهرمان و یا تیم‌های سقوط کننده را براساس بازی رودرروی 2 تیم انتخاب کند. حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال دوشنبه‌شب در تلویزیون گفت: «امسال اتفاق خیلی خوبی از سوی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برنامه‌ریزی شده است. در مسابقات فصل جدید در بحث صعود و سقوط تفاضل گل نخواهیم داشت و بازی‌های رودررو و یا یک‌سری روش‌های جدید را به‌زودی اعلام خواهیم کرد.» او ادامه داد: «این مسئله باعث می‌شود که یکسری اتفاقات کم شده و گل‌های زیاد تأثیری نداشته باشد. این مسئله خیلی کمک می‌کند و همانطور که می‌دانید این روش در خیلی از کشورها آغاز شده است.» جالب است بدانید درصورت اعمال این قانون، قهرمان سال95لیگ برتر تغییر می‌کرد اما سال88با هر دو قانون استقلال قهرمان بود. البته به این نکته هم باید اشاره داشت که عصر دیروز محمودزاده، مسئول برگزاری بازی‌ها مدعی شد هنوز این تغییر قانون قطعی نیست و تغییرات آیین‌نامه‌ای در روزهای آینده ابلاغ می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید